/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
syrener
Fra : karin42
Vist : 1001 gange
50 point
Dato : 24-05-03 10:07

hej Er her nogle der ved lidt om syrener ? vi har to dejlige buske : en hvid og en lilla , de har begge blomstret flittigt de foregående år ....... i år er der ikke en eneste blomst hvem har et godt bud på det ? naboerne har dejlige syrener der blomstrer ! venlig hilsen fru nielsen

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 60 point
Dato : 24-05-03 11:08

Beskar du dem sidste år? De blomstrer nemlig kun på 3. års skud...

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-05-03 11:12

Læs også dette fra havenyt
Mvh Christina

Skal de visne blomster på en sommerfuglebusk klippes af. Vil det fremme ny blomstring eller hvad?

Med venlig hilsen Jens Erik

Svar:
Det gælder fuldstændigt generelt, at de afblomstrede frøstande forbruger af planternes energipulje. Hvis man fjerner dem, bliver der med andre ord mere tilovers for næste blomstring. Specielt hos roser, syrener, rhododendron og de blomstrende stauder fremmer denne pleje en betydeligt rigere blomstring
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/prydhaven/801.html

Hvordan skal vi beskære vores syren?
Tak for svaret vedrørende vores syge piletræ. Jeg har endnu et spørgsmål, som går på, hvordan vi kan forynge vores store syren. Busken er vel mere end 30 år gammel, højden ca. 3,5–4,0 meter og diameter ca. 5,5–6,0 meter. Grenene er lange og hængende, flere er meget svage og knække let.

Indtil for ca. 3 år siden bar busken fantastisk mange violette blomster, men nu kniber det med blomsterpragten. Blade og blomsterstande dannes kun på oversiden af busken, nærmest som en udspændt paraply.

Er der mulighed for at skære væksten ned, så omfanget mindskes væsentligt, og vil det give et tættere blomsterflor? Nedskæringe/udtynding skal vel foregå her i marts? Eller er alternativet saven og spaden og endelig planteskolen?

Med venlig hilsen Frank Lemb

Svar:
»Her i marts« skriver du. Desværre er vi nu henne i slutningen af april, og det er for længst for sent for i år. Til næste vinter (januar–februar) skal du fjerne ca. en fjerdel af grenene ved jorden.

Tag først og fremmest de ældste og mest medtagne. Den behandling gentager du året efter og året efter og endnu en gang året efter. Til den tid har du en forynget busk udelukkende med grene, som er mindre end fire år gamle. Under hele processen har du undgået at stresse busken, så den sætter rodskud, og du har beholdt en blomstring.

Med venlig hilsen Sten Porse
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/1655.html

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-05-03 01:07

fik du styr på din syren?
Christina

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 26-05-03 20:10

hej Skingur ! tak for svaret - og henvisningen til havenyt -siden den er bare så god ! venlig hilsen fru nielsen

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 26-05-03 20:12

Og christina ! tak for svaret - vi vil straks gå igang med at fortælle syrenen hvordan den skal komme igang med og blomstre til næste år !
venlig hilsen fru nielsen

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-05-03 20:13

velbekomme! Du skal trykke på "accepter som svar" over den kommentar du bedst kan lide, for at lukker spørgsmålet.

Godt du kunne bruge linket...havenyt er ret godt!

Mvh Christina

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 25-08-03 09:05

Tak for svaret skingur.