/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Injurie
Fra : kbdut
Vist : 582 gange
200 point
Dato : 23-05-03 23:09

Kan man blive tiltalt for injurie hvis man beskriver fakta (hændelser) og endda undlader at nævne steder og folks navne i et læsebrev, personerne kan dog identifisere sig ud fra fakta og underskriveren.

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 210 point
Dato : 23-05-03 23:18

§ 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller hæfte.
Stk. 2. Er fornærmelsen fremsat mod nogen af de i § 119, Stk. 2, nævnte personer i anledning af udførelsen af deres tjeneste eller hverv, uden at bestemmelserne i straffelovens § 121 kommer til anvendelse, bliver dette ved straffens udmåling at betragte som en skærpende omstændighed, og straffen kan da stige til fængsel indtil 6 måneder.
Stk. 3. Ved straffens udmåling bliver det at betragte som en skærpende omstændighed, at fornærmelsen er fremsat i trykt skrift eller på anden måde, hvorved den får en større udbredelse, eller på sådanne steder eller til sådanne tider, at det i høj grad forøger det krænkende i ytringen.
http://www.ytringsfrihed.dk/love/straffeloven-263.shtml

tjaee...dit spørgsmål er lidt tricky..men hvis ingen andre end de pågældende personer kan regne ud hvem det drejer sig om, er du på sikker grund. Men HVIS der er nogen der kan lure hvem det er, er du til gengæld på gyngende grund...især fordi et læserbrev er "skærpende omstændigheder".

En injurie: er når du krænker nogens ære (fremsætter æreskrænkende beskyldninger). Så...kan du ikk bare la vær med det?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-05-03 23:23

Det at du er sur på nogle og vil beskrive et faktuelt hændelsesforløb må ikke forveksles med injurier.. det er jo kun hvis du som nævnt fremsætter æreskrænkende beskyldninger. (bare lige for at opsummere!!!)

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 24-05-03 02:44

Hvis ikke Du kan dokumentere Din påstand om hændelsesforløbet med vidner, Du kan være sikker på, vil bakke Dig op (og Du skal være meget sikker) er det klogest at lade være. Men spørgsmålet er nok, hvad Du vil opnå med læserbrevet. Vil Du bare gøre opmærksom på at der er foregået noget forkert, og som andre skal tage sig i agt for. Eller skal Du bare have luft for Din galde.
Eller vil Du overbevise vedkommende om det forkerte han har gjort. Så kan Du jo skrive et brev til vedkommende, hvor Du kan skrive stort set hvad der passer Dig. Men uanset hvad Du vælger at gøre, så vær omhyggelig med at holde Dig til de faktiske forhold.
Men et godt råd. Hvis Du ikke regner med at kunne opnå noget med Dit udspil, så drop det. Du ved ikke hvad for ubehageligheder det kan medføre for Dig og Din familie, hvis Du har sådan en.

Tro mig- Jeg har selv alt for ofte reageret, som jeg har på fornemmelsen, at Du påtænker at gøre. Det er ikke ulejligheden værd.
men held med det uanset hvad Du vælger - men husk. Det er ikke så vigtigt at få ret. Det er bedre at få sin vilje.
mvh

Godkendelse af svar
Fra : kbdut

Dato : 24-05-03 14:10

Tak for svaret skingur.

Det var lige det jeg ville have belyst også det med din tilføjelse om faktuelle forhold kontra injurier. Det skulle også bare være et læsebrev som beskriver hvordan enlige med børn i specialklasser bliver behandlet af systemmet.
Mange tak for et virkeligt kompent svar.

hilsen
Karsten

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-05-03 14:18

tak for de pæne ord.