/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
sukkersmeltning af gær
Fra : JanneP
Vist : 770 gange
50 point
Dato : 23-05-03 22:01

Jeg undrede mig, da jeg læste

http://www.kandu.dk/dk/tip/3944

Det er rigtigt nok at gæret smelter - MEN så vidt jeg ved ødelægger det gæren???

Er der andre der kan underbygge min påstand og i så flad hvordan er det så lige det står til?

JanneP

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 60 point
Dato : 23-05-03 22:06

nej...det ødelægger ikke gæren, ligesom saltopløsning af gær hælder ikke ødelægger hæveevnen. Det der sker er at sukker- eller saltindholdet er større uden for gærcellerne end inde..derfor lader cellerne sukkeret trænge ind (måske husker du fra biolgi at celler er selektivt permeable - udvælgende i deres gennemtrængelighed).

Du skal dog ret hurtigt blande de øvrige våde ingredienser i, da cellerne ellers kan blive slået ihjel. men du kan roligt følge tippet ellers, selv om det lyder mærkeligt.

Mvh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-05-03 22:07

ups..blev ikke færdig...cellerne lader sukkeret trænge ind, hvorefter der er lige meget sukker inde som ude (i cellerne) og defor "klasker de sammen" så at sige og bliver opløst!

Kommentar
Fra : xor

Dato : 23-05-03 23:24

Det var jo mig der skrev tippet... Jeg gør det hver gang at jeg bager boller eller andre gær opskrifter, og har aldrig haft problemer med gæringsprocessen. Bollerne bliver lige så store og fine som de ellers ville gøre.

/Xor ,->

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 24-05-03 09:25

Hej Janne P

Jeg kan også bare bekræfte, at tippet er godt nok.
Jeg gør det altid selv, og lærte det af min afdøde mormor. Hun gjorde det altid.

Med venlig hilsen
Frank

Godkendelse af svar
Fra : JanneP

Dato : 24-05-03 10:48

Aha... Det skal altså gøres med forsigtighed - eller hurtig hånd om man vil

Tak for svaret og god appetit til dem der skal bage!