/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gipsplade montage på 1cm tyk Eternit
Fra : Tonni_Leth
Vist : 837 gange
20 point
Dato : 16-11-11 21:58

Jeg er ved at lave et badeværelse om i mit hus og efter jeg havde taget klinker af vægen opdagede jeg at det ikke var alm gips væge der var men et lag eternit plade og bag det en væg af forskaldnings brædder og da jeg skulle have skiftet rør i vægen var der kun en mulighed og det var at skære plade væk der hvor der skulle nye rør i så nu skal skal jeg så have en lag vådrums gips op over det hele og det havde jeg netligt ikke regnet med ville blive noget problem men nu har jeg så fået en plade op og det var ikke nemt for jeg kunne ikke bare skrue den op med gips skruer jeg har boret for med et 3mm bord og så gips skruer først forsøgte jeg med skruer til metal og så med skruer til træ men de knækker i vægen og det koster min 1 bord pr. plade så nu vil jeg lige høre om der er en som har prøvet at montere gips på eternit før? jeg har læst et andet indlæg hvor der stod at man kunne lime pladerne op men med hvad ?? der er stade gammel flise lims rester på mine væge så jeg skal bruge noget som ikke kræver at vægen er glat før jeg starter og så kan jeg jo supplere med ca. 6 skruer pr. plade for at holde dem på plads. Så jeg skal bruge et navn på et produkt som kan klare min opgave og gerne sted hvor det forhandles og en pris.

mvh. Tonni

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-11-11 22:05

Har du tænkt over at der måske er asbest i dine pladder?

Jeg ville lige få det afklaret inden opsætning af nye plader.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Tonni_Leth

Dato : 16-11-11 22:13

Hvordan finder jeg så lige ud af det ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-11-11 06:20

Jeg ved det faktisk ikke, men alle eternit plader fra før det blev forbudt indeholdt som standard asbest.

Du kan nok søge på google og finde meget mere information om dette emne.

mvh benjamin

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-11-11 08:53

Få en håndværker til "lige at kigge forbi".

Er det eternit bør det fjernes på lovbefalet vis, selv om det bliver indkapslet ved en evt. udspartling og limning, det vil spare Dig for en ubehagelig overraskelse hvis boligen skal sælges og pladerne bliver opdaget.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-11-11 13:46

jeg ville nok vælge at fjerne eternitten. det er alt for besværligt at skrue en ny plade fast i den. du bør ikke bruge alm vådrumsgips til dit projekt. en fibergips (fermacell) er absolut det bedste, specielt hvis du skal sætte fliser op på væggen bagefter. der skal skrues pr 15 cm i kanten og pr 20 cm i midten. og husk skumlim i alle samlinger.

Kommentar
Fra : alexsh

Dato : 29-11-11 12:23

Hej!

Du kan evt. tage fat i en lokaltrælasthandel. Der sidder der byggerådgivere som kan hjælpe både med rådgivningen og priserne. (som jeg selv)

Umiddelbaret vil jeg også mene du bør fjerne eternitpladen og simpelthen bygge væggen op igen derfra. Det vil dog være lettere at komme med en konkretløsning hvis man lige havde et billede af muren.

Du kan også send en "privat message" til mig, og kan du få min mail til arbejdet. Så skal jeg gerne hjælpe med at finde den rette løsning og og beregne et tilbud på materialerne til dig.

_____________
mvh.
Alex S. Hansen