/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kalk af glaserede fliser.
Fra : jøjø
Vist : 769 gange
200 point
Dato : 18-11-11 14:03

Hvordan får jeg et tykt lag kalk af de glaserede fliser på min terrasse - hvor hunden har haft en vandskål stående.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-11-11 14:09

kalkfjerner til toilettet. lad det sidde lidt og skrub så med en stiv børste

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-11-11 14:26

Jeg ville nu ikke bruge toiletrense. Jeg vil bruge og bruger selv ofte flydende afkalkning til kaffemaskiner.

Dette er også langt bedre til at fjerne kalkrender i toiletter.

Det smarteste er bruge produkter der er afgrænset specifik til formålet, uden alle mulige stoffer der har andre foremål.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-11 14:41

Kalk fjernes normalt med syre . Meget toiletrens er baseret på saltsyre med diverse duft , farve og anden tilsætning. Det er forskrapt til fliserne og især til fugerne.

Køb en flaste eddikesyre, væd noget køkkenrulle med syren og læg det på kalkplettern . Eter 1 time skrubbed med en stiv børste og der gentages til alt kalk er væk.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 18-11-11 18:53

Sørg først for, at fugerne er mættet med vand. Bagefter kan du så bruge badeværelsesafkalker eller WC-rensemiddel (som oftest er baseret på sulfonsyre; salt syre bruges ikke til den slags), gerne i et par lag køkkenrulle, så det bliver over og på pletten. WC-rensemidlet kan med fordel fortyndes med lige dele vand. Bagefter skylles med rigeligt vand.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-11-11 18:53

Fortyndet eddikesyre (1+3) er også udmærket til jobbet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-11-11 16:30

Jo desværre bruges der saltsyre inogen af produkterne til wc-rens.
Det står med meget småt skrift. sammen med kravet om handsker og ansigtsbeskyttelse mv.
saltsyren kalder man så hydrogenchlorid i deklarationen.
Find jeres lup frem og se på plastflasken.
Se også på brugsanvisningen til kummen, hvor der advares mod saltsyre som ætser overfladen, så skidtet (bogstaveligt ) hænger bedre ved .

Had være med at bruge wc rens overhovedet. Fjern kalk med fortyndet eddikesyre ogskrub efter med sæbe og børste.

Godkendelse af svar
Fra : jøjø

Dato : 27-11-11 16:55

Tak for svaret pbp_et.