/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Masse af foton
Fra : jonas_3434
Vist : 890 gange
100 point
Dato : 21-11-11 08:49

En foton er masseløs.
Men en foton har energi (E = h*f).
Men energi og masse er relaterede ved E=m*c^2.

Af ovenstående får jeg: h*f=m*c^2, eller m=h*f/c^2. Men så er fotonen jo ikke masseløs ...

Hvad er der galt?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-11 09:41

E=m*c^2 betyder at masse kan konverteres til energi og omvendt,
i dette tilfælde helt konverteret til energi...

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 21-11-11 11:23

Du kan læse mere om photoner her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Photon

omkring convertering se hellere her:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070319170059AAxnruy

You are correct when you say that mass in another form of energy and that energy is another form of mass. In other words, mass and energy are two sides of the same coin.

This also means that whatever you can say about energy you must also be able to say about mass. Now, one of the fundamental properties of mass is inertia. Does this mean that energy has inertia too? Yes! Whatever you can say about mass you must be able to say about energy.

It is possible, as you indicate in your question, to convert mass into energy.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-11-11 09:36

Når du kender fotons energi tilvækst ved kvantespring ved du sikkert også
at et legemes masse vokser når det nærmer sig lysets hastighed.

Da et foton bevæger sig med lysets hastighed i vacuum, kan det så ikke have nogen masse,
men det har både energi, polaritet og meget mere...

Godkendelse af svar
Fra : jonas_3434

Dato : 21-02-12 09:06

Det må vist være på tide at få lukket det her spørgsmål! Havde helt glemt det.