/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Modtagelse af licensbetalte kanaler dvbt
Fra : rhv_82
Vist : 1151 gange
105 point
Dato : 12-11-11 08:55

Hej Kandu,

Vi står i den situation at vi har opsagt tv-pakken fra den lokale antenneforening. Dvs. at vi fra 1/1-2012 ikke har andet tv end de licensbetalte kanaler. Disse kan vi, formoder jeg, modtage via en digital antenne.

Men hvilken antenne skal vi bruge?
Hvilken retning skal den pege?
Kan den stå på loftet? Ville være ked af at have noget på taget.

Håber på hjælp fra jer kloge hoveder.

Det skal siges at jeg har en IHC net basic installation, og jeg er ikke interesseret i at få en boks til hvert tv, så jeg afventer andre løsninger på markedet.

Jeg bor i Givskud, 7323 Give.

Vh. Rasmus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-11-11 09:19

Kig lidt her:
http://digitalinfo.dk/

Dette er Boxers oversigt (som du ikke behøver at bruge):
http://www.boxertv.dk/kundeservice/Daekningskort/http://www.boxertv.dk/kundeservice/Daekningskort/

Et Boxerkort til TV 2 koster 200 kr. det første år.
( I følge Boxer selv behøver du ikke aflevere personnummer for at købe det)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-11-11 10:27

Du burde fint kunne nøjes med en almindelig UHF-antenne på loftet rettet mod Hedensted, som sender med 50 kW - ganske meget i DVBT-sammenhæng.
Du skal have et TV-apparat med MPEG4-dekoder eller en box ved siden af som sluttes til en SCART-indgang.
Min geografi er lidt rusten, så jeg kan ikke gennemskue, om du kan modtage tysk TV fra Flensburg, men DR-kanalerne burde brage ind med finfin kvalitet.
vh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-11 13:14

Enig med pbp_et langt hen ad vejen.

Kan tilføje at der ikke findes digitale antenner. Det er noget som handlende af smartness eller uvidenhedm prøver at prakke folk på.
Radiobølger er og bliver nu analoge af natur, selv om de er moduleret med et digitalt signal.
Du bor vist så tæt på senderen at en meget simpel antenne klarer det fint. En uhf retningsantenne, som du finder brugt i læssevis gør det godt, afhængig af de lokale forhold. En antenneforstærker eller mystiske elektroniske burde også være overflødig.
Med digitalt fjernsyn er det stort set sådan, at enten er signalstyrken god nok, og man får et perfekt billede. kraftigere signal gør det ikke bedre. Eller signalet er for svagt og man ser ingenting.

I specielle tilfælde hvor man er lige på grænsen, kan man dog få et hakkende billede.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-11-11 13:34

Enigheden burde være til stede, da radio- og TV-teknikken næppe har ændret sig synderligt på højfrekvenssiden, siden jeg var radiomekaniker. Og med digitalTV slipper man for de problemer, der dengang var med dobbeltbilleder etc.
Med en høj placering i landskabet kunne der være en svag chance for ARD, ZDF og NDR III fra Flensburg.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-11-11 14:15

Alle apperater- Tv -HD optager -DVD optager-video VHS optagere skal fra 11-1-2012 have en inbygget MEPEG-4 T modtager når du vil modtage fra egen antenne. Hvis en eller flere ikke har det må du anskaffe en MPEG-4 T tuner til de det ikke har indbygget-dvs du får tilsvrende lige så mange fjenbetjeninger.

Hvis du er tilfreds med det er samme program der tilføres alle apperater uden indbygget MPEG 4 T tuner-kan du købe en RF converter ( ca 500 kr ) som du tilslutter 1 MPEG 4 T tuner . Udgangen er analog og kan forsyne "de gamle" enheder via dit gamle 75 ohms kabel og alm antennestik ( vær sikker på at købe en model der kan "trække" det antal apperater du vil tilslutte )

Sidstnævnte løsning kørt fint hos mig ½ år

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 12-11-11 14:29

Hej alle,

Indtil videre tusind tak for svarene. Jeg mener at have MPEG4 i begge mine fladskærme.
Jeg køber en DVB-T antenne, montere den på loftet og retter den mod Hedensted.

Jeg skal nok give point for jeres svar. Har bare et spørgsmål mere...
Hvis jeg nu også vil have radio hentet ned og sendt gennem min antenne installation...

Køber jeg så bare en FM antenne? Sætter den på loftet ved siden af DVB-T antennen, og fører begge kabler i en 2-splitter/2-fordeler? Vi har en Imac i vores køkken, og den ser vi både fjernsyn og hører radio på. Ved godt netradio er en mulighed, men vil gerne have det gennem antennen, hvis det er muligt.

På forhånd tak i flinke mennesker.

/Rasmus

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 105 point
Dato : 12-11-11 20:26

Du kan godt kombinere UHF- og FM-antenne med et samle- og et skillefilter (de er ligedan), men kan du ikke tage FM-radio med en stump tråd i antenneindgangen på radioen?

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 13-11-11 14:53

Hvilket samle/skillefilter skal man så bruge?

/Rasmus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-11-11 10:24

Et filter, som samler/skiller FM- og UHF-signaler(radio og TV). En velassorteret radioforhandler har det eller skaffer det. Eller led på nettet efter antennefilter. FM er "bånd II", UHF er "bånd IV-V"

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-11-11 17:01

Ta en snak med Antennelageret de er kompetente og behjælpelige
http://www.antennelageret.dk/

Godkendelse af svar
Fra : rhv_82

Dato : 23-11-11 18:44

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-11-11 19:00

Takker. Fortal her på kanalen, om du også kan tage tysk TV, eller om det bare var i min afdeling af Jylland, det lod sig gøre. Jeg var radiomekaniker i Esbjerg (+ 40 km radius) frem til 1967.
vh
pbp