/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
DAB mig her, og DAB mig der.
Fra : vedikkealt
Vist : 3571 gange
200 point
Dato : 19-11-11 21:07

Egentligt har jeg bare brug for en transistorradio der kan modtage min favorit kanal www.nibenitten.dk - en lokal radio som jeg jævnligt giver nogle sponsor gavekort.

Er der forskel på. hvor god en modtager der sidder i de forskellige transistor radioer ?

Mange ser ud til, at kunne modtage både FM og DAB.

Men jeg ved intet om, hvad DAB er, og om det er en fordel, at få det med.

Eller om jeg bare skal gå på et loppetrov, og købe en gammel transistorradio.

...Hilsen fra vedikkealt

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 19-11-11 21:32

Her står der alt om det

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 19-11-11 21:33

i guder så glemmer jeg linket hehe
http://www.dabradio.dk/

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-11-11 21:37

http://klik1stik.dk/category/dab-radio-29/

Du skal købe en DAB radio.

Accepteret svar
Fra : grow

Modtaget 210 point
Dato : 19-11-11 21:44

Husk det skal være DAB+ da alm. DAB udgår
Til Jan 4100. Mit virusprogram sider der er en trojansk hest på dit link!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-11-11 22:32

DAB skulle være bedre, mere klar og mindre støjfyldt, end FM.
Men det er ikke alle vegne, at det er godt.
Her i byen, havde vi en FM mast, 5 kilometer uden for byen, med en efekt på 10 kW, som dækker hele sydsjælland og lolland-falster med godt signal.
Det nye DAB system sendes fra Vordingborg, med en effekt på 1 kW.
Det betyder at dækningen er meget ringe her i byen.
Så det er ikke noget at råbe hurra for. Selv med en udendørs antenne, er signalet svingende i kvalitet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-11-11 23:32

DAB radio er meget bedre end en transistorradio, jeg har selv en og hører altid P5. Men der er lyd som et stereoanlæg. Og den kostede kun 500 kr.

Og den går på både strøm og batterier.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-11-11 08:49

Du skal selvfølge købe transistorradio, eller kan du ikke høre "din lokal radio",
du kan så vælge at købe en med DAB+, så får du lidt ekstra kanaler,
men f.eks. DR P4 Sjælland som jeg hører er ikke på DAB!

Jeg har en lille transistorradio med alm DAB, købt i Kvickly for nogle år siden,
den lyder ganske fint, bruger meget sjældent DAB delen...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-11-11 09:49

Klaudi jeg hører P4 sjælland på DAB når vi er i Kalundborg.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-11-11 10:08

Det må være en speciel DAB du har, for de sender ikke P4 på den!

Har lige scannet min igen, inge P4, men de sender noget af det på P5.

Fandt lige dette

På netradio kan du både høre de kanaler, der bliver sendt via DAB, og DRs regionale P4-kanaler, der indtil videre kun kan sendes på FM-båndet.
http://www.dr.dk/OmDR/digitalradio/Kanaler/20110318091110.htm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-11 10:12

Lige for at bringe begreberne på plads.
Praktisk taget alle radioer har de sidste 40 år værer med transitorer.
En dab radio er også en transistorradio, og en lysnettilsluttet radio er også en transistorradio.
Et battri giver også strøm.
De fleste dab radioer er normalt ikke med stereo.

Så dette udsagn er det rene uforståelige vrøvl:

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
DAB radio er meget bedre end en transistorradio, jeg har selv en og hører altid P5. Men der er lyd som et stereoanlæg. Og den kostede kun 500 kr.

Og den går på både strøm og batterier.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 20-11-11 10:14

Ja på hjemmesiden dabradio.dk ligger der trojansk hest, - også når man skriver i adresse linien i stedet for at linke.
Windows security essential springer hel op i øjnene med en rød advarsel og fjerner den - hurra hvor den virker - den kommer med en ny hver side man fortsætte ind i på adressen, så er man ikke sikker på sin sikkerhed så lad være at bruge den adresse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-11-11 14:25

DAB er jo digital og giver dermed bedre lyd uden forvrængning...
Selv hører jeg DAB5 med alle de gamle kendte melodier,

men da min kone også skulle have en DAB radio, købte vi i stedet en internet radio,
men den tager hun alle DAB kanaler men kan også tage 40.000 andre radio kanaler.

Så køb en net radio...

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 20-11-11 16:58

Nu er jeg så blevet noget klogere ... tror jeg nok ...

For jeg ved reelt ikke, om vi overhovedet kan modtage vores favorit kanal på en gammeldags transistor, så det jeg nok i første omgang skulle gøre, var at anskaffe en aflagt radio fra et loppetorv, inden jeg smider 1000 kr. efter en ny model.

# svendgiversen

Hvad er en net radio ? Ikke fordi jeg har brug for 40.000 kanaler, for bare at kunne høre nibenitten ...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-11-11 17:06

Nibenitten sender kun på FM så du skal bruge en transistorradio med FM!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-11-11 17:08

Her finder du Nibenitten
I luften (med egen antenne og i bilen) på
101,7 Mhz fra Nibe
106,6 Mhz (MR) fra Løgstør
90,9 Mhz (MR) fra Han Herred
104,1 Mhz (MR) fra Løgstør By

Er din radio tilkoblet kabelnet/antenneforening,
er det nogle andre frekvenser, du skal stille ind på:

http://www.nibenitten.dk/articles.php?article_id=1

Kommentar
Fra : lham

Dato : 20-11-11 17:15

Er man ikke meget for transistorradio kan man man være heldig at få fat i en ældre rørradio MED FM- dog næppe med DAB

Har forøvrigt et par DAB radioer i "udkantsområde" -de har det svært med at finde/holde stationer men hvis "udbyder" satte lidt mere effekt på "sendemasten" ville det problem jo kunne løses-til gengæld ville det være rart om effekten DAB radioer bruger blev sat væsentligt ned -strømslugere-prøv at se hvor stor adaptor enheden er og hvor dejlig varm ( effektspild) de fleste er .

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 20-11-11 17:59

# Klaudi

Vi bor i denne tid ikke i vores egen lejlighed, og der er ""efterladt"" et virvar af ledninger, der ikke ligner noget der kan gå i vores radio, og jeg skal "dælme ikke rode" da jeg ikke ved HVOR jeg skulle rode, for at det kommer til at virke...

Og så kunne transistoren bruges både her og i campingvognen, hvis der altså nu var dækning.

I bilen går den fint igennem, men et stykke syd for Aalborg falder den ud, da den jo har begrænset dæknings område.

# lham

Der er måske, hvis man leder på nettet, og ved hvad man leder efter, oplysninger om, hvad strømforbrug det ene og det andet har.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 20-11-11 21:42

Nu har jeg så taget en beslutning...

I næste uges tilbuds avis fra Bilka, på side 34 er der en Prosonic DAB+/FM radio model DR-15 til 299 kr.

En pris der giver mig mod på, at prøve mig frem...

Og når jeg så har fundet ud af - hvordan det spiller - så kommer jeg tilbage med en rapport her i tråden.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-11-11 23:45

Du kan glæde dig til den DAB radio, og synes du den bruger for meget strøm, så sæt batterier i og se hvor hurtigt de bliver brugt.

Nu har jeg brugt DAB radio i over 1 år og har ingen problemer haft med programmer.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-11-11 11:11

Og DAB radioer har også FM. De har en knap hvor man skifter mellem FM og digital.

Og jeg har bedre signal i min DAB radio fordi jeg har en antenneforening som udbyder. Vi er over 10.000 medlemmer og selve radiodelen er meget lavt prioriteret. Når der er problemer med radiosignalet og jeg ringer så kan der gå flere dage før det bliver løst. Det er bare lav prioritet fordi næsten ingen her hører radio her. De har enten DAB, Transistor eller de tænder for TV og lader det køre hele dagen. Eller de har stilhed hele dagen.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 25-11-11 10:48

Så er der nyt.

Nu står der den fineste lille Prosonic DAB+/ FM radio her og spiller, købt i Bilka for 299 kr.

Den lille FM station Nibenitten, går som regel fint igennem, og med DAB signalet er der ingen problemer.

Lyden er jo ikke 2 x 100 Wat højtalere, men mine øre er vist heller ikke længere 2 x 100

lham skriver om forbrug og effektspild. Radioen her på på 9 V ind, men jeg kan ikke mærke nogen varme forskel på min adaptor, så det kan da vist ikke være den store strømsluger.

Og dertil har den så få knapper, at selv jeg - har kunnet finde ud af, at finde de 2 stationer vi bruger...

Bedste hilsner fra vedikkealt ...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-11-11 10:55

Hva' med lyden? jeg hørte en fra Aldi, ligner meget den fra Bilka, den havde en dårlig lyd, dåse agtigt!

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 25-11-11 11:08

# Klaudi

Ingen dåse latter ....

Skal jeg beskrive lyden, vil jeg beskrive den som lyden fra en god gammeldags transistor radio, uden knas eller - hvislen - i stemmerne.

Vi er 100 % tilfredse med lyden.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-11-11 11:26

fino

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 28-11-11 18:43

Tak for svaret grow.

Jeg hader at uddele point, for hvad er bedste svar, alle bidrager jo med et godt hjerte, og øser ud af deres erfaringer...

Svaret her er valgt, da du mindede om, DAB bliver til DAB+, så ikke jeg fik købt en radio, der om kort tid - ville gå kold ...

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : grow

Dato : 28-11-11 19:18

Tak for point. Jeg ved egentlig ikke hvad formålet er med dem andet end at det giver "kandu-folkene" en hurtig mulighed for at se hvem der er mest "aktiv". i godkendte svar.
Nå, nok om det! Godt du er glad for din nye radio. Når du nævner det med DAB kontra DAB+ så husk lige at dit kommende TV skal være med DVB-T2 og Ci+ for at være fremtidssikret til HD-udsendelser. Alt hvad vi lokkes til at købe billigt er forældet!

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 30-11-11 10:41

Ja ... man skal dælme se sig for, lyder det for billigt - er det det som regel også...

Men hvorfor skiftes der hele tiden ud...? er det sund fornuft, eller bare for at få pengene op af forbrugernes lommer...

Kommentar
Fra : grow

Dato : 30-11-11 11:07

Citat
Men hvorfor skiftes der hele tiden ud...? er det sund fornuft, eller bare for at få pengene op af forbrugernes lommer...

Teknisk set er det en fordel at ændre system, men en jungle for os forbrugere, da butikkerne helst vil ha' solgt deres forældet udstyr inden det nye kommer på hylderne.
Jeg syntes stadig at de fleste butikker ikke er gode til at orientere om systemændringernes betydning før forbrugeren selv spørger.