/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kondens eller aftræks tørretumbler??
Fra : mbrasmussen01
Vist : 625 gange
40 point
Dato : 15-11-11 10:41

Jeg skal ud og have mig en tørretumler er bar i tvivl om det skal være kondens eller aftræk??

Fordele og ulemper??
Det skal være i det nye bryggers jeg skal have installeret og håber dte er det rigtige forum jeg har oprettet det i.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-11-11 10:53

En kondenstørretumler bruger mere energi end en med aftræk, da den skal bruge energi til at kondensere. Hvis det er muligt ville jeg vælge en tumler til aftræk, hvis aftrækket kan føres ud af væggen. Hvis du skal have håndværker er udgiften allerede sparet gennem valget, da en tumler med aftræk er billigere. Du undgår så også at tømme opsamlingsbeholderen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-11 11:32

Og jeg som tror at man får noget af energien tilbage, når man kondenserer???

Har selv aftræk og foretrækker dette...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-11 11:58

Et af mange udsagn der fortæller at man sparer energi ved at anvende kondens:
"
Kondenstumblere er en anelse dyrere end aftrækstumblere. Til gengæld er de lettere at installere, fordi der ikke skal føres en aftræksslange ud i det fri. Samtidig afgiver kondenstumbleren varme til rummet, så du kan spare på varmen i det rum, hvor den står.
"
Dette er så forkert:
>da den skal bruge energi til at kondensere...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-11-11 13:07

Enhver nedkøling af vanddampen kræver energi. Men samtidig afgives varmeenergi til omgivelserne ved fortætningen. Denne varme kan udnyttes til yderligere opvarmning. Men jeg vil holde på en del af fortætningsvarmen overgår til omgivelserne. Men det er nok muligt, at der bruges lige meget energi uanset hvilken tørretumler der bruges.
Men tilbage er der den lavere anskaffelsesudgift og besværet med at tømme kondensbeholderen man så bliver fri for.

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 15-11-11 14:16

For 2 år siden måtte vi udskifte tørretumbleren. Næsten alle modeller var dengang kondenstumlere.
Efter lidt betænkeligheder valgte vi kondenstumbleren. Det har vi været overmåde tilfreds med.
Det meste af den ekstra energi blivet i bryggerset som varme. Det tager kun få sekunder at tømme den for kondens. Varmeenergien fra tørringen blæses ikke ud i det fri. Held og lykke

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-11-11 14:33

Kondenstumbleren er klart mest energiøkonomisk, så med et almindeligt forbrug er merprisen hjemme på 2-4 år. Derudover bliver varmen inde, så man letter holder en kælder eller et bryggers varm og tør.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-11 15:07

Så hvad med at indrømme:
>>da den skal bruge energi til at kondensere...
Dette er så forkert:

Og værre endnu:
>Enhver nedkøling af vanddampen kræver energi...
Dette er så, også og endnu mere, forkert:

Når en vædske fordamper bruges der varme,
når den igen fortættes til vædske får man varmen igen...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-11-11 16:04

Jeg er glad for at vi skiftede til kondenstumbler..................vi er fri for den snavsede slange bagtil.
Det med at tømme for vand tager mindre end to min.
Iøvrigt findes de med direkte afløb.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-11 16:09

For mig er det mere det principielle:

>Enhver nedkøling ...kræver energi...

Noget der strider mod kendte naturlove kan jeg ikke stiltiende akceptere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-11 16:21

Jo nedkøling til under omgivelsestemperaturen koster energi.

Problemet med de simple kondenstørrere, som kun køler ved varmevksling med rummet, er at tørretiden bliver meget lang hvis rummet ikke er passende køligt. Det giver større energiforbrug og slid på tøjet.

Men der findes kondenstørrere med indbygget varmepumpe. De bruger minddre energi end nogen anden type. Desværre er de også de dyreste, men jeg tror de er billgst i længden.

Se eksempelvis her:
http://www.blomberg-dk.com/NR/exeres/A497A7F3-B192-4B57-99DB-90F602330563.htm

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-11-11 16:56

Igen slagsmål om hvem der har mest ret.

Søg dog efter fakta i stedet for at anvende energi på at gætte.

De fleste med kondens er mærket i energiklasse A eller B, som fortæller lidt om hvor godt de anvender energien.

Det er sjældent at finde dem uden kondens/varme pumpe i disse to klasser.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-11-11 17:01

Citat
Problemet med de simple kondenstørrere, som kun køler ved varmevksling med rummet, er at tørretiden bliver meget lang hvis rummet ikke er passende køligt. Det giver større energiforbrug og slid på tøjet.

Det er helt rigtigt. Rummet skal have en vis størrelse ellers kræver det udluftning af anden vej. Det kan godt være det er dejligt i et rum med den gode varme, men jeg har et meget lille rum hvor den er placeret og det kræver altså udluftning hvis ikke tørretiden skal være for lang.

Jeg har tænkt mig at gå den anden vej, den dag min kondenstumbler ikke kan mere. Men hvis du vælger een, så sørg for at få tilsluttet den slange der følger med til et afløb, så er du fri for at tømme beholderen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-11-11 17:26

Jeg har ellers lige en billig alm Beki tørretumbler der kunkoster 300,-

Kommentar
Fra : prio

Dato : 15-11-11 17:55

Jeg har altid hørt, at man kun skal vælge kondens, hvis der ikke er mulighed for aftræk - altså at kondens kun er en nødløsning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-11 19:01

Jo almindelig gammeldags kondens er en nødløsning.
Men dem med varmepumpe er bedre end dem med udluftning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-11 19:05

Varmepumpens køleside "frysetørrer" luften. Derefter varmeds den moderat på pumpens varmeside inden den blæses ind til tøjet. Resultatet er varm og ekstrem tør luft, som lettere optager tøjets fugtighed . Afgangenfra tøjet går til kølesiden hvor luften afgiver dsin fugtighed ved kondens -- osv ringen er sluttet. Teoretisk kan det køre uden elvarmelegeme .

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-11-11 19:06

Hvis i tvivl: Gå efter energimærket og vælg den med et A

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-11-11 19:30

Køb en affugter og blafre lidt med tøjet. Så har du en kondenstumbler.

Min søn bruger faktisk en affugter i sit tøjtørrerum.