/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Mere ram eller hva'
Fra : marcussen1
Vist : 756 gange
200 point
Dato : 24-11-11 12:40

Jeg har en ældre (ca 5 år) stationær PC, der kører lidt langsomt med VISTA og XP. Der er 4 ramblokke PC 3200 DDR SDRAM, hver på 512 MB. Skal der mere ram i, eller et det måske bare alderen på PC'en?
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 24-11-11 12:47

Alderen på maskinen fortæller ikke så meget.
Det er CPU, størrelse, og hvad bundkortet understøtter af ram-moduler, og hvor mange GB ram (2/4 Gb.....).
Men med en 5 år´s gl. maskine, vil jeg klart sige at en udskiftning vil være på sin plads

Vista er et meget mere tungt OS end xp.
Vista er ikke at foretrække på ældre maskiner. ;oD

Kommentar
Fra : kj

Dato : 24-11-11 12:59

mere ram vil nok hjælpe, men et andet styresystem (XP eller 7) ville nok også hjælpe, jeg har hørt at Vista er meget tung.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 24-11-11 13:09

Jeg kan lige tilføje, at alt er opdateret, og der er renset overalt-

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-11-11 13:33

Citat
Jeg kan lige tilføje, at alt er opdateret, og der er renset overalt-

Det hjælper også, men hvor længe er det siden at Du har formateret og geninstalleret ?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-11-11 13:45

Her er en blok, der viser lidt om ram. Det burde være nok med 2 GB, men hvilken ram?
http://blogs.msdn.com/b/steverowe/archive/2007/01/22/how-much-memory-does-vista-need.aspx

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-11-11 13:46

Ominstallation er kun for dem som ikke kan lade være med at installere diverse underlødige programmer, som det ikke er til at rydde opm efter igen.
Hvis man lader være kan man bare rydde lidt op engang imellem, med et passende program til renselse for spyware og uheldige cookies, Så vil det køre fint i mange år. Du har 2 GB og et 32 binit system kan ikke udnytte mere end ca 3 GB.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 24-11-11 14:50

LuffeA..........
ca.14 dage siden

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 24-11-11 14:59

Ram er fint nok, men hvor stor er din cpu

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 24-11-11 15:22

Jeg ved altså ikke hvor fint jeg syntes 2 Gb, ram er
Jeg har på mit arb. lavet test af XP-maskiner, og de bruger ca. 1,5Gb ram til opstart.
Så det vil gøre den langsom.
Jeg vil klart prøve at se om du kan finde 2 ram.moduler på 2 Gb hver, så er du kørende med 4 (32 bit 3Gb)
Men undersøg lige om dit bundkort understøtter disse moduler.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 24-11-11 15:27

cpu: AMD Athlon 64, 2200MHz 3500+

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 24-11-11 15:32

Hvad hedder dit bundkort ? navn + model. (Eks: MS5350)

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 24-11-11 15:44

Bundkort: MSI K8N Neo4 series (MS 7125)
Chipset : nForce4 (-ultra)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-11-11 20:01

2GB ram burde være nok, men hvad med opstart af programmer sammen med windoes, måske du har en masse der ligger og kører i baggrunden. Kig i job listen og se hvad der sluger ram. Der kan du se om du bruger for meget

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 24-11-11 20:36

Jeg har STARTOP INSPECTOR installeret, og alt unødigt er fravalgt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-11-11 20:58

Altså efter de hardware du har i så skulle den let kunne køre Xp , ja faktisk rimelig smertefrit, så der må være noget der ikke spiller optimalt.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 24-11-11 21:38

Det er også mest Vista, der kører lidt trægt. Jeg synes blot at både Vista og også XP tidligere kørte hurtigere. Det er måske fordi jeg har fået en ny PC, der har væsentlig flere ram, at jeg synes forskellen er så stor. Opstarten i den gamle er nogenlunde som den altid har været.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 24-11-11 21:40

Jeg lister ind og får en på øjet, men vender selvfølgelig tilbage, når jeg er kommet til bevidsthed igen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-11-11 23:53

Vista bruger 7-800 mb alene i opstarten, men Du burde have rigeligt alligevel.

Jeg har en endnu ældre P4 med 2 x 512 dual ram og XP, den kører smukt, men jeg har nu også smidt sidefilen over på en ekstra harddisk.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-11-11 08:45

Nu er det vel ikke ligefrem RAM, der gør en pc hurtig eller langsom
Har selv XP og 2gb ram, og selv ved max belastning kommer mit forbrug ikke over 1,25 max.
2GB ram er mere end tilstrækkelig til en XP.
Du kan have problemer med varme + dårlig harddisk/ kabler.
Du kan tjekke dine temperatur med programmet SIW.

Men kommer du fra en meget hurtig pc, og tilbage til den gamle
så vil jeg gerne tro den føles som en langsom og træt maskine.

Accepteret svar
Fra : Rustica.dk

Modtaget 200 point
Dato : 25-11-11 08:55

dit bundkort understøtter op til 4 Gb, så jeg vil klart smide 4 Gb på den.
det vil helt klart være en forbedring, af din maskine. (Køb dem evt. brugt)
Kør XP, ellr Win 7 (Win 8 er ikke kommet endnu, men den ville være endnu bedre, da den kan køre på MEGET gamle maskiner...

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 25-11-11 15:28

Tak for svaret Rustica.dk.
Jeg har været ude og låne 2 rammoduler på hver 1 GB, og det hjalp altså rigtig godt. Så jeg takker for dit råd.
Mvh
Niels

P.S. Også tak til jer andre der kom med forslag

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 25-11-11 16:07

Jamen det er jo det der er vigtigst