/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Ej et spørgsmål men lidt info
Fra : betterwisser
Vist : 611 gange
50 point
Dato : 16-11-11 18:50

Her lidt praktisk info, som man selv bør afprøve, for at få lidt praktisk insigt på skydningens grænser, eller måske mere mangel på samme .
Kender en del som, efter nogle grimme sygdomsforløb, næsten har opgivet jagtens stier deværre, men så har bevist overfor dem, at de stadig væk kunne gå på jagt med riffelen på forsvarlig vis, selv med eres skavanker, og hvor de efterfølgende har vildt med riffelen på fuldt forsvarligt måde.

Vi har alle fået at vide, at kæntring af riffelen er af det onde, det passer desværre afgjort ikke helt, prøv selv næste gang på sydebanen, at skyde en gruppe på f.eks. 4 skud i normalt anslag af kolben på skuldren. Efterfølgende når riffelen er blevet kold, skyd igen en gruppe på 4 skud hvor I kæntre riffelen mest muligt, ligger næsten på siden med fyren, prøv både til ventre og højre drej, og se på skudgrupperne, de divagere ikke ret meget for den ideelle skuldring.

Hvis man kommer ud fra en skudsituation, som kræver skud langt til højre f.eks i en hochsits og man er trænet og bekendt med sit skudbilled, er det fuldt forsvarligt at skyde, selv om føler sig som en vredet karklud.

Skydning med haglgevær til kraftigt stigende fugl og modsat ditto, er det også en fordel at kæntre sit haglgevær mest muligt, således at du sigter med siden af løbet, prøv det på skydebanen, hvor der er mulighed for næsten lodrette duer ( sportingbaner) efter en lille kasse partroner får man fat i fidusen.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 16-11-11 18:52

Citat
eres skavanker, og hvor de efterfølgende har vildt

En ommer

Deres skavanker, og hvor de efterfølgende har skudt vildt.

Mvh
BW

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 50 point
Dato : 16-11-11 20:52

Helt enig - BW.
Problemfeltet er ofte blevet drøftet sønnen og undertegnede imellem. Jeg sender lige et link til ham, så han kan se, at jeg ikke i alle henseender er en gammel nar.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 16-11-11 23:27

Fint indlæg, som rummer mere sandhed end som så.

Hvis jeg må ha' lov, vil jeg gerne supplere med et eksempel - vedr. hagleren.
Et af vores konsortiemedlemmer kæntrer altid hagleren når han skyder. Men for satan da, den knægt, han rammer bare alt hvad sigter på.....næsten da, han er jo kun et menneske.

Mvh.

HH
Er snart prof brillebruger. Det går helt godt nu.
Men jeg den underasme ikke tilfreds med mit udseende....yrk....

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-11-11 23:57

Der skrevet bøger om skydning med bøsser - og englænderne har leveret det største antal. Scenen er normalt den samme: Kæk kasket og tweed outfit, lækre uldstrømper og kortskaftede støvler af fineste kvalitet. At skytterne så ser lidt "bøssede" ud, mens de indtager til tider akrobatiske stillinger, er meget underholdende at iagttage.
Nu skyder jeg selv med side by side bøsse, og her er det piskende nødvendigt at kæntre bøssen, når fasanerne stryger skråt op. Med alderen er kæntringen overgået til en bevægelse i håndled, underarme og halsen, idet man jo nødigt skulle vælte omkuld, hvis man forsøger at efterabe de spøjse yngre engelske skytter.
Som BW skriver det, kan man roligt kæntre riflen, hvis man bare formår at centrere ordentligt. Stående skydning med anlæg mod et træ, vil næsten altid resultere i en mindre kæntring.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 19-11-11 19:57

Tak for svaret Tonganeseren.