/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Sandblæsning eller ej?
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 535 gange
100 point
Dato : 14-11-11 14:13

Da jeg er ved at få lavet nye gavle,som skal trækkes ud over det gamle murværk,har jeg flg spm.

1. Der har været lærketræsgavle før,desværre har de savlet ned i det hvidfiltset murværk,dette har efterladt nogle grimme misfarvninger som er helt inde i stenene..
2. De nye gavle kan ikke skjule misfarvningen som dækker 10 skift(300 sten)..

Jeg vil nu gøre flg.
Murer de 10 øverste skift om og efterflg få det filtset med tyndpuds(hvid) igen(filts først til sommer)

Problemet er jo at der nu kommer en farveforskel i fht til rresten af gavlen(gammelt tyndpuds hvid)
for at undgå dette kan jeg ikke med fordel få sandblæst resten af facaden og så få det hele filtset i en arbejdsgang og på den måde undgå den farveforskel som nok bliver meget markant?

Mvh alex

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-11-11 16:38

Og hvad vil du så spørge om i den forbindelse. ?????

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 14-11-11 17:35

Spm står jo øverst lol

Spm er om sandblæsning er korrekt eller om det bliver for hårdt for murværket?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-11-11 20:47

Hej Alex !
Du forklarer en masse om hvad du laver, og vil lave ..... meeen hvad er problemet ???

Du kunne jo vælge at mure din gavl op i stedet for det der forgængelige træ/finér plade foroven -
hvad er dit problem ... selvfølgelig kan du få det sandblæst, men så skal du passe på dine finérplader - mursten er eet og træ/finér noget andet ..........
Ellers kan det meste jo kastes ud og pudses, omend med lidt hønsetråd på, og efterfølgende kan det hel finpudses eller vandskures, og så evt. males til næste år, med en diffutionsåben maling, som oftest en alm. murmaling.

------------------------------------------------------------
ellers må du forklare nærmere
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-11-11 20:51

det du igen spørger om :

Citat
Spm er om sandblæsning er korrekt eller om det bliver for hårdt for murværket?

nej, nej - ikke for murværket, men måske for træværket

du må vælge - det ene er en hurtigløsning, det andet tager lidt længere tid, men holder sikkert en del længere .....

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 14-11-11 21:25

Det som er problemet her er jeg står med et murstens hus som er hvidfilset.
Noget af gavlen bliver muret om...
Huset er blevet filtset for 5 år siden,nu skal der så filtses igen..
Jeg gidder ikke at have et hus med stor synlig farveforskel i ny fils og gammelt fils,dilemma er så hvordan fjerner jeg nemmmest den gamle farvede tyndpuds fra resten af gavlen,jeg har ikke planer om at skulle male noget somhelst,tyndpuds kan du jo ikke bare pudse uden på igen,uden det bliver grimt...
Jeg skal heller ikke have murede gavle,de er i dette tilfælde beklædt med hardieplank

Annuller spørgsmålet
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 15-11-11 19:50

t