/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Tale i mobiltelefon under kørsel
Fra : Gasmanden2
Vist : 1096 gange
100 point
Dato : 06-11-11 10:54

Hejsa alle sammen

Jeg har lige modtaget en bøde på 500,00 kr. for at tale i håndholdt mobiltelefon under kørsel i bilen.

Der er så vidt ok. det er ikke det jeg vil brokke mig over.

MEN det er selve reglen der undre mig.
Altså, jeg må gerne tale i mobiltelefon under kørslen..........MEN jeg må IKKE holde hånden oppe ved øret.........Så er det ulovligt.

Havde jeg talt i håndfrit sæt, var der ingen problemer, her mener man tilsyneladende jeg er fuldt koncentreret, men hvis jeg har hånden oppe ved øret, så forsvinder alt opmærksomhed fra trafikken.
HOLD NU OP..

Hvad nu hvis jeg taler i håndfrit sæt og SAMTIDIG sidder med hånden på øret, er jeg så ukoncentreret eller ej? Og hvorfor kan jeg ikke få en bøde her?

Ja, jeg ville lige dele mine tanker med Jer, den er sgu´ for dum den her, eller hvad?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-11 11:02

Mon ikke det er fordi, mange også lige skifter gear, imens de taler - ergo ingen hænder på rattet

Så er det nemmere at lave en generel regel - håndholdt mobil, forbudt under kørslen

Kommentar
Fra : webm

Dato : 06-11-11 11:04

Du har jo ikke fuld kontrol over bilen når du har en telefon i den ene hånd.
Det må vel være det der er humlen i problemet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-11 11:05

Altid mindst en hånd på rattet, når bilen er i gear

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-11-11 11:15

Okay så..

Jeg har aut. gear i min bil.....

Men bør det så ikke også være ulovligt at ryge i bilen.?

Spise McDonald mad i bilen?

Stille på radioen når du køre?

Der er jo masser af eksempler på ting man gør i bilen, så kun den ene hånd er fri.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-11 11:20

Citat
Hvad nu hvis jeg taler i håndfrit sæt og SAMTIDIG sidder med hånden på øret, er jeg så ukoncentreret eller ej?

En besynderlig sammenblanding.....

Det at du "klør" dig i øret kan ALDRIG blive det samme - din hånd er jo til rådighed - det er den IKKE hvis den indeholder en telefon...

Citat
Altid mindst en hånd på rattet, når bilen er i gear

Mon ikke nogen trænger til NY køreprøve

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-11 11:20

Som jeg skrev, så er det nemmere at lave en generel lov.

Det er da også fremme, at der skal strammes yderligere op, men om det bliver til noget, er jo ikke til at vide

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 06-11-11 11:22

Er det virkelig så svært at køre ind til siden.

Hvordan klarede du dig inden mobilen blev opfundet.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 06-11-11 11:27

Man kan gøre sig mange tanker om sådanne ting.
Men for bilisters egen skyld, uanset hvad man laver, man kan lave mange ting under kørsel, så hold øjnene på vejen fremad rettet hvis der er andre biler inden for en rigtig lang afstand. Det betyder rigtig meget for ens eget og andres liv.
Det er jo sjælden man har motorvejen for sig selv, andre veje kan der jo altid komme noget på tværs og her skal øjnene altid være på vejen.
Så dette er en rigtig god huskeregel, i den forbindelse er det jo liggyldig med bøder - liv og helbred kommer jo langt forud for penge.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-11-11 11:39

Okay......

Nu drejer det sig lidt væk fra det, der var meningen.

Vi skal ikke tale trafiksikkerhed generelt her, det som jeg mener er:

Som jeg ser det, er den eneste forskel på en bøde eller ej, når jeg taler i telefon HVOR MIN HÅND ER PLACERET.

Fordi....taler jeg i håndfrit sæt, må jeg gerne sidde med telefonen i hånden UDEN det koster en bøde.
Det er faktisk kun i det tilfælde, hvor jeg holder telefonen mod øret, der falder en bøde af.

Jeg ved det, fordi jeg blev engang stoppet for at tale i telefon i bilen.
Men da jeg havde headset på, og det viste sig jeg sad og trykkede højtaleren ind mod øret fordi lyden var lav, undgik jeg bøden, da jeg jo talte håndfrit..........Ja god morgen du.

Det er forskellen her, jeg ikke kan få øje på.
Og det er fornuften i de gældende regler på dette område, jeg syntes der kunne være lidt sjovt at tale om..

Gasmanden2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-11 11:44

Citat
Det er faktisk kun i det tilfælde, hvor jeg holder telefonen mod øret, der falder en bøde af.

Der tager du grummeligt fejl

Citat
Det er forskellen her, jeg ikke kan få øje på.

Så er det da godt loven er lavet....

Citat
Og det er fornuften i de gældende regler på dette område, jeg syntes der kunne være lidt sjovt at tale om..

Der findes 1000vis af love der ikke er fornuftige - men nødvendige da "visse" ikke selv kender grænsen....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-11 11:44

Begge hænder på rattet, den ene hånd kan kortvarig tages af for at skifte gear, ellers kører man bil med begge hænder på rattet, og blikket skal være rettet på trafikken og kørebanen 98% af tiden, 1% bruges til at se i bakspejlet og 1% er den tid man blinker med øjnene, med spørgerens synspunkt er det tilsyneladende ikke gået op for nogen at man ikke kan bevare koncentrationen på trafikken samtidig med at man snakker i håndholdt mobil eller måske endda læser SMSer eller læser på kort og lignende, lige så snart du foretager dig andet end at styre bilen så svinder koncentrationen og skal du bruge hænderne til andet end at køre bil så er den hel galt

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 06-11-11 11:46

Lige meget hvordan du vender og drejer det, så er det trafiksikkerheden der er tale om

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-11 11:50

Citat
den er sgu´ for dum den her
nej det er tværtimod alt for billig at slippe med 500 kr. i bøde, her i området var der i efterårsferien sat fokus på problemet af politiet, mange af dem som fik en bøde syntes det var uheldig og ærgeligt, de forstår lige som dig ikke at en bil kan være mere farlig end et skydevåben, du og andre er jo livsfarlig at have på vejene når i absolut skal gøre alt andet end at styre bilen, skal du pille næse eller rode i øret så hold ind til siden og få det overstået

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-11 11:53

Citat
Stille på radioen når du køre?
jeg ved ikke om det er ulovlig men det burde være det, en ung pige her i nabolaget blev kørt ned og dræbt for et års tid siden, forklaringen fra bilisten var at han var ved at stille på radioen og overhovedet ikke så cyklisten

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-11 11:57

Det vigtigeste i trafikken er faktisk slet ikke dine hænder....

Det vigtigeste er DINE ØJNE

dernæst din evne til at REAGERE på dine øjne....

Selve reaktionen kommer næsten af sig selv - dine hænder og fødder reagerer automatisk på det dine øjne opfatter - hvis de altså ikke er fyldt med alt andet der først skal "slippes"

Derfor laves moderne biler (næsten alle) med radioknapper osv. i rattet - en konsolmonteret radio skal nemlig heller ikke betjenes under kørsel - dermed forsvinder nemlig det vigtigeste DINE ØJNE.....

Det er dog endnu IKKE forbudt at betjene en radio under kørsel, men vær sikker på at såfremt det kan sandsynliggøres at en ulykke skyldes noget sådand - så klapper fælden også der....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-11 12:00

PS....

De fleste af nutidens GPS burde også forbydes eller monteres så øjnene BLIVER på trafikken....

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-11-11 12:19

Vi er jo slet ikke uenige om vi skal opføre os forsvarligt i trafikken. Slet ikke.

Og hvis jeg skal være den eneste, som har talt i telefon, eller kikket i et kort under kørsel, så ok.
Jeg er sikkert så også den eneste, der har opdaget jeg har kørt et stykke på en vej, uden rigtig at kunne huske de forgangne 30 sek. fordi jeg har haft tankerne et andet sted.
Det tror jeg nu vi alle har prøvet.

Faktisk er det ikke lovligt at køre ind til siden og tale i telefon.
Der er lige faldet dom, da en billist kørte ind til siden for at tale i telefonen. Han fik en bøde.
Fordi, når du er i bilen, er du en del af trafikbilledet.
Det er også ulovligt at tale i telefon, hvis du holder for rødt.....MEDMINDRE du gør det håndfrit

REFI
Jeg tror desvære ikke at trafiksikkerheden bliver bedre, ved at flytte masser af funktioner til rattet.
Jeg tror problemet generelt er, vore biler nu kan så meget. I forhold til i gl. dage.
Der var et rat, pedaler og et gear der skulle betjenes. Nu er der masser af muligheder for at få flyttet fokus fra trafikken, med chance for en ulykke.
Men det er jo en anden snak.

Hvorfor mener du jeg tager fejl i min antagelse om, det kun er når telefonen er mod øret, jeg får bøden.
Hvornår ellers kan jeg få en bøde for at tale i telefon ??

Gasmanden2

O.V.N
Vi er enige i det er tragisk at pigen blev dræbt.
Men det har intet med min debat om fornuften i, at en bøde kan gives når telefonen er ved øret, men ikke i nogen andre sitiuationer.

Og generelt anser jeg mig for at være en god billist. Jeg kører 60.000 km årligt og har i min tid bag rattet ( 25 år ) kun haft et uheld.
Og det var fordi jeg var uopmærksom.....
Vi kørte en lang række biler, med ca. 20 km. i timen, på en lang lige landevej, (KØ), der kørte en mejetærsker på marken vi alle åbenbart skulle kikke på, ( for det var det eneste der skete på den vej) og så er der en der bremser, med det resultat at vi er en masse biler der støder sammen. Ingen kom heldigvis til skade, men havde jeg talt i telefon, havde jeg set ham foran stoppede og havde sikkert ikke ramt ham.

Og jeg ser oftes billister der pludselig, kaster deres biler ind til siden, for nu ringer telefonen og den skal da tages inden der bliver lagt på.
Disse tumper, er da til større fare, end dem der tager telefonen i bilen og taler.
(Mener jeg )

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-11-11 12:21

OKAY der blev byttet om på sætningerne der, ved ikke hvad der skete, men håber I kan forstå meningen

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 06-11-11 12:36

Vedr. det at køre ind til siden, for at tale i mobiltlf.

Han understreger, at det er en vurderingssag i hvert enkelt tilfælde.?

– Bilisten må stille sig selv det spørgsmål, om vedkommende er en del af trafikbilledet eller ej. Det samme gør betjentene, der udskriver bøder for at tale håndholdt under kørslen.?

http://www.fdm.dk/motor/boede-tale-vejsiden

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-11-11 12:40

Det er rigtigt, tak for linket.

Jeg vil dog mene, at man i langt de fleste tilfælde er en del af trafikbilledet, og kan risikerer at modtage en bøde, hvis man køre ind til siden.

Det medfører jo også en nedbremsning og en udfletning i trafikken bagefter, to ting der i sig selv kan udløse farlige situationer.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-11 12:44

Citat
Som jeg ser det, er den eneste forskel på en bøde eller ej, når jeg taler i telefon HVOR MIN HÅND ER PLACERET.

Ja, og det er faktisk ret åndssvagt, for det er jo ikke fordi man holder telefonen i hånden, at det er farligt at tale i telefon under kørslen.

Jo, det vil det selvfølgelig være hvis man fjerner sin opmærksomhed fra kørebanen for at skrive sms'er, indtaste telefonnumre o.s.v.

Men selve det at holde telefonen til øret, det er ikke farligere end at sidde med en cigaret, et æble eller hvad bilister kan finde på under kørslen.

At tale i telefon under kørslen er farligt fordi mange mister koncentrationen omkring kørslen til fordel for samtalen i telefonen, og derfor burde det være totalt forbudt at tale i telefon under kørslen, også med håndfrit sæt installeret.

http://www.bt.dk/nyheder/farligt-med-haandfri-mobiltelefon-under-koersel

I øvrigt er man begyndt at gå hårdere til værks over for dem der taler håndholdt telefon i bilen, for nu er det ikke mere nok, at holde ind til siden såfremt mobilos kalder:

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1618004.ece

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-11 12:45

Forresten, til januar stiger bødetaksten til 1500 for håndholdtmobiltelefonsnakunderkørslen

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 06-11-11 13:00

Citat
Hvornår ellers kan jeg få en bøde for at tale i telefon ??

F.eks. ved at skrive eller læse SMSer, læse kort osv.... altså FJERNE sin koncentration fra vejbanen...

Det kan blot være sværere at bevise....

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-11-11 13:04

"Forresten, til januar stiger bødetaksten til 1500 for håndholdtmobiltelefonsnakunderkørslen "

Hvor er det åndsvagt.

Det svare til at sige, nu straffer vi x-tra hårdt, for at dræbe med kniv......Kun kniv. Dræber du med andet, er det ok......

I forstår meningen, tak til dova for at bringe tråden tilbage til hvor den høre hjemme.

Gasmanden2

Godkendelse af svar
Fra : Gasmanden2

Dato : 06-11-11 13:38

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-11-11 15:02

Lige en bemærkning,for her mener jeg vi er inde på noget centralt,der er mindst lige så farlig,som håndholdt mobil tlf.:
Citat
De fleste af nutidens GPS burde også forbydes eller monteres så øjnene BLIVER på trafikken....

Jeg sidder da tit og "skæver",til min GPS,der er monteret nedenfor radioen....gu`er det farligt.
(Gider ikke høre på stemmestyringen).Men for mig at se,er det da ligeså farlig som (foreslået af Refi)
den sidder oppe i forruden.

Så jeg vil konkludere:Håndholdte mobiltlf. og GPS`er,i bilen er lige farlige.

Den ene ulovlig......... den anden ikke.Uvist af hvilken grund.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-11 16:42

Men hvad nu hvis du pludselig skal bremse og undvige den lille person som følger efter sin bold...................slipper du så mobilen og styrer med begge hænder, og nej servostyringen virker kun ved lav hastighed.
Ja - det samme bør gælde for ostemadder, pibe, smøger (det gjorde jeg selv en gang) og hvad der ellers kan findes på under kørslen.