/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
diagnose stik på mitsubishi colt 1.3
Fra : kimm01
Vist : 1022 gange
150 point
Dato : 24-11-11 19:09

Nogen der ved hvor diagnose stikket sidder og hvilke ben man skal måle på / ligge en lus mellem ?
På en mitsubishi Colt 1.3 glxi fra 94

Problemet er at den ikke kan starte, der har været en del problemer her over vinteren. Når den var kold og ikke kunne tage omdrejninger over 3000 ond.før den var helt varm.
Vi kan høre den laver kompression og tændrørne har vi haft ude og set gnister. Luft filter er også skiftet, og der er helt rent ved indsugningen.

Mange tak.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-11-11 19:22

Du må ikke pille tændrør af og se gnister. sådan kan du ødelægge tændspole mv. I øvrigt er overslagsspændingend proportional med lufttrykket, som i cylinderen er omkring 10 bar, så gnist udenfor er intetsigende.

Jeg har oplevet besvær med sådan en for mange år siden. Det var dårlig forbindelse i et stik ved strømfordeler/ tændspole.

I øvrigt er høje omdrejningstal skadelige for en kold motor, Kør absolut ikke over 3000 før den er varm.

Fejlene kan være mange. Bl. a. dårlig forbindelse ved motortermometeret, eller defekt termoføler. Lambdasonde mv .

Kommentar
Fra : kimm01

Dato : 24-11-11 19:37

Okay tak.
Nu er bilen startet, vi justeret tændrørne og bingo.
Men den hopper en del når man køre, og står ustabilt i tomgang. Den går også ud en gang imellem når der køres lige meget om den er varm eller ej.
Nogen bud.

Kan sige hvis man fx starter og køre 2 m og med det samme kobler ud går den bare død.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-11-11 01:02

Check strømfordelerdæksel invedigt, og rotor.
I kan også have lavet indvendigt gennemslag i tændspole ved det eksperimentern med start for at se gnister.

Men check og rens først stikforbindelserne på tændingens primærside.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-11-11 01:05

Chesk også fjedre og svingklodser i den automatiske tændingsavanceren. Noget kan tyde på at den sætter sig fast med forkert timing. Den skal også smøres regelmæssigt, hvad alt for mange glemmer. Der er en væge til olie midt i akslen.

Kommentar
Fra : kimm01

Dato : 25-11-11 14:50

Det med den hopper, var faktisk også problemet før lidt sådan det startet og et par måneder siden.
så kan næsten ikke tro vi har ødelagt tændspolen. (så var den i hvert fald i stykker før)

kan du sige mere præcist hvor den skal smøres? for det kunne vi da lige prøve.

hvordan checkes fjedre og svingklodser?

vi har checket alle stik og renset alle så umildbart ikke dem. har også checket vacuum slanger.