/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Time Capsual med egen IP-adresse
Fra : Olschoolplayer
Vist : 650 gange
40 point
Dato : 23-11-11 20:31

Jeg prøver iøjeblikket forgæves at få min Time Capsual til at virke som netværksharddisc og hvergang mislykkedes det. Jeg har søgt på nettet men hvergang kommer jeg til samme resultat: "kan ikke oprette forbindelse til serveren".

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 27-11-11 19:07

Inden du kan oprette forbindelse til netværksdisken i din Time Capsule skal du først konfigurere den. Til det bruger du Apples "AirPort-værktøj", som normalt findes i mappen "Hjælpeprogrammer".

Åbn "AirPort-værktøj", vælg din Time Capsule og klik på knappen 'Manuel indstilling'. Skriv om nødvendigt adgangskoden til enheden.

Klik på 'Diske' på værktøjslinien. Klik på 'Arkivdeling'. Du vil så blive præsenteret for et vindue med overskriften 'I dette vindue kan du konfigurere adgang til arkivdeling på dine AirPort-diske.'

Sæt flueben i 'Slå arkivdeling til'.

Under 'Gør fælles diske sikre' kan du vælge "Med en adgangskode til en disk" eller "Med en adgangskode til en base", hvis du vil beskytte den fælles disk med en adgangskode. Du kan alternativt vælge "Med konti", hvis du vil beskytte disken med brugerkonti med forskellige adgangsniveauer.

Hvis du vælger at bruge konti, skal du efterfølgende klikke på 'Konfigurer konti' og tilføje de brugere, der skal have adgang til disken. Hver bruger skal oprettes med et navn og en adgangskode og tildeles 'Læse og skrive' eller 'Skrivebeskyttet' adgang.

Hvis du vælger at beskytte disken "Med en adgangskode til en disk", skal du skrive den adgangskode der skal benyttes to gange.

Hvis du vælger at beskytte disken "Med en adgangskode til en base" bruges den samme adgangskode til disken, som du benytter når du skal bruge AirPort-værktøj til at konfigurere din Time Capsule.
Du kan evt. sætte flueben for at gemme koden i din nøglering.

Du bør også tage stilling til hvilket adgangsniveau, du vil tildele gæster. Hvis du tillader gæster adgang, er det under alle omstændigheder kun den fælles disk, de kan få adgang til og altså ikke de brugerkonti der måtte være oprettet.

Hvis du sætter flueben ud for 'Del diske via WAN' kan man få adgang til disken eksternt, uden at være tilsluttet dit lokale netværk.

Man skal nok lige overveje hvad det er man har liggende på disken, inden man både giver gæsteadgang og åbner for adgang via WAN.

Husk til sidst at klikke på 'Opdater', så din nye konfiguration bliver gemt.
Vent til din Time Capsule er genstartet og lyser grønt.
Nu skulle du kunne få adgang til disken.
Tjek evt. at 'Finder' er sat til at vise 'Tilsluttede servere' i indholdsoversigten og på skrivebordet.