/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ide til SATA
Fra : kj
Vist : 529 gange
300 point
Dato : 04-11-11 13:10

Jeg har købt eg par konvertere til mine IDE diske, som skal køre i en anden PC med næsten kun SATA kontrollere.
Dimsen hedder LogiLink AD0005A, for IDE tilslutning på SATA bundkort.
På printet sidder der en jumper fra fabrik, er der muligvis andre indstillinger.

Skal IDE harddisken jumpes som slave eller master

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-11-11 13:30

Du kan så godt som altid regne med at disken skal være sat som master til en sådan konverter. Dette gælder også tilsvarende til USB.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-11 14:23

Alle harddiske som ikke sidder på samme datakabel skal stå som master, og det er harddiske også sat til fra fabrikken.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 04-11-11 15:21

Eller cable select !!

Kommentar
Fra : kj

Dato : 04-11-11 15:45

Jens, mener du at hvis jeg har 3 IDE enheder, skal jeg så sætte den alle til cable select. og slutte dem til SATA, jeg har 4 SATA stik på mit bundkort

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-11-11 17:45

Cable select fungere ikke altid på en sådan konverter. Så hvis du sætter en konverter på alle dine tre diske så skal de alle sættes som master. Men det er korrekt som JensT siger at mange diske leveres som sat til cable select fra fabrikken.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-11-11 13:31

Har modtaget følgende fra Tyskland, som jeg gerne vil afprøve inden jeg går videre med spørgsmålet.

Sehr geehrte Herr Nielsen,

nachfolgend entsprechende Informationen zum AD0005A::
+ Sie brauchen keine BIOS-Einstellungen für den Betrieb des AD0005A abzuändern.

Es könnte sich jedoch um ein Microsoft Problem handeln, daher möchten wir Ihnen folgenden Link zukommen lassen:
http://support.microsoft.com/kb/244780/de

+ Weiterhin kann es sich um eine Überlastung Ihres PC's handeln, sofern mehrere SATA-Geräte gleichzeitig angeschlossen sind.

Überprüfen Sie ebenfalls Ihren SATA-Controller, bzw. Ihren SATA-Anschluss.

Hinweise dafür finden Sie im Handbuch Ihres Mainboardherstellers.

+ Anbei lassen wir Ihnen die Anleitung für den AD0005A zukommen.

+ Beachten Sie bitte, das sowohl die Festplatte, als auch der Adapter zusätzlich mit Strom versorgt werden müssen.

+ Weiterhin muss das IDE-Gerät auf Master gejumpert sein !!!

+ Entfernen Sie ggf. den gesteckten Jumper auf dem AD0005A !!!

+ Stellen Sie sicher, das der verwendte SATA-Port ggf. im BIOS aktiviert ist und fehlerfrei funktioniert.

+ Stellen Sie sicher, dass der AD0005A ordnungsgemäß mit dem IDE Anschluss des jeweiligen Gerätes verbunden ist

+ Eventuell sollten Sie prüfen, ob ein BIOS-Update Ihres Mainboards das Problem behebt.

+ Sofern möglich, sollten Sie den AD0005A an einem anderen PC testen, um einen generellen Defekt des Gerätes auszuschließen.

Mit freundlichen Grüßen / kind regards,

Ihr LogiLink Support Team

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-11 13:52

Som jeg oversætter det Tyske:
+ Weiterhin muss das IDE-Gerät auf Master gejumpert sein !!!
IDE skal stå som MAster

+ Beachten Sie bitte, das sowohl die Festplatte, als auch der Adapter zusätzlich mit Strom versorgt werden müssen.

Og der skal sættes strøm til adapteren når de afprøves og bruges.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-11-11 14:29

Ja Eyvind, din oversættelse er rigtig nok, det kan jeg også selv finde ud af. Har arbejdet i Tysk internationalt firma, har tyske venner og taler flydende tysk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-11 15:24

Fint KJ - så spørger jeg dig en dag, for mit Tyske er nemlig ikke så godt.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-11-11 17:18

Blot til orientering: Hvis man erstatter /de i det link som kj netop er kommet med til /uk så får man det hele på engelsk. (Desværre kommer det stadig på engelsk hvis man prøver med /da eller /dk.)

Annuller spørgsmålet
Fra : kj

Dato : 18-11-11 12:58

Problemet er klaret med mailen fra Tyskland, den er enda klaret uden at tage jumperen fra konverterprintet.