/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
El g.str. vandvarmer Metro 1200 problem
Fra : andbb
Vist : 2420 gange
20 point
Dato : 20-11-11 10:41

Hej
Vi har en helt ny gennemstrøms vandvarmer fra Metro - model 1200/11- som varmer hane- og brusevand op i et badeværelse i vores tilbygning. Desværre har den en dårlig vane med at tage overkogssikringen ganske tit, og nu forsøger vi at finde ud af hvorfor og hvad vi kan gøre. Vandvarmeren erstattede en ældre Metro gennemstrømnings-model som havde fungeret fint tidligere i samme opsætning.
Vandvarmeren forsyner en vask og en bruser, og sidder for enden af en relativ lang koldtvandsstreng til tilbygningen.
Hvad kan forklaringen være? Er trykket for lavt - og kan man få en pumpe som kan peppe trykket op - helst monteret i kælderen hvor vandet fordeles? Er det en simpel sag at måle trykket?
På forhånd tak for hjælpen?
Hilsen Anders

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-11 11:28

Overkogssikringen tyder almindeligvis på for lidt vand i beholderen (også kaldet tørkogssikring)
Normalt kan thermostaten ikke sættes højere end overkogssikringens grænse.
Der sidder også en overtryksventil på den kolde side - altså tilgangen, til at sikre mod for meget udvidelse af det opvarmede vand.

Hvis det er overtryksventilen som smider vand ud, kan det være det lille rørsystem som ikke kan optage udvidelsen fra det kolde til det opvarmede tryk.

Er det en simpel sag at måle trykket - Ja med et lille manometer som evt kan skrues på en vandafgang (balofix eller lignende)
eks. http://www.primavvs.dk/shop/manometer-80-mm-98422p.html
Du skal også bruge en overgang / reduktion 1/4" til ½"

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-11-11 11:36

Hvis den springer overkogssikringen er det fordi at temp er sat for højt. Overkogssikringen skal kun springe / slå fra når vandet bliver meget varmt. Den kan også være defekt, så den slår fra ved en for lav temp.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-11 12:14

Overkoggsikringen er noget som kun skulle fungere ,hvis driftstemostaten fejler.
Når den virker kan det være på grund af fejl på driftstermostaten, eller på overkogssikringen. Det kan også være driftstermostaten som er sat for højt.
Det burde ikke have noget med trykket at gøre, hvis alt ellers virker,som det skulle.

Hvis temperaturen står rigeligt højt, og der rigelig termisk træghed i systemet (kalk) kan du prøve altid at lukke langsomt for den varme hane. Så langsomr at regulatoren får tid til passende nedlukling. Hvis det klarer problemet ved du hvad fejlen er.

For høj temperaturindstilling øger kalkafsætningen drastisk.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 20-11-11 12:41

Jeg ville mene, at varmelegemet kan være kortsluttet.....

Hvad bruger du til opvarmning af brugsvand i resten af huset???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-11 12:58

Det er ret underholdende att læse de sædvanlige åndsvage svar. Her slår liteon rekorden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-11 14:14

Citat
Overkoggsikringen er noget som kun skulle fungere ,hvis driftstemostaten fejler.

Det er så ikke rigtigt.
Overkogssikringen er også en tørkogssikring, altså hvis vandet eks. koges væk.
Citat
Det kan også være driftstermostaten som er sat for højt.

Det er så heller ikke rigtigt.
Driftthermostaten skal kunne køre på max indstilling..........................hvis den ikke er defekt eller ikke er monteret rigtigt.

Der er nok ikke så meget kalk i en ny vandvarmer.

Jow det er ret underholdene læsning, og det er da godt at vi andre kan sidde og rette.

En ny vandvarmer........................der er vel ikke byttet om på koldt og varmtvandsrørene.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-11-11 16:04

http://www.metrotherm.dk/upload/metro/Brugermanualer/El%20vandvamere/08041-1109%20METROMINI%2011.pdf

Side 13 = fejl muligheder, det kan måske skyldes forkert vandtryk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-11 16:19

Ok - det er en gennemstrømsvandvarmer - så skal der tænkes i lidt andre baner.

Så er det måske meget godt med en tryk måling, især under forbrug hvor trykket kan dale.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-11-11 20:01

......nå, det er derfor du skriver åndsvage kommentarer Transor. Det er fordi de er sjove! Se se...

Kommentar
Fra : andbb

Dato : 03-12-11 21:18

Og hvad gør man så hvis trykket er lavt - kan man sætte en pumpe hvor vandet kommer ind i huset?
Hilsen Anders

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 04-12-11 09:21

Find lige ud af hvad trykket på vandet er og fortæl resultatet.
Du skal måle det stationære tryk - altså når der ikke bruges vand.
Og trykket mens der er flow - altså når der bruges vand.

En pumpe vil nok ikke være nem at styre, men en lille hydroforbeholder med kontraventil foran kan holde trykket til kortere forbrug.

Godkendelse af svar
Fra : andbb

Dato : 05-12-11 19:37

Tak for svaret Eyvind.