/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiator SUGER luft ind.
Fra : IceCap
Vist : 2504 gange
300 point
Dato : 12-11-11 12:22

Hej kære livlinjer!

Da jeg ikke synes mit centralvarmeanlæg kører optimalt, har jeg lige forsøgt at udlufte radiatorerne.. Igang med den første på linjen, og ja der var susen.... Meen efter et par minutter blev det ved - hmmm. Jeg kunne ikke mærke luften mod fingeren og prøvede at sætte en lighter hen til hullet. OMFG, radiatoren suger sq luft IND! Det er stik modsat al logik!

Jeg kan se at trykket er faldet lidt, men også at det har spyttet lidt vand fra sig. Det giver ingen mening.

Nogen gode bud på hvad der er galt?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-11-11 12:42

Det kan være der er andre steder i systemet med luftlommer. Det kan fremkalde et undertryk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-11 12:43

Du må fortælle lidt mere om dit anlæg, du har jo nok ikke fjernvarme?

Er det med central fyr og stige rør eller cirkulations pumpe?
Hvis det suger luft ind er det nok ikke fordi trykket er under atmosfære trykket, men høj hastighed??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-11-11 12:57

Dit anlæg er utæt og har tabt vand.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-11 13:00

Igen et at de tåbelige svar. Det hun da ikke noget om , når hun ikke ved noget om anlægget.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 12-11-11 13:02

Jeg fyrer med træ i en gammel Tasso fastbrændselskedel og anlæggets pumpe er en selvregulerende Danfoss Alpha lavenergipumpe, som jeg kan køre for fuld blæs (22W) hvis anlægget skal tvangsudluftes. Jeg kan høre på pumpen, at der er nogle få luftlommer, også selvom den kører på laveste blus (3-5W).

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 12-11-11 13:03

Det holder trykket, så ingen huller >:[

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-11-11 13:07

Er der kun en etage i de thus du bor i. Jeg spørger for at finde ud af hvad tryk du skal regne med der skal være på anlægget.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 310 point
Dato : 12-11-11 13:11

Det tyder nemlig på at der er alt for lidt vand på systemmet. Da du fyrer med fast brændsel har du åben ekspansion og der skal fyldes vand på anlægget en gang imellem da der fordamper noget.
Start med at stoppe pumpen og fyld vand på anlægget indtil det løber ud af overlæbs røret på ekspansions beholderen. Nu skal du rundt og udlufte radiatorer, og det skal være dem alle. Hvis der er meget luft skal du måske fylde vand på igen for at sikre der er nok. Sådan bliver du ved indtil anlægget er helt udluftet. Du fylder vand på en sidste gang indtil det løber over, starter pumpen og nu sulle det gerne være ok.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-11-11 13:14

Hvis anlæg suger luft und når du åbner en udluftningsventil, ser jeg 2 muligheder.

Den ene er at der løber vand ud (af di radiator) samtidig med at udlufter. Dette kan ske hvis den ligger højt på strengen og grundet manglende vand ikke har noget noget cirkulation. Når du så tilføre luft kan vandet i denne løbe længere ned.

Den anden at der er vakum / undertryk i systemet.

Begge dele er dog tydeligt tegne på at der ikke er vand nok på anlægget.

Prøv at fyld vand på og få trykket op, inden du ufter ud og gør der gerne ad flere gange. Det er først når alle dine udluftningsventiler er tomme for luft og at anlæget viser korrekt arbejdstryk, tryk kan skabes med luft i anlægget og er ikke alene tegn på at der er vand nok.

Så på med noget vand og luft ud.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 12-11-11 13:15

Ja, ét plan. Pumpen kørte både da jeg luftede ud og fyldte vand på. Lyder logisk, Fijala - du fører!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-11-11 13:19

HVis der er alt for lidt vand på kan pumpen godt drille lidt da den så "pisker" luft i vandet.
Metoden jeg beskrev før har jeg selv brugt adskillige gange og virker hver gang.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-11-11 13:19

Det vand der er i udluftningsradiatoren kan være fyldt med vand, men under undertryk. Når du åbner ventilen, synker vandet på grund af luftlommen, om bliver fyldt ud. Det kan være under lavere niveau eller fra en anden radiator i systemet.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 12-11-11 13:21

Trykmåleren viser lige under 6 mWs(?) og der er en fast rød viser på 6.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-11 13:22

Nej luftlommer kan ikke give undertryk, men det kan høj hastighed ifølge Bernoulli.

Og så det statiske,
du har forhåbentligt vand og dermed vandsøjle tryk over det sted hvor du udlufter?
og ikke vand med lækage under det sted hvor du udlufter??

I sidste tilfælde får du undertryk, i første tilfælde ikke...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-11-11 13:24

Du kan se på dit vandur der er monter på Tasso kedlen hvor højt (eller lavt) tryk du har på anlægget. Du skal regne med at der skal være ca 0,5 - 1 bars tryk det er rigeligt til dit hus.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 12-11-11 13:25

Trykket har forøvrigt været på 6 i lang tid før formiddagens eskapader.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 12-11-11 13:29

Jeg kan ikke komme videre nu. Min lille datter på 5 er sløj og skal have noget TLC først. I det mindste er der varme

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-11-11 13:29

Ikke noget med cirkaværdier for trykket, da der er åben ekspansionsbeholder. Ikke noget med 1 bar = 10 meter vandsøjle (meter Wassersäule, mWs). Gør som Fijala skriver og glem transor.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-11 13:32

Jeg ledte efter en let forklaring på Bernoulli´s lov og fandt denne henrivende oversigt:

http://kurser.iha.dk/eit/et-aut1/Kursusmateriale/Maaling/flowmaling_vaeske.pdf

Det må kunne eliminere nogle af de useriøse svar...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-11-11 13:37

Bernoulli eller ej: Det er god latin og godt dansk at slukke for cirkulationen og pivåbne alle radiatorventiler i forbindelse med påfyldning og udluftning af anlægget. Og check lige rørføringen for lækage!!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-11-11 13:40

det eneste der kan være galt er, at du har pumpen til at køre mens du lufter ud. og det duer ikke. pumpen skal slukkes mens du lufter ud. det er elementær viden.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-11-11 13:47

suplerende.
6mWs svarer til 0,6 bar og det tyder på at din ekspansions beholder sidder 6 m opp under taget. Det passer sgu meget godt.
Og ja sluk pumpen og følg anvisninger fra tidligere indlæg.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-11 13:58

> jeg kan køre for fuld blæs (22W) hvis anlægget skal tvangsudluftes.

>>Bernoulli eller ej: Det er god latin og godt dansk at slukke for cirkulationen og pivåbne alle radiatorventiler i forbindelse med påfyldning og udluftning af anlægget.

>>>det eneste der kan være galt er, at du har pumpen til at køre mens du lufter ud. og det duer ikke. pumpen skal slukkes mens du lufter ud. det er elementær viden.

Det er netop en følge af Bernoulli´s lov, høj hastighed giver lavt tryk og dermed negativ udluftning,
du tror du fjerner luften ved at spule med maks kapacitet, men du gør det modsatte,
så gør som de med praktisk erfaring siger, sluk cirkulationen før du lufter ud...

Teori og praktisk erfaring skulle jo gerne give samme resultat.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-11-11 14:08

Hvis pumpen er blevet stoppet og luftlommerne afkøles, hvor der er vanddamp, vil volumet falde i luftlommen. Det gør at vandet der er på et højere niveau lave et undertryk. Det opleves som luften suges ind i radiatoren, når udluftningsventilen åbnes.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-11 14:14

Hej Svendgiversen.
Glem Bernoulli i den sammenhæng. Med de tryk og hastigheder der kan være i sådan et system giver bernoulli ikke noget bidrag, som er værd at nævne.

Men tåbelighederne som er i visse af indlæggene, er nu ret underholdene. Det står 2-1 til skævøjerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 14:39

Det kan godt være at du kan skubbe luften rundt med fuldfart på pumpen.

Udluftning:

Stands pumpen
vent lidt
udluft radiatoren
efterfyld og sørg for ikke at fylde mere luft ind samtidig.
fyldeslangen skal fyldes med vand før der åbnes på fyrhanen
vent lidt
Udluft ...........................osv

Godkendelse af svar
Fra : IceCap

Dato : 12-11-11 15:23

Tak for svaret Fijala. Jeg gjorde som beskrevet, og det var sikkert ikke nødvendigt fra starten, da der vist kom ligeså meget ud som der blev suget ind... Mén, NU sidder det på rygraden og tak til alle for de gode bidrag! :))

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-11-11 16:05

Ved du hvad Transor. Kunne du ikke tage og holde dig væk. Du bidrager kun med nonsens og åndsvagheder. At lige netop DU tillader dig at kommentere andres svar, er jo helt hen i skoven. Skal jeg bruge en times tid på at finde håbløse, meningsløse, direkte forkerte TRANSOR-svar. Det er nemlig ikke så svært.

Glem Transor. Faren for at det er noget forrykt vrøvl er simpelthen for høj. I bedste fald, er et simpelt svar pakket ind i nogle meningsløse forvrøvlede udredninger, der normalt er uden tilknytning til det der spørges om. Manden er et rystende gammelt vrøvl, fra regnestokkens tid, uden praktisk viden.

Lyt til pbp, Eyvind og de andre der rent praktisk har rørt ved et stykke værktøj!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-11-11 16:26

Iøvrigt er der god logik i at radiatoren suger luft ind. Idag har der været masser af sol. Dvs radiatorventilerne lukker De sidde på radiatoren frem. Pumpen placerer man altid på returen. Skruer du så pumpen op på fuld knald, suger den på radiatoren - indtil du får åbnet for ventilen. Så følg vejledningerne. Sluk pumpen og åben termostaterne når du påfylder. Efter fyldning kan du klogeligt skylle på fuld knald. Sluk igen. Udluft. Skru pumpen ned, og du er kørende.

PS Lav det altid til en vane at huske at udluft påfylde-slangen. Sådan en mundfuld luft der kan stå i den kan irritere længe.

Overvej at påfylde dit anlæg inhibitorer så du får PH'en lidt op. Det er klogt på åbne anlæg, for at modvirke tæringer.

PSPS Blacklist Transor, hvis du vil sikre dig imod meningsløse udtalelser.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-11 09:33

Vigtigts er at du har fået varme på.