/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
400 volt på tre ledninger
Fra : Jacob-L
Vist : 1588 gange
20 point
Dato : 29-11-11 01:15

Har netop købt en brugt Metro el-vandvarmer. Den kan jf. typeskiltet både håndtere 230 volt og 400 volt. Men det vil jo gå noget hurtigere at få varmt vand på 400 volt. Ledningen der hænger ud af den, er med tre ledere: gul/grøn - blå og brun: total klassisk.
Sælger sagde at den havde været tilsluttet 400 volt. Men det mener jeg bare ikke man kan med kun tre ledninger.
Nå men sælger ringer til sin egen elektriker, som jeg så talte med. Elektrikeren påstod også at man kan hive 400 volt ud på tre ledninger.
Og så er det lige jeg står af.
Skal jord til jord - og så bare brun/blå til hver sin fase ?
Og når man bruger multimeter, skal der vel være 230 volt mellem jord og begge faser, og 400 volt mellem de to faser. Eller ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-11 01:35

Citat
Og når man bruger multimeter, skal der vel være 230 volt mellem jord og begge faser, og 400 volt mellem de to faser. Eller ?

Ja , det er der i det sædvanlige danske system , også selm om man ikke bruger et multimeter.

For at få 400 V skal du altså tilslutte den to faser. En vandvarmer skal også tilsluttes jord (eller anden beskyttelsesleder).

Du er nok forvirret af ledernes farver, hvor blå normalt anvendes til neutralledederen. Dem skal du ikke stole for meget på. Der er al for mange eksempler på hvor galt det kan gå, hvis man forbinder alene efter en tro på farver.

Luk op til vandvarmerens tilslutningsrum. Så ser du måske flere terminaler end der er ført ud med den ledning du beskriver. Der skal også være en mærkning for korrekt tilslutning

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 29-11-11 01:50

Hej Jakob-L
Du kan roligt tilslutte vandvarmeren til 400V med de lednonger den er udstyret med, Metro vandvarmere er udstyret med et varmelegeme der kan tåle både 230 & 400V den er bare længere om at opvarme vandet hvis den kun får 230V, og der skal IKKE flyttes nogen ledninger inden i, hvis man tilslutter 230V skal den Brune til fasen og den Blå til nullen, hvis du tilslutter den til 400V skal den brune & den blå ledning til hver sin fase, og i bette tilfælde skal den Grøn/Gule tilsluttes en aktiv jordforbindelse.

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 29-11-11 01:54

Hej Jakob-L (denne gang uden stavefejl)
Du kan roligt tilslutte vandvarmeren til 400V med de ledninger den er udstyret med, Metro vandvarmere er udstyret med et varmelegeme der kan tåle både 230 & 400V den er bare længere om at opvarme vandet hvis den kun får 230V, og der skal IKKE flyttes nogen ledninger inden i, hvis man tilslutter 230V skal den Brune til fasen og den Blå til nullen, hvis du tilslutter den til 400V skal den brune & den blå ledning til hver sin fase, og i begge tilfælde skal den Grøn/Gule tilsluttes en aktiv jordforbindelse.
PS Husk ikke at tænde for strømmer før der er vand i beholderen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-11-11 05:51

Som tidligere skriver blå nul brun fase gul/grøn jord ved 230v
Ved 400v blå fase 2 brun fase 1 gul/grøn jord

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-11-11 13:05

Har du kraftstrøm inde, altså 3 faset 400 volt, så kan det måske forvirre dig lidt.
Krafitstrømmen er blot 3 faser på hver 230 volt. Så skulle man umiddelbart tro at 2 faser vandvarmeren ville give 460 volt ????
Men de tre faser er forskudt med 120 grader indbyrdes. Så ved en simpel geometrisk beregning mellem de to faser, så får du kun de 400 volt.