/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Driveletter
Fra : Dieter
Vist : 780 gange
200 point
Dato : 19-11-11 11:20

Har fået en PC med Windows 7. Købte også en ny Partition Manger.
MEN.
Jeg kan ikke greje at ændre Drive letters.
De "Drive letters" jeg gerne vil bruge er allerede Brugt. Men jeg kan ikke se, hvilke programmer (eller hvad det ellers er ) der harbrugt dem.
Hvad skal I vide, for at I kan hjælpe mig videre?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-11-11 11:32

Du KAN ikke ændre C drevets bogstav, men hvad er det du vil gøre, jeg forstår ikke rigtigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-11-11 11:41

Du har sikkert fire partitioner på den harddisk.
H-klik på computer og vælg administrer
Vælg så dishåndtering
Hvis der er fire partitioner kan du ikke gøre ret meget.

Ps. En Partition manager bruges til at styre opstart af styresystemer..................er det det du vil.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 19-11-11 11:44

Jeg har partioneret min harddisk. Der er nu 3 partioner i C-drevet.
Den partion der skal rumme filer skal hedde F og den der skal rumme programmer skal hedde P. Men disse drevbogstaver er brigt. Jeg kan bare ikke se, hvor de er blvet brugt.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 19-11-11 12:04

Inden vi går videre:
Hvordan sender man et billede fra harddisken

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 210 point
Dato : 19-11-11 12:15

Du skal bruge [Prnt Scrn]-knappen og så skal du uploade billedet til fx. www.peecee.dk.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 19-11-11 12:26

http://peecee.dk/upload/view/337184

Her kan man se partitionerne.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-11-11 12:43

Du har squ da godt nok fået lavet koks i den

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-11-11 12:50

Ja det kan jeg heller ikke li.

Først af alt så SKAL dit system ligge på C:,
din recovery bør hedde D:
Derefter kan du begynde at lave de partitione og tildele bogstaver som du ønsker.
Dine optiske drev såsom dvd, blueray kan også hedde det som lige er ledigt.

Kommentar
Fra : klaudi_LVII

Dato : 19-11-11 12:53

og hvorfor helvede er jeg så blevet blacklistet om man må spørge

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 19-11-11 13:13

Til Klaudi:
du kan nbare nkomme mned etm fornuftigt svar

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-11-11 13:18

Dieter det er ikke fair hvis du har blacklistet klaudi, det er virkelig noget gøjemøj du har fået lavet.
Der er kun en vej og det er at tage imod den hjælp der kommer her fra eller andre steder fra og det hjælper på ingen måde at blackliste folk.
Du skal igan med at installere forfra det tror jeg er det letteste, du har jo vel ikke alverden gemt på den igen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-11-11 13:19

Når du siger at programmer skal hedde P så kan installerede programmer ikke så godt ligge på en anden end c drrev. De hører jo med til system.

Kommentar
Fra : klaudi_LVII

Dato : 19-11-11 13:26

ok, bar' ærv'ligt, det var bare en konstatering , så må du selv rode dig ud af det!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-11 13:26

Citat
Men jeg kan ikke se, hvilke programmer (eller hvad det ellers er ) der harbrugt dem.

Det har ALLE de drev/partitioner/læseenheder der allerede ER installeret....

Harddisk (+partitioner)
Optiske drev
Kortlæsere (sikkert 4 stk)
osv...
Så du kan sagtens (uden at installere nyt hardware) have 7-8 drev der allerede ER installeret på en NY komputer....

men kan det ikke være ligegyldigt hvad et nyt drev eller partition har for bogstav.....

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 19-11-11 13:31

Til Klaudi:
tak fordi du kan give et fornuftigt og konstruktiv svar som man kann bruge til noget.
Jeg har selv været inde på at starte på emn scratch.
Men da jeg havde sat CD en for installatione ind, starte PC´en bar normalt.
Hvad gør jeg forkert.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-11-11 13:35

@Fijala:
Citat
Først af alt så SKAL dit system ligge på C:,

Hvorfor dog det, er det noget der står i grundloven eller hva
Der er da mange der har styresystemet liggende på et andet drevbogstav.

@Spørger:
Et skærmbillede fra diskhåndtering ville nok hjælpe med drevbogstaverne
Du har jo sikkert et dvd drev, det kunne jo drev F:
Du har muligvis også en kortlæser, den tager tit en tre/fire/fem drevbogstaver
Har du en printer kan den også have kortlæser indbygget og tage nogle drevbogstaver

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-11 13:37

Citat
Men da jeg havde sat CD en for installatione ind, starte PC´en bar normalt.
Hvad gør jeg forkert.

Du har sikkert også "pillet" i bios.....

Dit DVD/CD drev SKAL være øverst - ellers starter den jo bare normalt på det første brugbare drev den finder.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-11 13:42

Citat
Hvorfor dog det, er det noget der står i grundloven eller hva

Du vil få et HAV af problemer med programmer der ikke vil køre ordentligt hvis ikke dit primære styresystem ligger på på C......

Kommentar
Fra : klaudi_LVII

Dato : 19-11-11 13:50

Gør som Eyvind skrev øverst oppe

H-klik på computer og vælg administrer
Vælg så diskhåndtering
Hvis der er fire partitioner kan du ikke gøre ret meget.

Her kan du se alle drev og give dem andre drev bogstaver(bare ikke system disken)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-11-11 14:09

Citat
Du vil få et HAV af problemer med programmer der ikke vil køre ordentligt hvis ikke dit primære styresystem ligger på på C......

Nope, ikke sandt, det var det i de gode gamle dage men programørene er altså blevet bedre.
Jeg støder da jævnligt på computere der har dualboot og dermed styresystem på andre bogstaver en C:

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-11-11 14:16

Mit gæt.
Win 7 var installeret da du fik den.
Du har været inde og kigge for at lave flere partitioner.
Du har mindsket C: drevet for at få plads til flere partitioner
Da der oprindelig var det maximale antal = 4 part skal den ene laves om til logisk drev for at der kan laves flere part
Nu blev C: til et logisk drev men den virker stadig som boot part
Den øverste winre er en lille recovery part som starter recovery op
Programmer kan godt ligge på "P programmer" men der lægges også en snert på C. drevet

Drevopbygningen er noget roderi som nemt kan give problemer

Hvis du vil have bestemte drevbogstaver - skal tingene tilsluttes i den rækkefølge som du vil have dem eller tilskrive et andet bogstag på den der har hugget det du skal bruge.

Med stor fare for at blive blacklistet: Der er godt nok koks i systemet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-11 15:00

Citat
Nope, ikke sandt, det var det i de gode gamle dage men programørene er altså blevet bedre.

Fortæl lige det til netbanker o.lign.....

Samt alle de lidt ældre programmer

Selvfølgelig kan det da lade sig gøre - men det giver altså en del problemer - og hvorfor skulle man dog gøre det (udover flere styresystemer) - det kan da være ligegyldigt hvilke bogstaver de har

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 19-11-11 15:05

Tak for de mange svar, som kom på det seneste.
I mellemtiden har jeg reinstalleret Windows 7 - Helt fra bunden.
Der er bare et punkt tilbage at få afklaring på.
Hvordan kommer jeg på nettet?
Jeg har istalleret alle driver. Men ved fra min første installation ved jeg at man skal figurere noget.
Desværre kan jeg ikke huske hvordan og supporten har lukket i dag.
Nogen, der kan vejlede mig ?
gerne Step by step.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-11-11 15:31

Slet alle drev bortset fra det med dit system på
og lad være med at lave nye
Bagefter kører du chkdsk/f for at få styr på din boot.
Der efter kan du oprette nye partitioner, af den tomme + ikke oprettede partition.

Men du skal have dit drev C: til at ligge ordentligt.
Kan også gøres ved at boote fra din CD - og under hjælp
vælge FIXBOOT eller FIXMBR (slrives i kommandopromt)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-11 15:32

Du kan ikke ændre på en driver

Hvis du har installeret dem og de virker - hvad er så problemet ???????

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 19-11-11 15:38

Som skrevet, så virker det hele bortset fra at jeg ikke kan komme på nettet.
Noigen der kan hjælpe mig med hvordan man få forbindelsen ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-11 15:45

Sæt stikket i

Helt ærligt - kom med nogen oplysninger - uden er det jo umuligt

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-11-11 15:48

Ved sgu' ikke om jeg tør svare, tænke nu hvis det ikke er det rigtige og ikke hjælper dig.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-11-11 15:53

Citat
jeg ikke kan komme på nettet.

Sikkert fordi dit system hedder D: samt der går for meget ged i det
med andre drev-bostaver end C:
Programmerne kan ikke findes, dit system LEDER I C: men de findes i D:

Bortset fra det, hvorfor vælge at bruge et bestemt drevbogstav?
kan du ikke bare omdøbe (højreklik) partitionen til F.ks Programmer eller Billeder

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 19-11-11 16:10

Citat
Sikkert fordi dit system hedder D: samt der går for meget ged i det
med andre drev-bostaver end C:
Programmerne kan ikke findes, dit system LEDER I C: men de findes i D:

Sludder, hvis windows har fået af vide at systemet er blevet installeret på D: så kigger den jo så på D:, det vil sige den kigge på sig selv, kigger efter egne filer og dem kan den jo godt finde når windows godt kan køre. Windows kan sagtens køre om det så blev installeret på X:

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-11-11 16:29

Citat
Fortæl lige det til netbanker o.lign.....

Ok den påstand MÅTTE jeg altså bare teste.

Installerede win7 på G: testet netbank og nemid, ingen problemer.

Og ang. påstanden om at systemet leder i C: dette er ikke sandt, systemet leder efter den aktive windows med systemvariablen %WINDIR% , standardplaceringen af programmer med variablen %PROGRAMFILES% , placeringen af din brugerprofil med %USERPROFILE% osv.

Citat
Som skrevet, så virker det hele bortset fra at jeg ikke kan komme på nettet.
Noigen der kan hjælpe mig med hvordan man få forbindelsen ?

kører du trådløst eller med kabel?
har du nogen fejl i enhedshåndteringen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-11-11 16:32

Hvis du har formateret og installeret win 7 så start lige med at gå på nettet via kabel til routeren.
Måske du også lige skal slukke og tænde comp.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-11-11 20:03

Citat
Windows kan sagtens køre om det så blev installeret på X:

Jamen hvad fan___ rager det dog mig.
Har prøvet turen så tit, så DET...
Og det finder spørger sikkert også ud af.......
ALLE kan sg_ ikke være experter, med at sætte
Citat
Og ang. påstanden om at systemet leder i C: dette er ikke sandt, systemet leder efter den aktive windows med systemvariablen %WINDIR% , standardplaceringen af programmer med variablen %PROGRAMFILES% , placeringen af din brugerprofil med %USERPROFILE% osv.

Hvis der er GODT OG GRUNDIGT fulmet med - både det ene og andet
UDEN AT SKULLE RAKKE SPØRGER NED.
så kan DU sgu ikke finde en pap-næse på dit drev X.
Hvis du byttede om på noget efter....
Citat
DA JEG GÅR UD FRA, AT DREVET HAR SKIFTET PLADS EFTER EN INSTALL
ikke under en INSTALL, = så meget og SÅ temmelig stor forskel ??? ELLER

Men smutter igen, da jeg ikke kan fyre mere P_I_S af,
som kunne gøre det nemmere/ værre.

Ny install og det kører.....slet alt på den disk og start forfra.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 19-11-11 20:10

BTW:
Hvorfor er der ikke en eller anden, der tilbyder lidt hjælp VIA
http://www.teamviewer.com/da/download/index.aspx

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-12-11 16:44

Hva' så er problemet løst?

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 14-12-11 16:57

Tak for svaret webnoob.