/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ophævelse af lejemål
Fra : pcasa
Vist : 867 gange
20 point
Dato : 04-11-11 16:44

Hej.

Jeg er i denne beklagelige situation, at min udlejer ikke har overholdt 2 mdr betalings frihed tilbudt mig for arbejde jeg har lavet på hans ejendom.
Jeg har nu modtaget en påkravsskrivelse fra udlejers advokat hvor jeg efter §93 skal betale skyldig beløb for de 2 mdr husleje ila 14 dage. Jeg har kvitteringen for betalingen på den 14 dag hvor jeg kørte ned til advokaten og beviste min penge overførelse. Jeg betalte d.2 nov og han har nu ophævet min lejemål d.4 nov (er alenefar) og kræver vi skal være ude om 3 dage. Jeg har nægtet og de vil indblande fogedretten nu. Kan vi udsættes?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-11-11 16:52

Du burde have en skriftlig aftale med udlejer. Udlejer kan opsige lejemålet, hvis indbetalingen er overskedet med fristen. Jeg ville tage en personlig samtale med udlejer og få det på plads, der kan foreligge en misforståelse.

Kommentar
Fra : pcasa

Dato : 04-11-11 16:58

Jeg har naboer der hjalp mig og de hørte aftalen. Vi taler samme sprog, bare ikke udlejer.

Jeg har skrevet til advokaten der kun ønsker os ud, da udlejer blev vred over mit krav. Mener bare ikke mit lejemål kan ophæves d.4 når der er betalt d.2 og fremsendt kvittering.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-11 18:32

Hvis du har betalt inden for den frist advokaten har givet dig - kan du IKKE opsiges.....

Med mindre det IKKE er hele sandheden og du skulle have betalt f.eks. inden 4 dage for at undgå opsigelse.....

I så fald ER du opsagt, men skal først fraflytte efter 3 mdr.

Citat
Jeg har nægtet og de vil indblande fogedretten nu

Sov du bare roligt....

Kommentar
Fra : pcasa

Dato : 04-11-11 18:46

Ok tak...smil

Man skulle bare tro, at udlejers advokat ville råde dem til at stoppe hvis de ikke ville få medhold.

Kommentar
Fra : pcasa

Dato : 04-11-11 19:48

Jeg skal have 14 dage ved lov...Betalte på den 14 dag. Har fundet ud af at udlejers advokat ikke kan ophæve lejemålet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-11-11 04:06

Først og fremmest til refi og thyregod, så er det ikke opsigelse der her er tale om, men ophævelse af et lejemål, og der er sådan set ingen frist hvis en udlejer vil ophæve et lejemål grundet misholdelse af lejemålet fra lejers side.

Men selvfølgelig, hvis du har betalt den restance udlejer mener du skylder, inden for den angivne betalingsfrist, så kan udlejer selvfølgelig ikke ophæve lejemålet 2 dage efter.

En anden gang, så sørg da for at få sådanne aftaler ned på skrift, det er jo alt for nemt for udlejeren at påstå han ikke kender noget til sådan en aftale om betalingsfrihed.

Og så lige et link hvor lejere ofte kan hente noget råd og vejledning.

http://www.lejerneslo.dk/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-11-11 08:31

Citat
Først og fremmest til refi og thyregod, så er det ikke opsigelse der her er tale om, men ophævelse

Det er vi da ENIGE om - derfor skrev jeg også at var fristen overholdt fsv. angår betalingsfristen, kunne lejer måske OPSIGES hvis betingelsen var en tidligere frist for at undgå dette....

Disse rykkerbreve udsendes ofte med 2 frister....

en for at undgå opsigelse og en for at ophæve lejemålet øjeblikkeligt.