/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Partitionere
Fra : sonjor
Vist : 804 gange
100 point
Dato : 23-11-11 19:26

Uha, nu har jeg vist dummet mig igen! Min nye netbook har 250 GB HDD og jeg ville opdele den, så jeg kunne få et specielt drev til mine data. Gik ind i Diskhåndtering, højreklikkede på drev C, bad om formindske og fik så 78,13 GB ikke allokeret. Hvordan kommer jeg videre??

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-11-11 19:54

Så skal du højre klikke på den ikke allokeret plads og lave en partition på den størrelse du ønsker.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 23-11-11 20:32

Altså vælge Ny simpel enhed??

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-11-11 21:08

Så skal den formateres også, systemet tildeler det næste bogstav, det er nemt, det går af sig selv.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 23-11-11 22:09

Det gik desværre ikke, der var allerede oprettet det maximale antal drev. Kan jeg så måske flette det ikke allokerede område sammen med det oprindelige C.drev? Eller skal jeg begynde helt forfra(reinstallere som fra ny), og vil min mislykkede opdeling så rettes tilbage som før??

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-11-11 22:43

Du kan udvide det oprindelige drev til max størrelse.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-11-11 22:48

Du skal vælge det ikke allokerede område og formatere det til den formatering du ønsker - dos, NTFS

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 23-11-11 23:16

Thyregod8
Jeg højreklikkede nu på Drev C og udvidede den, så det er det vel i orden, men jeg forstår heller ikke at der er så mange partitioner (dog uden drevbogstav). De tre af dem er små (Genoprettelsespartitioner) og en på 1 GB (Oem-Partition) derudover Drev C( som nu igen er på 201,78 GB) , Drev D (Recover)på 27.99 GB, samt en på 100 Mb (system,Aktiv,Primær partition)
Skal også lige nævne, at jeg har opgradere fra Win7 starter til en gyldig PRO.
Oprindelig skal der være 250 GB ca. ialt.

Jeg er træt og går til ro nu, men venter spændt på evt. at få en forklaring på de mange partitioner.
På forhånd tak

mvh Sonja

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-11-11 08:25

Jeg bruger også win 7. Når jeg ser på min egen partition er det identisk med det du nævner. Drev D skal man ikke røre ved, idet det er en kopi af hele computerens installationsprogram til styresystemet, der er gemt der, som kommer i anvendelse, hvis du ønsker at geninstallere hele styresystemet på ny. Der er bedst at have det hele samlet på harddisken. Jeg kom engang til at starte recover og alt hvad jeg havde på disken blev fjernet og computeren blev geninstalleret på ny, som den var da jeg købte den.
De to andre drev, der ingen bogstav har, har jeg også. Det er noget fra fødselen og jeg vil ikke røre det, den tager jo ikke særligt meget plads, det er noget der måske kan komme i anvendelse senere.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 24-11-11 08:43

Tak Thyregod 8.
Det vil altså sige, at jeg ikke kan oprette et drev til data. Det må jeg så leve med, men jeg undrer mig stadig, da jeg kunne på min gamle netbook, som også havde Win 7 starter-og blev opgraderet til Pro.
mvh Sonja

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 100 point
Dato : 24-11-11 09:30

Jo, gå ind i "hjælp og support", skriv partition, vælg oprette og partitionere en harddisk, her er et forløb du kan følge til at oprette en yderligere partition.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-11-11 10:07

Du kan oprette et særligt drev til data. Men det er en tvivlsom fordel.
Det giver ikke større sikkerhed og heller ikke større overskuelighed, men mindre fleksibilitet.

Det med mange logiske drev er en reminens fra dengang styresystemerne ikke kunne håndtere store partitioner.

Så opret i stedet bare en folder (directive) til dine data for at have en god oversigt og gøre backup af data lettere.

Godkendelse af svar
Fra : sonjor

Dato : 24-11-11 10:23

Tak for svaret Thyregod8. Tak, men jeg tror, jeg stopper nu, og nøjes med mit Cdrev og så recover (d). Jeg har også dokumenterne fra min Desktop kopieret i min Dropbox,, så jeg mister ikke så meget ved et evt. uheld, men tak igen for hjælpen.
mvh Sonja

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 24-11-11 15:43

For et par år siden hjalp jeg en ven med at starte flg bærbar op.
Fujitsu Siemens Amilo Pi3560
Under opstart blev jeg spurgt hvor meget af harddisken jeg ville bruge til win 7. Uden problemer blev PC'en så automatisk opdelt og partitioneret.
Det er nok forskelligt fra PC til PC

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-11-11 19:52

anyway ikke helt, der er den forskel at størrelserne på harddiskene er forskellige, men under installationen får alle de samme valg muligheder.