/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gas priser
Fra : bite
Vist : 1057 gange
100 point
Dato : 12-11-11 08:56

Ev ved at prøve at sætte mig ind i de forskellige gaspriser til mit fyr.
Jeg kan umiddelbart se at jeg kan spare en del. Men ude i siden på GasprisGuiden kan jeg se at der står henholdsvis Olieindeks og Børsindeks, hvad er forskellen, umiddelbart er Olieindeks en del dyrerer

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-11 14:29

Har du prøvet at sammenligne her:

http://www.gasprisguiden.dk/

Kommentar
Fra : bite

Dato : 12-11-11 15:07

Ja det er den jeg bruger, men hvis du så kigger ude i venstre side af kolonnen, står der bl.a Olieindeks og Børsindeks

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-11-11 16:18

De indexregulerede priser læner sig op af index, åbnbart for henholdsvis olie og gas. Dvs de kan bimle op og ned. Dem der er angivet med tal, er fastprisaftaler f. eks i 6 og 12 måneder. Så ved du hvad du skal af med, og ikke noget bimlen op og ned. Stiger gassen vinder du, falder den taber du.

Kommentar
Fra : bite

Dato : 12-11-11 16:23

Men hvordan kan gas prisen følge olie indekset, stiger/falder den så den samme procent som olien ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-11-11 16:27

Det har jeg ikke sat mig ind i. Bruger varmepumpe.

Kommentar
Fra : bite

Dato : 13-11-11 15:02

Så blev jeg så klog:

"Langt de fleste naturgaskunder har en aftale, hvor gasprisen følger olieprisen på det europæiske marked, som svinger fra måned til måned, men du kan nu også købe naturgas til spotpriserne på den skandinaviske gasbørs, Nord Pool Gas. Vi det kaldes Børspris, som betyder, at din naturgaspris varierer efter spotpriserne på gasbørsen, hvor der handles fra dag til dag. Din pris er et gennemsnit af sidste måneds spotpriser og vil derfor variere måned for måned.

Fordele ved "Børspris"
Børsprisen er ikke afhængig af de store udsving i oliepriserne, men udtrykker den reelle værdi af naturgassen ud fra udbud og efterspørgsel på gasbørsen. Med de store mængder naturgas, der p.t. er i Europa, har naturgassen været relativ billig det sidste års tid. Børsprisen offentliggøres dagligt på www.nordpoolgas.com og bliver derved meget gennemsigtig.

Ulemper ved "Børspris"
Børsprisen er mere svingende i prissætningen end gaspriser, der følger olieprisen. Det vil sige, at priserne hurtigt kan falde i pris, men også meget hurtigt kan stige i pris. Fx steg den rene Nordpoolpris 20 % fra april til maj måned.

Forskellen mellem Børspris og gaspris, der følger olieprisen
En gaspris, som følger olieprisen, vil give en mere jævn og afdæmpet pris uden alt for mange overraskelser, mens Børsprisen vil give store svingninger med mulighed for meget lave priser i perioder. Nogle sammenligner derfor også Børsprisen med et flekslån og gasprisen, der følger olieprisen, med et fast forrentet lån"