/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Cuvette steg smager som lever
Fra : snaptil
Vist : 4978 gange
50 point
Dato : 15-11-11 10:34

jeg syntes at hver gang jeg laver en cuvette steg i ovnen, så smager den som lever. Er cuvette steg et dårligt stykke kød eller gør jeg noget forkert. Jeg følger ofte den stege vejledning der står på pakken.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-11-11 10:40

Cuvette er ikke det bedste kød af dyret, derfor også billigere. Det er nok derfor dine forventninger om dejlig oksekødsmag ikke bliver indfriet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-11-11 11:00

Hvis jeg skulle stege en cuvette (som er et ret dårligt stykke kød, ikke at det burde smage dårligt, men sejt) ville jeg enten bruge en kødmørner

http://www.kvalimad.dk/artikler/koekkengrej-og-udstyr/mekanisk-koedmoerner-jaccard

som vist har været oppe på Kandu før

eller langtidsstege ved 70-85? grader i ovnen en 5-6 timer, det får bindevævet (det seje) til at gå i opløsning. Du kan garanteret finde ien opskrift på langtidsstegning cuvette.

Jeg langtidssteger tit til fx en svineskank eller billige udskæringer af okse, der er tit masser af smag i, og det er "billigt". Ulempen er selvf. at det tager tiiiiid.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-11 13:10

I stedet for cuvette, køb culotte, det er lettere at få mørt...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-11-11 13:13

Det er rigtigt at langtidsstegning giver et mere mørt resultat, ligeså også mere saftigt. Men kødet er fra en del på dyret, der efter min mening ikke har den samme gode smag som f.eks. cylotte. Jeg køber altid culotte af samme grund.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-11-11 13:24

Jeg har en gang fået serveret cuvette, sejt og kedeligt, har derfor aldrig selv lavet cuvette.

Men, som jeg gættede på, der er masser af opskrifter på nettet, af folk der lyder tilfredse, fx

http://www.madmagasinet.dk/mad/langtidsstegning-%E2%80%93-for-et-perfekt-resultat-hver-gang.html

men han er helt oppe på "Har man en grov udskæring som skank, bov eller cuvette, så giver det nogle fantastiske resultater efter 24 timer i ovnen ved 60°."

så det kan jo være, det man sparer på kødet ryger til elselskabet og især staten?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-11-11 13:39

Jeg har engang smagt kød, der var langtidsstegt ved at det var gravet ned i jorden. Der laves et hul i jorden, et bål tændes nede i hullet og jorden bliver derved opvarmet. Så pakkes kødet grundigt ind og lægges i jorden og hullet tildækkes. Det ligger så der i 24 timer. Kødet bliver helt fantastisk mørt, velsmagende og saftigt.
Ellers her en opskrift: http://mamaculina.blogspot.com/2009/01/kleftiko-langtidsstegt-lammeklle.html

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 15-11-11 14:12

En levercuvette skal da smage af laver.
Brug dog et par kroner mere og køb en ordentlig culottesteg. Det er rigtig kød og smager skide godt.
Lev dog godt så længe du lever og spis ikke alt det billige kød.

vic200

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-11-11 14:53

Ja eller køb fyksteg eller filet. Det smaget af oksekød.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-11-11 14:58

Kleftikostegning er netop langtidsstegning, men havde (har?) en anden baggrund fra Grækenland.

Man stjæler et får/lam, pakker det ind i blade, graver det ned i et hul i jorden, tænder bål over hullet, og sætter sig ned og hygger sig ved bålet. Når bonden savner sit dyr og spørger om man har set noget, ser man enormt udskyldig ud, der lugter ikke af stegt kød, kun af brænderøg, og når bonden ikke er i nærheden kan man grave det op og gå i gang med maden.

Klephtiko er sjovt nok næsten samme ord som kleptoman, ikke noget tilfælde.

Jeg har lavet det en gang til en børnefødselsdag (snød og købte kødet), brugte pergament- og sølvpapir i stedet for blade, meget lækkert, tager hulens lang tid, ungerne var vildt forbavsede da jeg gravede maden op af hullet!

Det bliver ligeså godt i ovnen, eller for fanatikere på grillen, og ret meget nemmere.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-11 15:24

Hva med fy steg, ellers enig,
og det var vist det jeg skrev ovenfor, køb noget ordentligt oksekød og det smager ikke af lever...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-11-11 16:07

Måske er det ikke et tilfælde, at den kvarte kvie jeg fik i fryseren forleden, ikke havde en udskæring der hed "cuvette"!

Ordet findes på fransk, men der betyder det bassin eller på et toilet, tønden!

Så fysteg er måske ikke helt ved siden af

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-11 16:32

Cuvette kan udmærket bruges til gammelgags oksesteg i stegegryde sammen med porretoppe løg og gullerødder, som koger helt ud i den smule væde,som skal være ved.
De fleste cuvetter er små billige stykker fra unge dyr. Der er derfor kun til to eller tre personer i sådan en.

Skyen tilsættes rødvin og koges ind til basis for en god kraftig sauce.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 50 point
Dato : 15-11-11 16:32

Ordet cuvette er noget kreative sælgere har opfundet ud fra ordet culotte. Det er dårligere stykke kød, som måske hellere skulle indgå i hakket kød. Men for at tjene mere på kødet får man købere til at tro de køber noget kød der er ligesom culotte.
Kreativiteten er altid stor, når det gælder om at hive penge op af folks lommer.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-11-11 20:45

Lige som svinekød - 3 dage som flæskesteg - så 2 dage som koteletter, så 3 dage som småkød og derefter 1-2 dage som hakket kød, derefter som medisterpølse og bliver den ikke solgt, så købes den som frikadeller dagen efter.

Velbekomme.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-11-11 20:51

Granne01, du handler nok i Super.........er det best, de hedder?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 16-11-11 08:10

så hvis jeg skal summe lidt på det der her er skrevet, så smager cuvette ad h til.
Jeg oplevede ikke at kødet var sejt, bare at smagen var skidt.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-11-11 08:30

Personligt bryder jeg mig ikke om cuvette på grund af smagen og kvaliteten, men her er en ide man kan udnytte, hvis man har en vakuumpakkemaskine, jeg synes det er en god ide, men vil prøve den med en culotte.
http://www.youtube.com/watch?v=PVBlJvRCA-c

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 16-11-11 08:38

Tak for svaret Thyregod8.
Jeg tager dit svar for gode varer, og forsøger at undgå at købe det stykke kød i fremtiden.