/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
RØD NEON SYG??
Fra : sadolinlarsen
Vist : 1264 gange
49 point
Dato : 28-11-11 17:30

Hej

Vi har lige set at to af vores røde neon ser mærkelige ud..

De er livlige og spiser godt - de har ikke mistet farven eller noget, men....

Den ene har noget der stikker ud fra kroppen (oppe ved hovedet) Det ligner en meget hvid krølle) Som en lille orm er er krøllet sammen..

Den anden har den samme hvide ting inde i bagfinden og midt på kroppen..

Er der nogle der ved hvad det er?

Kommentar
Fra : webm

Dato : 28-11-11 17:46

En god ting er nok, at få dem separeret fra de andre fisk så de ikke smitter dem.
Det kunne jo være en slags svamp.

http://www.superkoi.dk/cms.ashx/tips-og-r%C3%A5d/tips-og-r%C3%A5d/fiskesygdomme

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-11-11 19:05

Ja se og få dem væk fra de andre fisk, de skal ikke smittes. Og så ned til dyrehandleren og få et middel. Men det er ikke sikkert at du kan redde de to neonfisk.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-11-11 19:59

Der er næsten helt sikkert tale om Ichthyophthirius også kaldet fiskedræber.
Det er uhyre smitsomt, så over i et andet akvarie med dem og så ned til akvarieforretningen og hent noget Faunamor eller en tilsvarende medicin.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-11-11 20:01

Faunamor skal i både hovedakvariet og isolationsakvariet

Kommentar
Fra : sadolinlarsen

Dato : 30-11-11 10:53

Det er ikke hvide prikker, som kendetegner fiskedræber.. Det er som en krøllet hvid orm, som er uden på fisken.. ikke i huden, men i en gennemsigtig hinde uden på fisken..

Kommentar
Fra : sadolinlarsen

Dato : 30-11-11 11:01

Nu har jeg set dette:

http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1281959

Kunne det ikke være orm og hvordan behandles dette :)

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 49 point
Dato : 30-11-11 15:01

Det er en type svamp dine fisk har så skynd dig at isolere de syge fisk. Og er der endnu dårligere nu, så afliv dem. Men få dem ud af akvariet.

Kommentar
Fra : sadolinlarsen

Dato : 01-12-11 09:51

jeg afliver dem, inden de smitter de andre fisk.. Jeg har noget eSHa 2000 i skabet - kan det hjælpe mod sygdommen?

Kommentar
Fra : dennis81

Dato : 02-02-12 23:21

Måske er det bare Neonsyge, prøv af skrue lidt op for varmen og varierer dit foder. Det er det jeg ville gøre.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 02-02-12 23:31

HALLO KNALDHÆTTE
Har du ikke fået gjort noget ved de fisk endnu?
Hvad hulen tænker du på, det er ved at være 2 måneder siden du stillede spørgsmålet...

Kommentar
Fra : sadolinlarsen

Dato : 03-02-12 06:37

Webm; er det faldet dig ind, at jeg måske har glemt at lukke spørgsmålet? Så tag lige og slap af og pas dig selv

Kommentar
Fra : webm

Dato : 03-02-12 09:22

Citat
Webm; er det faldet dig ind, at jeg måske har glemt at lukke spørgsmålet?

Næh, det er ikke faldet mig ind, men det kunne du jo så passende gøre nu...

Citat
Så tag lige og slap af og pas dig selv

Så passer jeg mig selv imedens

Og for en god ordens skyld, giver jeg en undskyldning for udtalelsen.
Jeg troede spørgsmålet kørte endnu med dig som deltager.

Godkendelse af svar
Fra : sadolinlarsen

Dato : 03-02-12 10:42

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-02-12 10:59

Selv tak du, og jeg håber du reddede nogle af fiskene.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 03-02-12 11:04

og selv tak for det rette svar...

Det var jo åbenbart som ventet svamp!

Citat
En god ting er nok, at få dem separeret fra de andre fisk så de ikke smitter dem.
Det kunne jo være en slags svamp.

http://www.superkoi.dk/cms.ashx/tips-og-r%C3%A5d/tips-og-r%C3%A5d/fiskesygdomme