/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvordan skal vi pensionister klare os øk
Fra : Klatterup
Vist : 1020 gange
500 point
Dato : 29-11-11 15:51

Jeg er en helt almindelig folkepensionist med ATP der sniger sig op på 214 kr. pr. md.
og så en folkepension.

Nu stiger el afgifterne med 2 X 600 kr. om året = 1.200 kr.
Der er lagt fedt afgift på selv en kylling, noget kød skal vi da have.
Mælken er steget med 1 kr. pr. L.
Så kommer sukkeret - vi skal leve sundere
Togbilletterne stiger med noget som ligner 3%
Cigaretter stiger 3 kr. for 20 stk.

MEN MIN PENSION STIGER IKKE

Og afgifterne på usunde varer bliver ikke brugt på at gøre sunde varer / frugt og grønt billigere.

Set fra mit lille synspunkt, så handler det om penge i statskassen og ikke befolkningens sundhed.

Hvad mener i.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-11-11 16:03

Du skal bare blive kontanthjælpsmodtager, der kan man få 15.000! og så kalde sig fattig

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-11-11 16:04

Det skulle du have tænkt på da du stemte. Nu er det for sent...

Men du har ikke meget længere end jeg til grænsen for at spare,
andre har længere for at undgå fedtafgift og moms mm.

Iøvrigt, er ATP ikke ca 900 kr?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-11-11 16:07

Citat
Grundet kontanthjælpsloftet får hun - ifølge hende selv - 15.728 kr. udbetalt om måneden, der skal dække alle udgifter, hvilket Carina mener, der er alt for lidt.

http://www.bt.dk/politik/sfer-til-joachim-b.-du-er-latterlig

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 29-11-11 16:08

Du har fuldstændig ret, meeen vi er da heldigsvis nogle, der kan tænke selv og handler i Tyskland, hvilket vi sparer rigtig mange penge på til både daglig- og luksus varer.

Hvis man var ude på at gøre os sundere (Gud forbyde det, alle mine unoder, vil jeg gerne beholde og helst ikke blive alt for gammel og dement) så kunne man graduere momsen - men næh det er for kompliceret - at lægge nye afgifter ind det går fint selv om processen er den samme bare modsat.

Desværre har vi fået en regering, som alle advarede imod.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 29-11-11 16:10

jeg har hørt at vi fattige pensionister
skulle få ekstra penge næste år
en check på ca. 280- kr eller ca 75 ører om dagen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-11-11 16:23

Klaudi, en folkepensionist kan ikke blive kontanthjælpsmodtager

Klatterup... du har ret, det ser efterhånden temmelig sort ud

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 29-11-11 16:25

Se for at gøre det krystalklart, så har jeg bestemt ikke hjulpet den nuværende regering op på taburetterne, så er det klart.

Jeg handler også fra 1 Oktober 2011 i tyskland og sparer mine penge - men ellers tak for rådet

ATP. nej jeg har været på førtids pension siden 1986 og før dette kun arbejdet halvtids, derfor 214 kr.

Hvordan skal jeg bære mig af med at komme på bistand når jeg er folkepensionist - gode ideer modtages. ellers var fidusen god nok.

Og så ryger jeg ikke og har aldrig gjort det.

75 øre om dagen, kan jeg så købe et bolche ?

I skal endelig ikke opfatte det som om jeg klager, det gør jeg ikke, blot vil jeg påpege nogle urimeligheder set fra mit synspunkt.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-11-11 16:32

Historisk set - Hver eneste gang danmark får en rød regering, kan man være sikker på en ting; afgifter og afgifter - og danmark bliver fattigere og fattigere.
Virksomhederne og befolkningen bliver belagt med nox afgift, fedtafgift og fanden og hans pumpestok.

Det ser nu ud til, at FLSmidth og Toms chokoladefabrik har fået nok. Virksomhederne flytter ud af landet med tab af arbejdspladser tilfølge.

Togbilleterne bliver også dyrere....jeg synes ellers regeringen før valget lovede, at billetterne skulle falde...
Typisk socialdemokratisk tankegang...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-11-11 16:36

Citat
Togbilleterne bliver også dyrere....jeg synes ellers regeringen før valget lovede, at billetterne skulle falde...

De sparer sammen til en betalingsring om København.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-11 16:41

Atp ydelsen er meget forskellig. Det afhænger af hvor meget man har indbetalt, og hvordan man har anbragt dem.
Jeg reger med at skulle have godt 3000 kr.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-11 16:44

Stigningen på elektriciteten er heller ikke 1200 kr pr år. Dt afhænger helt af forbruget.
nu slipper vi til gengæld snart for tv2. Så bruger fjersynet tilsvarende mindre. Det opvejer den nye afgift.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 29-11-11 16:49

? er der ikke nogen der kan få
Liberal Alliance,
på banen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-11-11 16:50

Citat
Set fra mit lille synspunkt, så handler det om penge i statskassen og ikke befolkningens sundhed.
det er lige hvad det er, hvis regeringen ville fremme sundheden så blev momsen sænket på sunde varer, det kan man finde ud af i andre lande så hvorfor ikke her? Nej det handler om penge i statskassen og ikke om sundhed

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 29-11-11 16:56

Undskyld ANS det havde jeg ikke tænkt på, den var go` - men hvad med grøntsagerne ?

Det med el, kan være jeg har misforstået noget, men jeg hørte det / forstod det som 2 forskellige afgifter på hver 100 kr. om måneden til privare for at skaffe penge til at udfase forsile brændstoffer, har jeg fået noget galt i halsen ?

Ja men så skal vi bruge strøm til vores Pc. for at kunne skrive sammen

Kommentar
Fra : webm

Dato : 29-11-11 16:56

Citat
? er der ikke nogen der kan få Liberal Alliance, på banen

OG HVAD SKULLE DET SÅ LIGE HJÆLPE PÅ?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-11-11 17:03

Klaudi, de tal du har fundet er ikke kun kontanthjælp.

Noget af det må være boligsikring og måske børnepenge, altså ydelser som mange andre også får/er berettigede til.

Og jeg kan betro dig, at mange kontanthjælpsmodtagere er syge mennesker, som p.g.a. kommunernes kassetænkning ikke tilkendes den førtidspension, som mange af dem er berettigede til.

Jeg var selv på kh i en del år, p.g.a. en tosset ryg, og for 2 år siden fik jeg ca. 10.000 kr. udbetalt i kh om måneden.
Dertil kom så boligsikring og div. ydelser til mine 2 børn, altså ydelser, som andre med en lav indkomst også er berettigede til.

Det er ingen dans på roser at være på kh, hvis man dropper alle dyre vaner kan det nogenlunde løbe rundt.
Jeg har f.eks. kæmpet med nogle gevaldige tandlægeregninger, og det har så gjort, at jeg har måttet spare på andre ting, så nu hvor jeg er på fp trænger næsten alt til at blive skiftet ud (møbler, gulvtæpper, TV m.m.), og de høje tandlægeregninger kommer stadig dumpende.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-11-11 17:06

For pokker er det så svært, den tidligere regeringen lavede skattestop og på den grund blev velfæren forringet. Så sæt skatten en lille smule op, så kan kommunerne bedre klare sig, pensionerne kan stige o.s.v. Og gør så maden billigere.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-11-11 17:07

Citat
Klaudi, de tal du har fundet er ikke kun kontanthjælp.

Det kan godt være, det var bare noget jeg lige faldt over, men at få over 15.000 udbetalt om måneden for ik at lave en skid, det er for meget, jeg går på arb. og får knapt 13.000 om md.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 29-11-11 18:15

og hertil kommer der et ekstra lille suk: jeg er kroniker, parkinson, kol, o.a. Holdt op med røg for ca, 12 år siden - 5 filter om dagen).har hidtil betalt 33 kr. frem og 33 kr. 2 gange ugtl. til genoptræning (hjerneblødning og blodprop i hjernen). i dag fik jeg nådesstødet, 77 kr frem og 77 kr. hjem. folkepension + ca. 900 i atp. Min underbo kunne så berette, at jeg nu, pga. atp'en selv skal betale for min nødvendige hjemmehjælp. når mr. p er værst og viser sit grimme fjæs, kan det tage et kvarter at tage min jakke på.
det er ikke for at beklage mig, for jeg er en glad og optimistisk sjæl - det bliver bedre i morgen!
og jeg flytter til grenaa om lidt - OG SLIPPER FOR BUSPENGENE, JEEPPEEE.
HVAD jeg mener, når de første chok har fortonet sig, skal der nok ske et eller andet, for nu har min datter inviteret på suppe, og den er gratis. nul atp.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-11-11 18:34

Endnu mere uretfærdig,

jeg har fundet en ny sød kone, men hvis jeg flytter over til hende får hun mindre i pension,

hvorfor skal vi straffes sådan på vore gamle dage?

Cøllibat eller vandgrød??

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 29-11-11 18:43

det er nok fordi det er lidt lettere at betale husleje og varme med to små pensioner frem for med blot en.
da jeg boede sammen med min kæreste (ikke fælles økonomi) kunne jeg ikke få ældrecheck, da hans efterløn var for høj.
til lykke svend, det glæder mig at høre om den nye. og selvfølgelig står den på vandgrøden. det ville dog være skørt andet. uretfærdigheder fordøjes bedre i kærlig tosomhed.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 500 point
Dato : 29-11-11 18:53

Det er surt at pensionister skal kæmpe sådan, det kan samfundet ikke være bekendt. Og det er rigtigt at folk der får ATP bliver straffet. Det er helt og aldeles urimeligt.

Det er derfor den tidligere regering opfordrede folk til at spare op til deres pensioner. For når de så skal have dem så modregnes den i folkepensionen.

Problemet er den som har haft et løst arbejde, har været ansat for et år ad gangen, der er ikke sparet op til pension. De er heldige, de kan få fuld folkepension.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 29-11-11 19:18

Husk lige, vandgrød smager bedre når der kommer en afgiftsbelagt smørklat i

Graner1 - jeg skal give dig heldig jo selvfølgelig er vi pensionister heldige, vi skal ikke mere leve på aftægt ved børnene, så lidt er der da sket i den rigtige retning. (smiler)

Jeg klager ikke, for i og for sig er jeg heldig, jeg får ikke så meget i ATP så det går ud over diverse tillæg eller ældre check.

Og når man så ikke ryger, så kører det rimeligt rundt når man prioterer hvad man vil.

Det er godt jeg ikke bor i hovedstaden med kommende betalings ring, den bliver dyr for mange familier og firmaer.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-11-11 20:06

Det kan godt være, det var bare noget jeg lige faldt over, men at få over 15.000 udbetalt om måneden for ik at lave en skid, det er for meget, jeg går på arb. og får knapt 13.000 om md.

Klaudi, jeg kender ikke din boligsituation, men jeg kan forestille mig, at du bor i eget hus.
Hvis du boede alene i en lejebolig ville du også (sandsynligvis) være berettiget til boligsikring.

Hvis du var alene med et barn, eller flere, så ville du også være berettiget til div. ydelser til barnet/børnene.

Helt på lige fod med en kontanthjælpsmodtager.

Hvis du får 13.000 udbetalt i løn om måneden, så tjener du ca. 4.000 (netto) mere om måneden end en kontanthjælpsmodtager.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-11-11 20:10

Svendgiversen skrev: "Endnu mere uretfærdig,

jeg har fundet en ny sød kone, men hvis jeg flytter over til hende får hun mindre i pension,

hvorfor skal vi straffes sådan på vore gamle dage?

Cøllibat eller vandgrød?? "

Ja, det er meget uretfærdigt.
På nettet findes der en underskriftsindsamling netop med dette.

Men denne regel gælder ikke kun gamle pensionister, men alle pensionister.

Pensionister er de eneste i Danmark, der har gensidig forsørgelsespligt som samboende.

En ting er, at man mister den del af pensionen, som er afhøngig af, at man er reelt enlig, men derudover reguleres pensionen efter samleverens/ægtefællens indkomst.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 30-11-11 09:38

Ja det gælder alle pensionister.

Min kammerart sidder i den situation med en samleverske.

Godkendelse af svar
Fra : Klatterup

Dato : 30-11-11 10:05

Tak for svaret granner01.

Jeg læst engang en artikkel hvor en foreslog at alle vi pensionister skulle sættes i fængsel, så havde vi det bedre end udenfor.

Det er rigtigt som du skriver, bare synd det er sådan, godt jeg ikke havde noget at spare af.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 30-11-11 12:34

og hvad hjælper det at blive opfordret til at lægge til side, når løbet er kørt, der er ikke meget at lægge til side af som vikar for en flok herlige hvalpe, som var kriminelle og adfærdsvanskelige. som det dog kan siges.
mon ikke det ville være godt med en lille tur i solen?

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 30-11-11 12:37

ja, og så får man foræret 2 smileys.havde kun bestilt en.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-11-11 12:55

Takker og bukker, og den med ud og nyde solen, det har jeg lige været, skønt.