/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP sammen med W7
Fra : marcussen1
Vist : 421 gange
100 point
Dato : 05-11-11 13:05

Jeg har en stationær pc købt med W7 på en 1000GB harddisk.
Nu vil gerne vide, om jeg kan installere XP på en separat partition på samme harddisk, og hvordan det skal gøres. Hvis der skal hentes drivere til XP-installationen, skal de så installeres før eller efter jeg inst. XP?
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-11-11 13:12

Hvilken windows 7 version har du installeret?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-11 13:19

Det er nemmest at XP lægges først og win 7 bagefter.........................men

Her er en løsning som er helt sikker:
Den hedder harddiskskuffer med hver sit styresystem.
Laver du kludder, så er det kun det ene system der går ned.

Jeg brugte det meget på mine stationære comp.
http://www.hirsenet.dk/windows.htm
Du kan se en løs skuffe oven på den comp. til venstre.
javascriptenPreview();

http://www.fcomputer.dk/hardware/harddisk-kabinet/deltaco/harddisk-skuffe-til-5,25-plads/
Men der findes mange andre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-11 13:20

Dette har jeg ikke sat ind.
javascript [Rækker Tunge] enPreview();

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-11-11 13:23

du skal først inds. xp og så win7
hvad vil du bruge xp til !!!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-11-11 13:23

Hvis det er windows 7 pro eller over så brug XPmode.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-11-11 13:34

du kan osse bare hente et virtuel xp hvis du har win7 pro og opefter
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/features/windows-xp-mode
eller selv lave din xp om til virtuel xp med programmet
http://www.vmware.com/products/player/
som er en super opsætning til din egen xp,men KAN IKKE KØRE MED SPIL virker heller ikke i xp mode spil altså

Kommentar
Fra : peque

Dato : 05-11-11 13:48

jeg ville da absolut sige - alt efter hvad du reelt skal bruge din maskine til - Så kør det Virtuelt evt !
Der findes mange fede virtualiseringsværktøjer, men min bedste erfaring er VirtualBox.org som virker kanon med USB/COM port enheder og lyd helt OK i den gratis version.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 05-11-11 14:14

Jeg bruger W7 HOME PREM 64 nit

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-11-11 14:16

Hvad er grunden til at du gerne vil have 2 operativ systemer på samme disk?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 05-11-11 14:19

Jeg har en del programmer, der ikke kan køre på W7 64 bit

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-11-11 14:21

Hvorfor så ikke bare gøre det virtuelt, så kan du også køre begge på samme tid.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 05-11-11 14:34

webnoob..........
vil du have ulejligheden med at forklare mig hvordan, gerne let forståeligt, jeg gør det virtuelt.

Eyvind.........
det med harddiskskuffer, brugte jeg også med stor fornøjelse på min tidligere comp., men en sådan kan tilsyneladende ikke monteres i min nye, der er en: HP Pavilion P6000 serie, model nr. p6756sc

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 05-11-11 15:21

Download denne her: https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads Installer den og så bare følg anvisningerne når du vil oprettet en virtuel maskine.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-11 16:09

Ja det ser ud til at den er mere eller mindre lukket fortil.
Så er der muligheden for en ekstra indenbords harddisk.
Som sikkert kan styres fra biosopstart.

Ps. Jeg ville ikke forsøge med dualboot på en ny comp....så hellere noget virtuel noget.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-11-11 16:49

har lige prøvet xp i virtuel box og med vmware og skærm opløsning er ikke go i virtuel box på min skærm,men nærmest ireterene, som har hd 1080 opøsning; men køre perfekt i vmware.prøv dem begge selv :
https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
http://www.vmware.com/products/player/

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 05-11-11 18:33

Tak for svaret webnoob.
Jeg må prøve på den måde, håber jeg kan finde ud af det.
Mvh
Niels