/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Kan sødestof virke på Hukommelsen?
Fra : Ove
Vist : 757 gange
500 point
Dato : 23-11-01 10:35

Jeg har hørt at sødestoffet i Cola light kan virke på hjernen (hukommelsen), er det rigtigt, og er der nogle der kan give mig et seriøst svar på dette lille problem?
Mvh. Ove.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-11-01 10:38

"Ove" <Ove.news@kandu.dk> wrote in message
news:EEoL7.2952$TN1.173898@news000.worldonline.dk...
> Jeg har hørt at sødestoffet i Cola light kan virke på hjernen
> (hukommelsen), er det rigtigt, og er der nogle der kan give mig et
> seriøst svar på dette lille problem?

Der er ikke noget videnskab, der påviser, at sødestoffer har
indflydelse på hjernen.

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk
Home: http://home.worldonline.dk/~mgj

Kommentar
Fra : briani

Dato : 23-11-01 11:09

Tillæg til mit svar
man skal huske på at der i cola er Koffein som virker opkvikkende
MVH Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 23-11-01 12:13

Hej

Prøv at læse lidt her. http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/s%C3%B8demidler.htm
Jeg tror ikke sødestoffer som sådan kan sætte en sygdom i Hjernen,-men kun give en midlertidig smagsfornemmelse.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 23-11-01 12:17

Tillæg til mit svar
Da colaen i sin tid blev lanceret var der kokain i colaen
Men da Coca-Cola i sin tid blev lanceret, indeholdt den faktisk kokain, hvilket gjorde, at man blev særdeles opkvikket og faktisk afhængig af læskedrikken!

At cola-drikkere stadigvæk føler sig afhængige af drikken, skyldes indholdet af koffein. Der skal dog en del cola til, hvis man virkelig skal føle sig "høj".

Men koffeins stimulerende effekt er vurderet til at være så kraftig, at det er kommet på listen over forbudte doping-stoffer. Idrætsfolk må gerne indtage koffein fra cola eller kaffe, men koncentrationen må ikke overstige 12 mikrogram pr. milliliter urin. Det svarer til, at man skal have drukket mindst 10 kopper kaffe eller 20 liter cola for at blive taget i doping!
der er 60mg koffein pr 1/2l cola
MVH Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 23-11-01 12:26

Hej igen

Sødestoffet "ASPARTAM" som er i Cola Light er ikke skadeligt i de mængder der er ifælge givne regler i Danmark
Læs her: http://www.vfd.dk/diverse/aspartam/

Mvh
Parkenss

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 500 point
Dato : 23-11-01 12:35

Aspartam (bl.a. også kaldet NutraSweet, Equal og Spoonful), som tilsættes i tusindvis af fødevarer og drikke, er ikke et harmløst sukkerfrit sødestof. Det er et kemikalie, som ødelægger neuronerne i hjernen, synsnerven og centralnervesystemet og laver ravage i alle kroppens organer.

Aspartam sælges af Monsanto Chemical Co. som NutraSweet og Equal. Det findes f.eks. i deres produkt Bonanza, som Monsanto efter sigende tjener mindst 1 mio $ på om året. Stoffet findes i øvrigt i tusindvis af fødevarer, junk-food, sukkervarer (slik) og læskedrikke, desværre ofte uden at det står på etiketten. Der er tyggegummi på det danske marked, hvor der står aspartam på deklarationen, hvilket også er tilfældet med Cola Light.

Der reklameres med "kalorielette" eller "slanke-produkter"; men aspartam skaber et trang til kulhydrater, som feder! Det har vist sig, at overvægtige, som går fra aspartam-sødede til sukker-sødede fødevarer, i gennemsnit TABER SIG ca. 10 kg! - Men det er dog en bagatel i forhold til den ravage, aspartam ellers forårsager.

Der er 92 dokumenterede symptomer på aspartam-forgiftning, som f.eks.: Følelsesløshed, hovedpine, ledsmerter, træthed, svimmelhed, hjertebanken, søvnløshed, vægtforøgelse, irritabilitet, nervøsitet, hukommelsestab, tab af smagssansen, tinnitus, syns- & høreskader, blindhed, døvhed, kramper, ledsmerter, depression.
Overstående er hentet fra denne side http://www.fortune.dk/aspartam.html
MVH Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 23-11-01 12:36

Pss: "ACESULFAME" som er det andet sødemiddel i Cola Light kan heller ikke påvises at give skade på hjernen:
http://www.caloriecontrol.org/acesulf.html

Mht. Coffein er det ikke et sødestof ,-men virker ganske rigtigt "opkvikkende" -!! Coffein forefindes også i de meget omtalte Slankepiller " LETIGEN" -!

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 23-11-01 12:57

Fortsat ang. ACELSULFAME: http://pdlab.com/sweetener/acesulf.htm

Artiklen fra http://www.fortune.dk/index.html kan ikke holde i den givne situation. Hvis stoffet virkelig var så så farligt som Betty Martini skriver i sin bog så havde USA, for længe siden taget sitiutionen med "hård hånd" og banlyst sødestoffet. Alternative behandlere har mange gode sider, men !!
USA.--som sådan er næsten altid foregangsmænd for hvad der er det Tilladte. Feks. "LETIGEN" slankepillen jeg omtalte før,-den er i øjeblikket i "søgelyset i USA. fordi 3 Personer der blandt andet indtog LETIGEN er døde,-! Så de er altid på vagt.
Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 23-11-01 13:31

92 dokumenterede symptomer (92 kan vel ikke tage fejl)og det var først i 1992 Betty Martini gik ind i sagen.
Der er talrige, som har forsøgt at gøre noget ved aspartam-problemet; men myndighederne og pressen har altså ikke været til at råbe op. I 1992 satte en amerikansk kvinde, Betty Martini, sig imidlertid for at satse al sin energi på sagen. Hun startede "Mission Possible", har afholdt lægekongresser, holdt foredrag, samlet facts og sygehistorier og har i dag en meget besøgt hjemmeside, som indeholder ovennævnte samt en mængde yderliger informationer, inkl. rapporter fra uafhængige læger og forskere samt et stort antal patienter og pårørende til syge og til dødsofre for aspartam.
MVH Brian

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 23-11-01 14:07

Til briani

Ove efterlyser et seriøst svar på sit spørgsmål. Dermed ikke være sagt at Betty Martini ikke har fat i noget rigtigt.
Men ifølge Sundhedsstyrelsen både i Danmark, USA,-samt andre nordiske lande er der ikke noget der har talt imod at anvende Sødestoffet i de mængder det er tilladt.
Så er der jo noget der hedder : "Alting med måde" ,---!!!

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : BASSES

Dato : 24-11-01 12:19

HALLO!!!!!!!!!
BRIANI!!!!!!!!!!!!!!
Prøv lige at læs dit POINTHUNGRENDE formodede svar!!!!!!!!!!! Cola Light virker IKKE skadeligt på Hjernen.
Gå lidt ned i dine Kommentarer hvor du EFTER at ha`fået mere indblik i Hvad SØDESTOFFET egentlig hedder ,---så
FARER du løs med en helt anden mening !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hvad med at sætte dig ind i tingende FØR DU FOR AT FÅ POINT,---smider noget UBRUGELIGT ud som FORMODET SVAR.

BASSES

Kommentar
Fra : briani

Dato : 24-11-01 12:46

Til Basses
Jeg kan kun sige at for et par år siden blev der atter forsket på dette område,og man fandt ud af det jeg skriver i mit svar
VEDR:mine kommentarer længere nede om stoffet Aspartam,var en opfølgning på det Parkenss skrev,men det ligger tilbage fra før 1992 som du jo kan læse
MVh Brian

Godkendelse af svar
Fra : Ove

Dato : 25-11-01 08:57

Tak for svaret briani. Jeg vidste godt at det ikke var særligt farligt i de tilladte mængder, men jeg har læst din anbefalede hjemmeside og er blevet tilfreds med dette. Også en tak til alle andre, der gik ind i sagen. Det er jo rart at få en sag belyst fra flere sider. Mvh. Ove.