/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gulvvarme i badeværelset
Fra : BerndJ
Vist : 1175 gange
500 point
Dato : 28-11-11 22:11

Hej ... er nybagt husejer af 30-år-gammel rækkehus med gasfyr OG gulvvarme baseret på el (!!!) i badeværelset. Badeværelset har ikke andre opvarmningsmuligheder og er ca. 6 km stor. Da jeg er fuldstændig uerfaren med el-varme (og ikke mindst med gulv-el-varme) vil jeg gerne vide, om rygterne at el-varme i gulvet er rasende dyrt, er rigtige, eller om det er en myte??

Er der nogen som kan fortælle mig hvor meget det kommer til at koste mig i kroner om dagen (eller om året) når gulvvarmen er tændt på højeste trin (der er ca. 28 grader i badeværelset) og på laveste trin (der er ca. 20 grader)??? Bare en nogenlunde fingerpeg om jeg skal regne med 10 kr eller 20 kr eller 30 kr per døgn.

På forhånd tak!!

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 28-11-11 22:30

Hej. D

Det er rasende dyrt men alt efter hvor stor effekt det afgiver, strøm koster rundt regnet 2 kr pr KW så kan du jo selv regne det ud ikk.

mvh
per

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 28-11-11 22:52

Ja, naturligvis kan jeg selv regne det ud ... og slår aktuel el-priser op på lokale elselskabets hjemmeside ... MEN jeg ved jo desværre IKKE hvor meget KW sådan en gulvvarme, som måske er 30 år gammel, afgiver ... og sælger påstår bare at han heller ikke ved det og at beløbet "forsvinder" i det øvrige el-forbrug (hvad han jo sådan set også har ret i).

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 28-11-11 23:06

du kunne prøve at finde tilgangen til gulvvarmen og sætte en bimåler ind mellem, så har du forbruget.

per

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 28-11-11 23:26

Jeg har et sommerhus, hvor gulvvarmen kræver 800 w. Da det kun kører ca halvdelen af tiden bliver det ca 10 kw i døgnet. Jeg vil skyde på at det koster omkring 30 % mere at varme med den temperatur du nævner. Alt er naturligvis løst beregnet, men det ligger i den størrelsesorden - ca 25 kr i døgnet

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-11-11 23:51

det største problem med en gulvvarme der er så gammel, er nok at der er meget lidt isolering under det. og betonen er sikkert heller ikke isoleret fra soklen for at forhindre kuldebro.
et kvalificeret gæt er, at det er ret dyrt at køre med.
men prøv at få sat en bimåler på gulvvarmen. så kan du ret hurtigt se, om det er så dyrt som man kan frygte.
der fåes billige bimålere til et par hundrede kroner. det kræver lige noget med et stik på ledningen til gulvvarmen, men det kan også laves.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 29-11-11 04:46

Aflæs din EL-måler, og igen 24 timer efter, så har du dit samlet EL-forbrug i Kw for et døgn, for hele huset, del med 24 så har du Kw pr. time, og det vil nok ligge omkring 0.5 Kw - 1Kw pr. time, så kan du jo gøre op med dig selv om du synes det er dyrt. Og så kan du også prøve at slukke for gulvvarmen i et døgn og aflæse måleren, og så regne ud hvad forskelden er i forbrug.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 500 point
Dato : 29-11-11 11:06

Mål dit elforbrug i 2 døgn,
et med gulvvarmen på minimum og et med den på max,
så kan du entydigt beregne forskellen...

Dit andet forbrug skal naturligvæs være ca det samme,
ikke bad og bage det ene døgn og ikke det andet...

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 29-11-11 13:20

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-11-11 13:29

selv tak,

selv har jeg lukket mit gulvvarme siden energi krisen,
dengang målte man kun gennemstrømning ved fjernvarme...