/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Apropo VIND?
Fra : nomore
Vist : 412 gange
12 point
Dato : 28-11-11 19:16

Så lige at vi havde storm???? i lille Danmark
Men hvordan er det nu med (VIND) hastighed på en MC
Stærk storm/ orkan? så har vinden tavlt? over 140km/t
Men er det 'nu' også det samme som at køre med samme hastighed = i stille vejr?
Selv har jeg prøvet at stikke en hånd ud til siden med 250km/t
og hvis man ikke lige - ved hvad krafter der er på den hånd? lufttryk
så vælter man altså/ (bliver meget overrasket), men er vinden den samme/ orkan og/ eller...

Kommentar
Fra : webm

Dato : 28-11-11 19:47

Klart nok!

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 22 point
Dato : 28-11-11 19:47

det er nøjagtig det samme. det er ligemeget om det er luften eller genstanden der står stille.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 28-11-11 20:03

Ufatteligt, at man kan sidde stille på en MC med en 'STORM´ på 250km/t
LIGE i FEM-ØREN = uden at FALDE af...
=
Sikert fordi MAN har lukket hjem på......
Kørte man med en gammel (æggeskal) fant man hurtig ud af hastigheden
Men selv samme hastighed kan synke et skib/ fælde et træ..

Bare lige en tanke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-11-11 20:38

Citat
Stærk storm/ orkan? så har vinden tavlt? over 140km/t
næh der skal såmænd ikke mere end 117 km/time eller derover før der er orkan, det er en meget voldsom orkan som blæser med 140 km/time, du så måske på TV at personer stod på 45 grader på skrå mod vinden så der er ikke noget at sige til at en arm ud til siden med 250 km/time vil føles meget voldsom, dengang jeg kørte knallert kunne en smøg ryges meget hurtig selv om hastigheden kun var ca. 30 km/time

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-11-11 20:44

Citat
men er vinden den samme/ orkan og/ eller...
nej en orkan er når luften bevæger sig over jord eller hav, når det er dig som bevæger dig i forhold til luften så kaldes det fartvind og fartvinden kaldes ikke for orkan selv om hastigheden kan være langt over de 117 km/time som kræves for at vinden kan kaldes orkan, hvis du kører 117 km/time i medvind og der er orkan så er der vel ikke noget modvind mod hjelmen eller?

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 29-11-11 13:07

Nu skal jeg lette begreberne en lille smule.

Vind / storm er bare luft der skal skynde sig

Så enkelt er det.

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 30-11-11 18:56

Citat
dengang jeg kørte knallert kunne en smøg ryges meget hurtig selv om hastigheden kun var ca. 30 km/time

Helt med på den...

------
Men det føles altså ikke på samme måde, skal jeg lige sige.
På en mc, er det værste sidevind - med den fart.
Så sidder man som på en ål, der ligger mellem sæde og rø___
Men hvem i alverden rækker også en hånd ud med de hastigheder = mig.
når man hilser på hinanden på vejen.
NB:
den sidste jeg hilste på, var en MC Betjent - på en motor vej..