/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Forhøjelse afløb i bryggers
Fra : århushansen
Vist : 1359 gange
100 point
Dato : 18-11-11 13:52

Jeg skal have lagt nye fliser på bryggersgulvet. Der er idag et afløb midt i rummet - dette afløb skal forhøjes da det nye gulv bliver højere end det gamle (ca 1,5cm). Jeg vil jo gerne lave det rigtigt så hvad gør jeg? Den eksisternede konstruktion er fra 1969, så den følger helt sikkert ikke reglementerne for idag.
Der er tale om et gammelt jernafløbsrør i ø100, med en firkantet rist. Der er ikke lavet noget i plastic men kun i enten metal eller beton.

Hvordan griber jeg det an og hvad skal jeg bruge?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 18-11-11 18:28

Hvis afløbet fungere som der nu skal du bare lægge det nye gulv, du skal ikke forhøje noget som helst.
Det er selvfølgelig svært at udtale sig kategorisk men afløb har det med at være placeret på det højeste sted på gulvet. Så du laver bare en pæn kant.
Højris

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-11-11 21:17

Højris mener nok det laveste sted på gulvet - forhåbentlig.
Men jeg tilslutter mig. If it ain't broke don't fix it!

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 19-11-11 08:07

Det er ikke i strykker, men det er helt sikkert heller ikke lavet efter de regler der findes idag. Der er cement mellem rist og rør - det må der jo ikke, vel?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-11-11 11:33

En stærk cementmørtel betragtes i almindelighed som vandtæt, så hvad er problemet? Men hvis du kender nogen der har rester stående fra en vådrumsrenovering, kan du sikkert tigge dig til nogen rester af primer og vandfast binder til at forhøje den bestående konstruktion. Så vidt jeg husker, laver LIP en pakke med "alt til faget". LIPs elastiske fliseklæber, som hærder stenhårdt op, er så vidt jeg ved, både vand- og diffusionstæt. Og sådan en pose eller tre har du vel alligevel anskaffet til gulvet.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 19-11-11 12:36

pbp_et
Citat
Højris mener nok det laveste sted på gulvet

Nej jeg mener det der står. Det er meget tit sådan, at efter et bad er der en sø et sted på gulvet der mangler simpelthen afløb til risten
Det er jo derfor der er en stående vending der siger at "et afløb skal placeres på det højeste sted"
Mit badeværelse gulv har den samme skavank, men jeg har jo heller ikke selv lavet det
Højris

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-11-11 15:14

Indsæt en ny indsats -som købes færdig i rustfri - og som er forsikringsgodkendt!

Annuller spørgsmålet
Fra : århushansen

Dato : 28-11-11 15:48

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål