/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Em er da fugt
Fra : svendgiversen
Vist : 1035 gange
59 point
Dato : 05-11-11 11:56

Her til morgen i sollyset kom der damptåge op fra naboens gavl,
og så sagde min kone: "Det emmer"...

Den vending kendte jeg ikke og for mig er det det modsatte af em, når noget fordamper?

Hvad betyder "Det emmer"?
Er det, som når elverpigerne danser, eller det modsatte??
Bruges vist også i overført betydning???

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-11-11 12:29

Ja, det emmer.

Smukt syn når en underafkølet efterårsmorgen får vandet i en endnu ikke afkølet sø til at sende em 1 meter over overfladen.
Jeg har dog set voldsommere em, nedenstående er fra en af mine ferier i Irland ved Killarney-søerne, jeg skyndte mig af starte bilen for at komme nærmere men da jeg kom til stedet var det gået til vejrs.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-11-11 12:29
Kommentar
Fra : webm

Dato : 05-11-11 12:43

http://www.emu.dk/elever0-3/natfag/vand/damp.html

Damp og em

Vandet fordamper som små dråber. Man kalder det damp eller em. Nogle gange kan du se dampen over markerne. Man siger, at "mosekonen brygger". Det ligner nemlig damp fra en stor gryde.

Du kan prøve at samle vandet, der fordamper fra græsset.
Prøv at sætte et glas med bunden opad ude på græsplænen
Efterhånden samler der sig små dråber indeni.
Det er vand fra jorden – og græsset – der fordamper.

På en varm sommerdag går det hurtigst.
Varmen sætter nemlig fordampningen op.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-11 12:57

Flot billede Luffe,
og webm, hvordan kan noget der fordamper blive til vanddråber?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-11 12:59

Dug er vel em der er kondenseret.

Din kone har ret......................... ha ha ha

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 59 point
Dato : 05-11-11 13:40

Emhætte

Den transporterer den damp/em der kommer når noget varmes op, fordamper og derved afgiver damp/em/.

Din kone kunne lige så vel have sagt "det damper" om fænomenet da din nabos gavl blev varmet op og fugten på gavlen derved begyndte at fordampe så en tydelig sky af damp/em, blev synlig

Citat
hvordan kan noget der fordamper blive til vanddråber

Det er sådan set bare en forflytning af væsken.

Væske opvarmes, fordamper og afgiver damp som består af tusindevis af små dråber...dampen stiger opad, og når dampen når op og køles af, så fortætter den sig og bliver igen til væske.

Samme måde regnvejr bliver til

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-11 14:03

Tak for svaret dova.