/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Højtaler system i nyt hus
Fra : pejath
Vist : 975 gange
100 point
Dato : 24-11-11 09:50

Vi bygger et nyt hus og skal til at trække ledninger. Hvordan laver jeg det enkleste lydsystem? Jeg /vi hører næsten altid en enkelt radio kanal. Vi vil kunne høre dette i køkken, alrum, stue, bryggers, entre og evt bad 1 og 2, dog i en megt enkel udførelse, jeg har læst at man kan have 2 kanel lyd ud gennem 1 højtaler, er dog ikke klar over hvordan det virker.

Jeg forstiller mig at højtalere monteres i loftet, hvad er godt og bare virker og virker og ikke koster for meget., Lige nu har vi en B&O radio 3500, den kan jo kun trække 2 sæt højtalere standard. Kan jeg parallel forbinde flere højtalere på hver udgang, eller fiser der noget af så.

Når radiosignalet bliver kun digitalt skal jeg nok have noget andet eller en digital boks som tuner, eller findes der noget tuner/radio i dag som kan sende lyd ud i mange kredse / rum.

Jeg vil gerne kunne styre radioen fra f.eks. køkken alrummet, og i hvert rum kunne enten slukke eller justere volumen.
Er der nogen løsninger, det skal være så enkelt som muligt og det skal ikke koste en bondegår, fordi det koster huset og maskinhuset som vi bygger, (bondegården).

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 24-11-11 10:04

Højtalerne fra mit nuværende system, B&O 3500 vil de passe når jeg får en digital radio / tuner senere?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-11-11 10:22

Medmindre man vælger B&O`s forkromede løsning hvor lyden forstærkes når man går fra et rum til det næste ville det billigste og nemmeste være at finde små væganlæg som både spiller ganske hæderligt og også har et flot design.

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 24-11-11 10:31

Jeg ved at det ikke skal være B&O store løsning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-11-11 10:32

Højtalerledninger rundt i hele huset er gammeldags og yt. Det lyder ikke godt, bla fordi sorstærkere i almindelige radioer ikke er til lange ledninger og mange paralforbundne enheder. Det giver forvrængning, og styrken er ikke til at justere optimalt.

Ved nybygning eller stor renovering bør man få lagt store rør som der senere kan trækkes netværk eller anden fremtidig teknologi igennem .

Der findes flere digitale lydsystemer trådløse og med fin kvalitet, hvor man vælger lyden i hvert rum med en lille fjernbetjener . lyden kanså være fra nettet, NAs , COMPUTEREN, NETRADIO OSV.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-11-11 10:49

Citat
Ved nybygning eller stor renovering bør man få lagt store rør som der senere kan trækkes netværk eller anden fremtidig teknologi igennem .

Der findes flere digitale lydsystemer trådløse og med fin kvalitet, hvor man vælger lyden i hvert rum med en lille fjernbetjener . lyden kanså være fra nettet, NAs , COMPUTEREN, NETRADIO OSV.

Tingene udvikler sig lynhurtigt og er måske sat på lavt blus alligevel grundet krisen, jeg gætter mig til at nogen indenfor ganske kort tid indbygger en fidus i apperaterne så de kan styres fra en smartphone via bluetooth. så skal man bare installere en app der passer til gældende fjernsun eller andet.

Slut med 8 1/2 fjernbetjeninger

Kommentar
Fra : kj

Dato : 24-11-11 10:53

Er der ikke noget om at parallelforbindelser nedsætter impedansen(mostanden) i i forstærkerens udgang???????

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 24-11-11 11:00

Sonos har vistnok noget som styres med smartphone.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-11-11 13:24

Citat
Er der ikke noget om at parallelforbindelser nedsætter impedansen(mostanden) i i forstærkerens udgang???????

For 40 år siden koblede jeg via kronmuffer et ekstra sæt højttalere til mit lille stereoanlæg, jeg kan ikke engang huske om der var noget signaltab.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-11-11 16:19

Forstærker udgangsimpedans er der mange misforståelser om.

Den kan (næsten ) ikke ændres af hvad der sluttes til af højtalere.

Mange inklusive forhandlere og endda visse brugsanvisninger tager fejl af udgangsimpedans og tilskluttede højtaleres impedans.

Udgangsimpedansen er et udtryk for hvormeget sigalspændingen falder når udgangen belastes.
Udgangsimpedansen skal derfor være så lille som mulig. I gode forstærkere er den under 0.1 Ohm.

Men højtaleren skal have en passende samlet impedans. Det er et udtryk for hvor meget strøm de trækker fra forstærkeren ved en hvis spænding.

Hvis den samlede højtalerimpedans bliver for lille , mindre end forstærkeren er beregnet til, vil stømmen blive for stor og forstærkeren vil begynde at forvrænge. Evt brænder udgangstrinnet af hvis det ikke er beskyttet mod overbelastning, og man skruer godt op for styrken.

Flere højtalere i parallel giver en samlet lavere højtalerimpedans.

Normalt går det godt at sætte to højtalere i parallel.