/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Vedr. opbygning af væg...
Fra : mbrasmussen01
Vist : 1154 gange
20 point
Dato : 27-11-11 15:24

hej allesammen.

Igen igen er jeg nødt til at bede om rådgivning.

Jeg skal igang med at bygge en "falsk" væg derhjemme. Det er lidt svært at forklare i billeder over tekst, men prøver alligevel.

I min stue er der en skillevæg, som ender med skorstenen lukker af, det vil sige jeg får en væg hvor der i den ene ende er skorstenen som er ca 40 cm længere ude end væggen. Forsøgt skitseret nedenunder. Den lige streg er væggen og den firkant er skorstenen og så prikkerne er den væg jeg vil bygge for tv skal hænge på væggen og højtalerne kommer til at hænge bagved. Regner med at bygge et træ skelet og så smide en gang 12 mm krydsfiner og til sidst dække af med gibs?? er dette den rigtige måde at gøre det på?
Det er planen er væggen skal have natursten op bagefter så der bliver lukket pænt af, hvilket leder til næste spørgsmål. for de sten skal også køre på skorstenen men er det lovligt at beklæde den ene side af skorstenen med disse?? Ved godt det er lidt kryptisk spørgsmål men håber poå nogen kan hjælpe...
__________________
l l l
l.................. l _ _ l
l

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 27-11-11 18:14

Der er meget strænge regler for bygning af væg indtil skorsten.Du må ikke have brændbart materiale helt ind til skorstenen .
At du beklæder den med natur sten er helt ok ,så længe du kan se om der kommer sprækker i skorsten.
Havde et badeværelse som jeg fik lov til at fliselægge skorstenen ..sååe
Men prøv at ringe til din lokale fejer. Han kan reglerne og du slipper en evt. dyr ombygning senere .

sverola

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-11-11 19:02

skorstensfejeren skal have mulighed for at inspicere skorstenen hele vejen rundt, så du må ikke gemme den ene side væk inde i en væg.
du skal ihertfald have lov af skorstensfejeren først. ellers er opbygningen fornuftig. jeg ville nok nøjes med en osb plade i stedet for en krydsfinerplade, da den er væsentlig billigere og stort set ligeså stærk som krydsfineren

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-11-11 19:44

Du kan vist klare dit problem mod skorstenen ved at bruge stålrigle, -jeg mener skorstensfejeren vil forlange 5 cm. ubrændbart fra direkte skorsten, men en god ting, inden du går i gang, er lige at tage en opringning til ham.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 28-11-11 08:43
Kommentar
Fra : mbrasmussen01

Dato : 09-12-11 00:01

Jeg fik lov af ham til at beklæde den ene side af skorstenen. Så længe han bar kunne se de andre sider i kælderen og på 1. sal. så gjorde det ikke noget at han manglede en side i stue etagen. så enten smider jeg bar gips på den side af skorstenen hvor stenene skal sættes op, ellers alternativt borer jeg 3-4 trælister på 1-2 cm mellem skorstenen og gipspladen, så kan man altid lige lyse ind i sprækken mellem gipsen og skorstenen om der er revne.