/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ventilation fra extern motor til emhætte
Fra : sismofyt-silke
Vist : 2849 gange
40 point
Dato : 13-11-11 12:54

På grund af installation af et solcelle anlæg skal jeg om muligt have flyttet taghætten som sidder midt på taget et par meter længere op mod tagryggen.
Taget er betonteglsten af doppelt-vinge typen med undertag.

I den forbindelse har jeg to spørgsmål:

1: Hvordan afmonterer jeg taghætten / tagstenen - er det i det hele taget en gør-det selv opgave?
2: Kan jeg bare udskifte flex-slangen der pt. er monteret på motoren på loftet op til taghætten (ca. 1½ meter) med en længere slange på ca. 3½ meter?

Motoren på loftet er en Blomberg XMI010

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-11-11 13:34

Det lyder ikke som noget problem.

Kommentar
Fra : sismofyt-silke

Dato : 13-11-11 14:06

Hvordan får man afmonteret taghætten, den sidder jo fast under de andre tagsten så hvad er teknikken?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-11 14:19

Hvis den sten, som taghætten sidder i, er sømmet/skruet fast i en lægte, skal du flytte/skubbe stenen ovenover, så du kan få fat med skruetrækker eller (forsigtig-forsigtig) med en kile og et koben. Hullet i indertaget skal lukkes, så fygesne og smeltevand og løse småblade og birkefrø hverken hober sig op eller flyver ind på loftet.
Er du sikker på, du skal på det tag? Det virker som om du ikke har den store erfaring i tagkravleri! Brug lidt tid på at finde ud, hvordan det egentlig ligger, hvordan man løsner og forskyder stenene før du går til det egentlige job.
vh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-11-11 22:01

Og så er det næppe lovligt at bruge en flex slange til det formål.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-11-11 00:34

Noget du ved noget om Transor, eller noget du gætter dig til?

Kommentar
Fra : sismofyt-silke

Dato : 14-11-11 19:27

pbp - nej jeg har ingen tagkravle-erfaring, så måske jeg skulle få nogen til det, nogen ide om hvad det ville koste?

Er det uproblematisk at udtræksslangen bliver forlænget med 2 m?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-11-11 20:24

Om du har 1 eller 3 meter er ikke det essentielle.At du overhovedet har slange er noget skidt. Slange overholder ikke intensionerne for krav til ventilationskomponenter set med brandmæssige øjne. Klogeligt var det ændre det samlede rørsystem til alm ventilationsrør. Og ved samme lejlighed kan man indskyde en lyddæmper på sugesiden. Rør istedet for slange mindsker egenstøjen temmelig meget, og nedsætter modstanden betydeligt, således at du måske kan køre et trin lavere for at få samme effekt. Og ikke mindst har almindelige spirorørskanaler en brandmodstandsevne svarende til F60, hvilket er temmelig ønsket, hvis noget går galt under eller i emhætten.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-11-11 23:41

Det virkede heller ikke som om. tegltage med rimelig hældning er ret nemme at bevæge sig på, især når ens fødder får lært den rytme stenene er bundet fast i. Man skubber en sten/kurer den opad parallelt med tagfladen med tåspidsen uden at løfte eller fjerne den, Så er der et fint hul, man kan træde i.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-11-11 23:47

Bygningdreglementet kræver at man følger DS-428 . Plastslange opfylder ikke kravet i DS-428.
Det ved du jo øjensynlig nok 3773.

Nu afhænger det jo af husets art om F60 er nødvendit. Det er det næppe i et enfamiliehus.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-11-11 23:50

Hvis ventilationsrøret går op midt på taget, kan du i øvrigt ikke få den høre op! Men meningen er vel halvvejs op ad en side.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-11-11 23:50

høre = højere

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-11-11 23:57

Lærer man ikke brandnormerne og hvor de gælder på ingeniørstudiet? Holder man sig ikke ajour med de regler der gælder i dag?

Har du ret, er samtlige hvidevareforhandlere kriminelle. Ligeledes Thermex - Danmarks ubetinget største emhætte leverandører. Og når vi er igang kan vi fængsle alle elektrikere.

Og jo jeg kender 428 og alle de andre. Og slår skam op i de nye tillæg. Men så længe du bygger enfamilieshus, kan du bære dig nogenlunde lige så åndsvagt ad som du vil (hvordan skulle folk som dig iøvrigt ellers kunne have en indægt).

Mit råd er affødt af viden og effektiv forbedring og ikke forringelse af hvad der er. Og ikke meningsløs vrøvleri.

PS: Hvis du trykker på Transor's navn, kommer hans profil op. Så trykker du på blacklist bruger. Så slipper du fremadrettet for sære, sommetider farlige gætterier fra denne personage.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 40 point
Dato : 15-11-11 00:16

Få en tømrer til at montere en 15 x 15 hætte. Let låget lidt på den (flyt den en popnitte), eller tag en 20 x 20. Mind ham på at få lavet en ordentlig tætning i undertaget.

Pil slangen ned og smid den væk.

Lav forbindelsen i spirorør og bøjninger. Alle samlinger skal have min 3 skruer. De vandrette rør, skærer du ned i eksisterende isolering. Og isolerer ovenpå. Indskyd en lyddæmper så lang som du har plads til gerne lgd 1200. Men allerede lgd 600 giver temmelig meget. Ikke noget med slange og slet ikke lyddæmpende slange. Skal du holde alle regulativer skal du have renseadgange. Lodret op til hætte, isolerer du med 30mm lamelmåtte, snøret med ståltråd. I mange tilfælde er lamelmåtte med påklæbet alukraft nemmest at håndtere, og samlinger mm kan tapes for et pænt og ordentlig resultat. Og iht til DS 428 skal ophæng mm svare til min M8, så ikke noget med en gammel pladeskrue til at holde skidtet sammen.

Specielt hvis hætten har været for lille (det er den næsten altid), og der har været et par meter slange, vil du opleve en voldsom ydelses forbedring, og i særdeleshed et totalt anderledes støjniveau (egenstøjen i slange er temmelig meget højere og tryktabet ligeså). Og ved det man har langt med modstand og samtidig har indbygget en lyddæmper er det som at skifte den ramponerede gamle Lada ud med en Mercedes de luxe.

Kan man nogenlunde styre en vinkelsliber og har en batt. maskine, en kvarttomme skruebits er det nogenlunde til at lave for lægmand. Men en god ventilationssmed laver det på nogle få timer og bruger du et ordentlig firma overholdes normer osv.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-11 00:26

Nej man lærer ikke normer på et ingeniørstudie.
Man lærer først og fremmest beregningsmæssig dimensionering og ikke færdigsyede løsninger.
Men i praktisk i praktisk gerning baserer man sig langt hen ad vejen på normer og standarder. Især de lovbundne.
DS 428 gælder for alle ventilationsanlæg også for en afsugning via emhætte i et enfamiliehus.
Mange ag kravene i DS428 er bare ikke relevante for et enfamiliehus af normal art. Kun de meget store, og visse specielle, skal opdeles i brandmæssige enheder. Derfor er F-60 sjældent nødvendige for kanalerne. Men de grundlæggende materialekrav gælder, så plastslangen må ikke bruges som kanal.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-11-11 00:34

Tillykke Transor.... Så er Nilan kriminelle. Air Connection, Thermex. Alle landets elektrikere. Thermex. VVS Experten osv osv. Godt du alene vide.

Rart at vide hvad jeres uddannelse dækker over! Måske derfor broer braser sammen......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-11-11 00:51

Skægt nok viste de sidste ingeniørberegning jeg fik forelagt, "kun" en fejlberegning på 100%. Ligeledes husker jeg da vi pillede for 3-4 millioner kroner sager ned på en fabrik, og fik lavet noget der duede. Det hentede 1,5 mill pr år. Det var også en "dygtig" ingeniør der havde været igang der. Eller da vi måtte påpege en to tre fejl på TI's egne undervisningsanlæg. Eller lære dem at der var noget man ikke kunne og noget man kunne. Dette uanet at man havde undervist og eksamineret masser af kursister på ting man ikke kendte og anede nok om. Så rend mig i røven, med dit forvrøvlede bræk om beregninger. Kan du ikke fatte sammenhæng, årsåg og virkning, er det totalt værdiløst. Ingeniørbranchen idag er særdeles håbløs, hvor total ansvarsfraskrivelse og henvisning + klippe/klistre projekter er det normale. Du ser idag INGEN projekter hvor rådgivende tager noget der ligner et ansvar. Men måske har de kigget på blandt andet COWI's lange række af retssager. Udbudsbreve skal være entydige. Prøv at læse et!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-11-11 03:51

Huskat bruge isoleret rør på loftet

Godkendelse af svar
Fra : sismofyt-silke

Dato : 19-11-11 16:48

Tak for svaret 3773.