/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Skært oksekød :~
Fra : granner01
Vist : 5821 gange
100 point
Dato : 19-11-11 13:42

Som overskriften antyder så er jeg i tvivl om hvad skært oksekød er for noget. Er der nogen der kan give en nøjagtig beskrivelse? Og hvor på koen sidder skært oksekød?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-11-11 13:51

På Oksen kommer først efter hovedet -kommer halsen

dernæst et stykke fra nakken og ned over buen: mellemskært, som egner sig til suppe, gullasch, hakket kød.

anderledes kan jeg ikke forklare det-

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-11 13:52
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-11-11 14:00

Citat
Til gullasch, og stroganoff, bøf Bourguignon, bankekød og andre sammenkogte retter bruger man ganske rigtigt ’skært oksekød’.
Fagets definition, sådan som jeg lærte det, på skært kød, er kød totalt fri for fedt, sener og hinder.
Det må heller ikke være synligt fedtsprængt, altså med synlige spots af fedt, noget som er velkendt smagsgivende, og signalerer god mørhed, men altså er under spærregrænsen.

http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=81&p=198633

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-11-11 14:12

Efter det jeg har læst så er det billigt oksekød som man betegner skært, fordi det kommer fra halsen. Jeg kan ikke selv finde på at købe det, så det irriterer mig at de bruger betegnelsen.

Jeg har slagtet både gris og ko så jeg ved hvor de fleste og bedste kødstykker findes. Jeg synes bare at det er snyd at skrive skært oksekød i reklamerne.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 19-11-11 14:19

Skært oksekød er fuldstændigt renset for fedt.
Torben

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-11-11 15:05

At skært oksekød er renset for fedt betyder da ikke at det er mørt kød. Eller er der noget jeg misforstår?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-11-11 15:08

Skært kød er fi min bevidsthed kød stykker , evt småstykker, som er uden umiddelbart synligt fedt , bindevæv, sener, hud og lignende.

Skært kød kan være godt til hakkekød og visse retter. Men det betyder ikke god smag eller mørhed.

Jeg gå altid efter stykker med en let fedtmarmorering. De gode udskæringe vil altid være med fedt og bindevæv tæt på, det gode og smagsfulde kød.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-11-11 15:11

Jeg køber som regel højreb eller filet. Gerne stege med fedt, så kan de bruges til engelske bøffer.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 100 point
Dato : 19-11-11 15:31

Ordet skært betyder rent. Altså renset oksekød, renset fra ben og fedt. Vi har også det samme ord i f.eks skærtorsdag, som betyder den dag hvor man bliver renset.

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 19-11-11 17:31

Tak for svaret Thyregod8.

Du kom med en direkte oversættelse af ordet.