/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
NoFrost Køle/Fryseskab
Fra : vedikkealt
Vist : 3889 gange
300 point
Dato : 28-11-11 18:24

Hvad er det nu, for noget smart noget ?

Sælgerens argument er, at skabet ALDRIG skal afrimes.

Strømforbruget er på ca. 350 kWh/år, og det er højere end mange andre, der IKKE har NoFrost funktionen, de er faktisk under 300 kWh/år.

Men virker det der med, at det ALDRIG skal afrimes.

Min dovenskab har det fint med det...

Og et til iset skab - banker jo også noget strøm igennem + alt det varme vand + vask af klude m.v., der følger med en almindelig afrimning, og alt det er jo heller ikke gratis.

Hvad gør jeg, og hvad ville i gøre ?

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-11-11 18:48

Citat
Men virker det der med, at det ALDRIG skal afrimes

Der findes flere mærker, hvor køleskabet ikke skal afrimes.
Jeg har selv et, og det skal ikke afrimes. dejligt

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 28-11-11 18:56

# pifo

Jeg har nok ikke skrevet det klart nok.

Men i disse NoFrost skabe, skulle det også være fryseren, der aldrig skal afrimes.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-11-11 18:57

Vi har altid haft seperat fryer og køleskab. Det virker fint , og vi har aldrig skullet afrime køleskabet.
Men det skal aligevel engang imellem gøres grundigt rent. Og med års mellemrum skal der en piberenser igenne det lille afløb, der er for kondensvand. Ellers stopper det til. Vandet ledes ned i en lille bakke hvor tabsvarmen fra kompressoren fordamper det.
Både køleskabe og frysere slides. De bliver så mindre effektive. Det vil sige at strømforbruget stiger , så det en skønne dag bør udskiftes. Det sker længe før det slet ikke virker mere.
Sidst jeg målde på den gamle fryser opdagede jeg at en udskiftning var tjent hjem på under et år.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-11-11 19:00

Kig i øvrigt her:

http://www.bolius.dk/alt-om/koekken/artikel/koeb-af-koeleskab/

Så vidt jeg ved, så kan du få flere mærker, der ikke skal afrimes /af-ises.
Hvilket mærke har du kig på? Gorenje? Elektrolux? andet?

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 28-11-11 19:17

# pifo

Det vi så, fortæller min hukommelse mig var et whirlpool køle - fryse skab.

Det med NoFrost funktionen tog ca. 10 l af fryser størrelsen, men der var nok plads tilbage til os...

Og det var hos skousen.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-11-11 20:00

Så vidt jeg husker står Whirlpool og Elektrolux bag hårdehvidevarerne i IKEA. Det er gode produkter.

Kig på dette:
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/40157697/

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 28-11-11 21:50

Naturligvis skal en fyser afrimes med mellemrum - medmindre det "lever" meget kort tid

Et køleskab afrimes jo på den måde at temperaturen inden i køleskabet kommer over frysepunktet engang i mellem npr kølefladerne. Så smelter isen og dryppe ud af køleskabet bagved - i nærheden af varmefladen - som gør at det fordamper udenfor køleskabet. Det gør alle almindelige køleskabe nu om dage.

En fryser kan i sagens natur ikke bare lave et stop hvor isen smelter inde i fryseren - så det skal afrimes manuelt engang i mellem. No frost virker ikke - med mindre man har en frysetørrer - men det er en helt anden historie.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 28-11-11 21:59

# Thomas_Mygind

Jeg ved ikke hvordan det teknisk fungerede, men der var ligesom en ekstra plade / rum over skufferne i fryserummet, men hvad der var derinde ved jeg ikke.

Men noget måtte der være, for angiveligt skulle / kunne det holde frostskabet fri for is dannelser.

Håber ikke det bare er noget smart salgs gas for at vride en tudse mere ud af os kunder.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 29-11-11 09:10

No frost må være salgsgas. Prøv at tænke på at der altid vil komme vanddamp via luften m.v. ind i fryseren. Den eneste praktiske måde er at få isen ud af fryseren, er ved at få det over på en væskeform - så det drypper ud. Hvordan skulle vandet/isen ellers komme ud.

Jeg afrimede selv min egen fryse i sidste uge - der kom over 3 liter ud. Men den havde heller ikke været afrimet i 3 år.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 300 point
Dato : 29-11-11 09:43

Citat
Princippet med no frost er at der blæses kold luft igennem skabet, hvis
elementerne øverst i skabet iser til vil blæseren ikke kunne cirkulere med
luften da isen vil virke som en prop.
Normalt skal isen tø væk når elektromikken starter et afrimningsvarmelegeme,
sker dette ikke kan det være et defekt elektronik (ses tit) eller en
fejlplaceret afrimningsføler. En tredie mulighed kan være en blokering af
selve blæseren.

Taget fra

http://groups.google.com/group/dk.teknik.el/browse_thread/thread/b038165ec0534be5?pli=1

og denne:

Citat
Afrim fryseren, hvis der er mere end 5 mm rim, da rimen får elforbruget til at stige. Du behøver ikke en fryser med automatisk afrimning (no-frost), hvis du alligevel gør fryseren ren 1-2 gange om året. No-frost-frysere afrimer sig selv med jævne mellemrum, og det koster ekstra energi.

taget fra:
http://www.goenergi.dk/forbruger/lys-og-apparater/hvidevarer/frysere/gode-raad

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-11-11 11:05

Vores store fryseskab kører på tredie år uden vi har haft det slukket! Det afrimer fint selv!

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 29-11-11 22:09

Jeg har i dag været sammen med et No Frost Køle / Fryseskab, og det har kørt problemfrit siden 2007, og har ikke været slukket / afrimet siden opsætning.

Så det er altså åbenbart ikke det rene salgsgas.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 04-12-11 19:29

Tak for svaret pifo.

Forbruget af den ekstra energi, et NoFrost har, kan vist hurtigt opvejes, af det ekstra forbrug et til iset skab har, og så koster det jo også at afrime, med varmt vand og vask af klude.

Så vores bliver NoFrost...

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-12-11 02:40

Det er jeg sikker på, du bliver glad for.