/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
stang med høj kastevægt, nogen forslag
Fra : ABsan
Vist : 1130 gange
160 point
Dato : 17-11-11 14:13

Den skal gerne være 9 fod eller derover. til store gedderwoblere på 100 gram og derover.

Nogen herinde der har nogen gode stænger de kan anbefale?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-11-11 14:49

Sådan nogen klodser kaster man ikke, men trækker efter en båd

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-11-11 15:12

Citat
Sådan nogen klodser kaster man ikke, men trækker efter en båd

Eller bruger til at pilke torsk.

Kommentar
Fra : ABsan

Dato : 17-11-11 15:40

He he. Jeg gør.

kaster nemt en wobler på 20-45 meter ud i søen med en woblere fra savage gear 100 gram, med min ugly stick stang. Alt efter vind forhold den pågældende dag.

Men jeg kunne bare godt tænke mig en stang som var lidt længere og havde samme kastevægt, så jeg kunne kaste endnu længere.

Geddefiskeri har jo woblere på over 100 gram og de ikke kun beregnet til båd men også til at kaste fra land hvis man har lidt muller....

Kommentar
Fra : stangsvingeren

Dato : 17-11-11 20:46

Jeg bruger nogle gange denne 11 fod fra Shimano:

http://www.stangsvingeren.dk/node/625

Den går dog kun til 50 gram i kastevægt, men er fin til store woblere eller mede med levende agn.

Hilsen stangsvingeren

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 17-11-11 22:34

kender ikke nogen 9 fods stænger som kan kaste med 100gram.

bruger selv abu garcia 9fods havstænger når jeg skal fiske efter gedder, pga at de er billige og "holdbare" stænger.

men du kan eventuel bruge woblere med større volumen..

eller prøv at skaffe en Åstang der er lavet af ren kulfiber, de skulle være meget kraftige.

Kommentar
Fra : ABsan

Dato : 18-11-11 00:04

Det også fint forsøgt stangsvingeren, men kender selv diverse stænger som kan kaste op til 50 og ggram i 11 fod. Har blandet andet 2 selv som jeg bruget til woblerene omkring de 50 gram.

Men det findes cimbombom.

Jeg kan nævne de første 5 her. heavy spinnestænger

1. Godspeed Power Cast 11 fod kastevægt 40-130 gram

2. abu garcia enticer pro predator 12 fod kastevægt 80-160 gram

3. bronce age 10 fod kastevægt op til 110 gram

4. penn overseas pro 10 fod 20-80 gram i kastevægt

5. trion 11,3 fod kastevægt 20-80 gram.

Så de findes....men man skal bare finde dem

umiddelbart virker nr 1 og 3 som den jeg vil vælge til mit geddefiskeri, men er sku lidt i tvivl endnu pga jeg har woblere over 100 og 120 gram gram og jeg har fået at vide at man med nr 1. kan smide woblere ud til 80 meter. Så tror det bliver valget.

Nogen som kender stængerne?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-11-11 15:18

Jeg skal ikke kunne sige hvilken stang til den kastevægt, men da vi flyttede til Vendsysel i 1984, deltog jeg senere med mit "fiskeudstyr" fra "østkysten". Jeg kunne end ikke kaste et 50 g. ud i vesterhavet! og når jeg skulle trække det ind, måtte jeg pumpe.
Jeg kan ikke hus hvad de brugte af stænger, men jeg kan læse mig til, at der ikke er nogen "vestrehavsfiskere" med stang, der har læst dit sp. ABsan.

Jeg kan bare huske, at det var nogle "gevaltige stænger" de havde!

Kommentar
Fra : ABsan

Dato : 19-11-11 15:34

Det er nok surfkaststænger vi snakker om her. Det er dem de bruger til fladfisk. Hvor de kaster store blylodder ud på bunden. De fleste af dem holder til høj kastevægt og er meget lange, da de kaster meget langt med dem

Jeg har fået en masse råd på nye stænger. Der er blandt andet kommet en helt ny stang, som hedder speedmaster power cast 60-120 gram, du kan få i 11 fod. Den er mega fed og den vejer mindre end 300 gram.

Gå ind og slå dem op og du vil finde meget store og fede stænger til vestkysten

Kommentar
Fra : ABsan

Dato : 19-11-11 15:46

Surfcast stænger er store stænger normalt 12-15 fod og de plejer at kunne holde til en del. Har selv en enkelt surfcast stang på 11 fod, men bruger den ikke.

Men også disse stænger bliver lavet lettere og lettere så i dag ville du nemt kunne kaste med sen type stænger.

Der findes og en lystfisker klub udlukkende for dem

Annuller spørgsmålet
Fra : ABsan

Dato : 02-12-11 08:38

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål