/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan laves bootdisk til WIN XP
Fra : vlaursen
Vist : 1053 gange
200 point
Dato : 24-05-03 07:51

Hej

Jeg har lige købt en ny "blank" computer og vil lægge WIN XP ind på den. Jeg har en CD med programmet og også nøglen, men ingen startdiskette. Jeg går ud fra, at man stadig skal køre FDISK og oprette partitioner og derefter formatere HD, før jeg kan installere. Til det har jeg benyttet en startdiskette fra WIN98, men så vil startup fra CD'en ikke køre, da den siger noget i retning af: dette program kan ikke køre i DOS mode".
På denne computer, hvorfra jeg nu skriver, ligger der allerede XP, men her kan jeg ikke finde ud af, hvor jeg kan lave en bootdiskette/boot-cd rom.
How-to-do????

Kommentar
Fra : freud

Dato : 24-05-03 08:02
Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 24-05-03 08:39

Hej

Hvis det er en original CD du har, så skal du boote fra disken (kan du ikke boote på din cd-rom er der stor risiko for dit system alligevel ikke er WIN XP kombatibel)

Windows opretter selv partioner og formaterer.

Så rent faktisk er det meget sjælden man skal bruge en bootdisk.

Smid CD'en i. Sluk. Boot. Bootes der ikke fra CD'en, skal du måske lige have aktiveret det i PC'ens BIOS.

Gør der - prøv igen.

Mig bekendt er ALLE Win XP cd'er bootbare.

mvh

BenKvist

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 24-05-03 08:58

Her er taste kombinationer jeg kender til at komme ind i bios,prøv dem enkelvis,hold en af de foreslået taster nede når du booter op(starter pc'en)
ESC, DELETE, F1, F2, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC,når du så er kommet ind i
bios så går du ind i Advanced setup og her vælger du 1'st boot device og
sætter den til cdrom,navigering er som reglen pil op pil ned og page op page
ned også enter, men der plejer at stå hvordan du navigerer inde i bios eller
i manualen til dit bundkort,når du har gjort det så sætter du cd'en i drevet
og starter op igen og følger instruktionerne på skærmen,når du er færdig med
operationen så sætter du bios til bage til at boote fra din harddisk som du
selfølig har skrevet ned,altså de indstillinger du havde før du ændrede 1 boot
device.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 24-05-03 09:03

XP klare det hele selv hvis du følger anvisningerne,når du booter op fra cd'en
det er slet ikke så kompliserret

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 24-05-03 09:22

En ny pc skulle kunne Boote fra cdrom drevet,Windows XP CD

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 24-05-03 10:14

Hej Manse9933

Du har ret... En ny pc BURDE kunne boote fra CD... Men igen ikke alle BIOSer er opsat til det som standard.

Til rækken af taster for at komme ind i en BIOS kan tilføjes Ins, INS+F1, INS+DEL.... tja jeg kan flere

Oftest står det på skærmen (under opstart) hvilken tast man skal bruge.., det var egentlig grunden til jeg ikke angav noget i mit første indlæg.

Men skulle det nu være sådan at det er en "fy-kopi" vlauersen har, så kan det jo være kopien det er galt med... - og såååeee må vi jo ikke hjælpe

BenKvist

Hygge og GOD WEEKEND .-%

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 200 point
Dato : 24-05-03 10:53

du skal højre klikke på a: drevet i denne computer og vælge opret startdisk
eller downloade fra www.bootdosk.com en startdisk til at få fat i xp cdrom kræver
6 diske og den formatere først og putter 1 efter en ind altså format af disk 1
ind mdata i første disk derpå indsæt disk 2 og den formateres nu og der kommer
data ind indtil alle 6.
hvis den ikke vil boote fra dit cdrom drev....men det vil den normalt altid

Kommentar
Fra : xou

Dato : 24-05-03 10:56

hej så lige at freud i den første svar lade link til det med startdisk
men min viser hvordan det gøres...

Kommentar
Fra : DavidP.

Dato : 24-05-03 11:40

Hej Freud.

Winxp cd´en er bootbar... hvis den er original
Ellers kan du bruge følgende link - øverste hvis det er home edition, nederst hvis det er pro edition.

http://www.tweakup.dk/fil_arkiv/29a07a9a343195bb1c8514a4ffbb0169/filelib/winxp/WinXP_EN_HOM_BF.EXE
http://www.tweakup.dk/fil_arkiv/29a07a9a343195bb1c8514a4ffbb0169/filelib/winxp/WinXP_EN_PRO_BF.EXE

Hvis du allerede har været igang med 98 er der en mulighed for at den har formateret din/dine diske til fat32 filsystemet... dette system kan xp ikke arbejde med.

Så skal du rense dine diske og starte forfra

Skriv bare tilbage hvis dette er tilfældet - så skal jeg nok forklare dig hvad du skal gøre

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 24-05-03 11:57

xou>>>> du må IKKE henvise til www.boo........., da der er problemer med rettighederne. WinXP er "beskyttet" og MS har rettighederne til det og dermed også bootdiske. Derimod er der ingen problemer med at henvise til det link som "freud" skrev: (det er Microsoft's egne bootdisks - 6 stk.)
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=55 820EDB-5039-4955-BCB7-4FED408EA73F

m v h
HC

Kommentar
Fra : xou

Dato : 24-05-03 12:09
Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 24-05-03 13:49

hej
David p skrev at xp ikke kan køre fat 32
Det kan den faktisk godt! mener jeg.
Hilsen Niels

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 24-05-03 13:56

WinXP kan køre med både FAT32 og NTFS. F.eks. NTFS på C-drevet og FAT32 på D-drevet.
Der er bare een ting man skal tage højde for når man vælger mellem FAT32 og NTFS: FAT32 kan ændres uden tab af date til NTFS. NTFS kan IKKE ændres til FAT32 uden tab af data.

Kommentar
Fra : DavidP.

Dato : 24-05-03 14:06

Det jeg snakker om er at xp ikke vil godkende en fat 32 formateret disk til sit filsystem. Du kan godt køre et fat 32 filsystem fra ntfs systemet med xp på men ikke lægge xp´s styresystem på fat 32. Og problem stillingen her omhandler at lægge sit styresystem på en tom harddisk. Derfor skrev jeg:

"Hvis du allerede har været igang med 98 er der en mulighed for at den har formateret din/dine diske til fat32 filsystemet... dette system kan xp ikke arbejde med".

)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 24-05-03 14:27

Puha det er en orndenlig omgang,fat32 vil blive fomateret igen hvis han booter fra cd'en,hvis han var nået så langt,benkvist det er jo også derfor
at jeg siger at han skal gå ind og opsætte det i bios,fy kopi det er hvist et hvis.

Manse9933

Kommentar
Fra : xou

Dato : 24-05-03 14:52

bios:
se på skærmen hvad der stå for at komme ind i bios,eller delete
find boot og sæt den til boot fra cdrom først cdrom/c:/a: f.eks husk save and exit for at gemme ændreingerne(f10 i bios)
er din harddisk tom booter den automatisk fra cdrom
slet alt med fdisk
nogle nye bundkort kan man bare trykke f11 under start hvilket giver en boot menu med vælg fra a:/c: eller cdrom
der er nogle cdrom der ikke understøtter boot fra cdrom derfor giver microsoft en hjælp med 3½ diskketter
men "fy kopi" kan osse være årsagen.....
under indstallation:
er det muligt at slette og oprette dele sin harddisk
o=opret partition
l=slet partition
enter for at vælge at indstallere xp på den vælgte partition

Kommentar
Fra : sym

Dato : 24-05-03 15:24

hej
Du skriver at du sidder ved en computer med xp og vil lave en bootdisk.
Husk at denne bootdisk kun passer til den computer den er lavet til (- på)!!!!
Hilsen Søren

Kommentar
Fra : technet

Dato : 24-05-03 16:17

sym>>> sikke en gang være vrøvl , for de boot disk jeg har lavet ( specielt min egen) har bootet ca 200 maskiner op

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 24-05-03 16:24

Du har ret technet.
Alt i en>

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348

Manse9933

Kommentar
Fra : sym

Dato : 24-05-03 20:15

godt ord igen!
Men jeg har altså gjort det modsatte. Jeg har en startdiskette godtnok en win 98 som var leveret med en maskine. Den har ødelagt opstarten på en anden maskine jeg har. Hvad har jeg så gjort forkert?

Søren

Godkendelse af svar
Fra : vlaursen

Dato : 01-06-03 20:55

Tak for svaret xou.

Det der var galt var, at jeg først havde downloaded installationsfiilerne til "home-edition", men det jeg havde licens til var pro!!!

Ja - man skal lære så længe man har lever.

Tak igen
Vibeke