/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Kniv = som legetøj?
Fra : nomore
Vist : 839 gange
50 point
Dato : 03-11-11 18:33

Har set et par sider, hvor man kan købe SMÅ og låsbare knive
som et stykke vedhæng til en nøglering.........
Er det egentligt lovligt at gå rundt med sådan en LILLE lås-bar kniv
MAX: størrelsen (udfoldet og låst) er vel 5 cm alt i alt.
Den er lavet som en KOPI af en original.
-------
Hvis det er lovligt? gerne et link til? loven/ paragrafen...

Smider den under JAGT, da alle Jægere egentlig burde vide det!!!! bare ikke mig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-11-11 18:41

Citat
2) Andre skarpe eller spidse våben, som ikke kan antages at have noget anerkendelsesværdigt formål.

Så NEJ - den har ikke et formål udover pynt...

men nu bliver loven jo ændret - såååååå

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-11 18:56

Efter de nye regler:

Hvis du er jæger må du gå med jagt kniv.
Hvis du er spejder må du gå med spejderkniv...

Følgelig:

Hvis du er til pynt, må du gå med pyntekniv

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 60 point
Dato : 03-11-11 19:01

Søg produkt

Varekatalog:
G A V E K O R T
Julegaver Quick Shop
Pakketilbud
.
Barbershop - Barbergrej
Bargrej og Proptrækkere m.m.
Billard og Pool
Bøger som inspirerer
Børneknive
Børster & Koste
Dart - dartpile - dartskiver
Dolke - Jagtknive og Spejderknive
Ducati Kuglepen & Roller Ball
Fiskeknive & Filetknive
Fjerkræsakse & Fiskesaks
Foldeknive & Lommeknive
Forstørrelsesglas & Lup
Friluftsgrej og Outdoor
Førstehjælp - Lifesystems First Aid Kits
Gode Gaveartikler
Haveartikler - Foderautomater - Redekasser m.m.
HÅNDLAVEDE KNIVE
Håndværkerknive Hultafors
Håndvarmere & Fodvarmere
Ildstål & Maya Sticks
Jagt og jagtudstyr
K N I V B Y G N I N G
Kikkerter
Koben - Tove Koben
Kompas fra Recta - Herbertz & Astro
KØKKENKNIVE - Kokkeknive & Køkkengrej
Læderarbejde & Værktøj
Laguiole Bestik - France
Lommelærker & Kopper
Luftgeværer & Luftpistoler & Grej
Lygter & Tilbehør
Multi-Tools Leatherman Gerber Wenger m.f.
Outdoor, Rejse- & Campinggrej
Pileflet - værktøj m.m.
Proptrækkere m.m.
Pudse- & Polergrej
Puigpull Proptrækker - Donkraften
Rygerummet - Hjemmeruller - lighter m.m.
Sakse & Manicure
Sara Eltang Håndlavede Piber
SKAK - brikker - Brætter - Sæt & Ure
Skohorn - ægte horn
Slibegrej & Slibesten
Smykkematerialer
Smykker til Ham & Hende
Space Pen by Fisher
Specialknive:dykker-sejler-snittte- & gartnerknive
Spil-Leg &Trælegetøj
Spisepinde & Sushi grej
Sportudstyr
Svampeknive - foldeknive & dolke
Sysæt & sysakse
Thermoflasker og Thermokopper
Trangia Stormkøkken - Trangia Kogegrej
Zippo Lighter - Stormlighter
Økser
.
Institutionskøb
knivslibning - slibning af knive - skærsliber

KNIVLOVEN
NYE VARER I DENNE MÅNED
Månedens Gode TILBUD
Faste Tilbudsvarer
Forside Tilbud
Dagens Bedste Tilbud
Nye Foto er lagt ind

Avanceret Søgning
Indkøbskurv
Forside

Info:
Levering
Betaling & Priser
Reklamation & Fortrydelseret
Åbningstider Butik
Ordrestatus
Persondatapolitik
Aftaleindgåelse
Nyhedsbrev
Bestilling:
Få et smil....
Hvem er vi ?
Sitemap

Links:
Håndlavede Piber
TrustScore

VIP Login:
Brugernavn:

Password:

Glemt password ?
Login

Alle priser
er incl. moms

KNIVLOVEN

Knivloven:

Lov om ændring af våbenloven

(Forbud mod at bære kniv m.v. samt skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse af kniv m.v.)

VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:

§ 1

I lov om våben og eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 67 af 26. januar 2000, som ændret ved § 23 i lov nr. 433 af 31. maj 2000 og § 4 i lov nr. 378 af 6. juni 2002, foretages følgende ændringer:

1. § 4, stk. 1, affattes således:

»På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.«

2. § 4, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3 . Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:

1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.

BEMÆRK BEMÆRK !!!!!!!
§ 14 STK. 3:
Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk.1, nr. 1, UDEN TILLADELSE, anvendes i erhverv. husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri, sportsdykning m.m., hvis de er udformet hertil.
De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug.

2) Andre skarpe eller spidse våben, som ikke kan antages at have noget anerkendelsesværdigt formål.

3) Genstande, der uden at fremtræde som våben eller ammunition er egnede til at anvendes på lignende måde som de i § 1, stk. 1, nr. 4, nævnte genstande.

4) Stoffer, der kan anvendes til fremstilling af de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller til indfyldning i de i § 1, stk. 1, nr. 4, nævnte genstande.

5) Våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm.

6) Laservåben, der er særligt beregnet til som eneste eller som en af flere våbenvirkninger at forårsage permanent blindhed på ubeskyttede øjne.«

3. § 10, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3 . Overtrædelse af § 4, stk. 1 eller 2, straffes med bøde. Straffen kan stige til fængsel i 2 år, når den pågældende tidligere er straffet for overtrædelse af § 4, stk. 1 eller 2. Straffelovens § 81, stk. 1, finder ikke anvendelse.«

§ 2

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Givet på Christiansborg Slot, den 31. marts 2004

Under Vor Kongelige Hånd og Segl

Margrethe R.

Således ser lovtksten altså ud. Kan klingen - uanset dens længde - låses, må du ikke bære den i det offentlige rum. Du må gerne sidde derhjemme og rense negle med den.
Derimod må du gerne bære en foldekniv med en maks. klingelængde på 7 cm, hvis altså klingen ikke kan fastlåses i udfoldet stand.
Loven blev til på foranledning af de praktiserende læger, som siden har scoret kassen på folk med snitlæsioner på oversiden af fingrene.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-11-11 19:02

Nå for Satan da. Der fulgte lidt ekstra krimsekrams med i linket.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-11-11 20:51

Så skulle en 3-i-1 i lommen eller dametasken også være forbudt

Hmm, jeg ved sgu ikke engang om en sådan fætter går igennem sikkerhedskontrollen i lufthavnen ?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-11-11 21:48

En 3 i een har ikke nogen klinge, og den kan heller ikke fastlåses. Men den kan nappe.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-11 21:55

En 3 i én går, men ikke en lille schweizer kniv,
den har jeg måttet sende hjem til mig selv flere gange...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-11-11 22:22

Bortset fra det, så bliver knivloven ikke ændret, så vi jægere igen kan gå rundt med den lækre lommekniv - på 8 cm og hvor klingen kan låses fast.
Ændringen kommer udelukkende til at berøre strafudmålingen alene. Som det bliver fremefter, udløser en ulovlig kniv ikke automatisk fængselsstraf - men kommer til at koste op til 5.000 kroner i cool cash, som Højesteret fandt var en passende kontant afregning til statskassen - men uden fængselsstraf.
Derfor - kære venner! Vi må stadig går rundt med en foldekniv uden låsemekanisme og med en makismumklingelængde på de berønte 7 cm.
Satans også.
Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 04-11-11 10:25

Citat
Således ser lovtksten altså ud. Kan klingen - uanset dens længde - låses, må du ikke bære den i det offentlige rum. Du må gerne sidde derhjemme og rense negle med den.

Sgu da totalt latterligt, man ikke må gå med sådan et stykke legetøj.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-11-11 16:43

Både - og! Der findes altså kategorier af racen Homo Sapiens som absolut ikke må færdes med stik eller slagvåben.
Men jeg synes edermageme det er latterligt, at en gammel ustraffet jæger ikke må bære sin foldekniv med en klinge på 8,00 cm - som også kan låse klingen. Da loven blev indført, følte jeg det som et overgreb, men på den anden side, så er anvendelsen af kniv i bandemiljøet nærmest eksploderet.
Og afsluttende: Man kan godt dræbe hurtigt og effektivt med en skarp kniv med en klingelængde på 4 cm. Kun et sprøgsmål om håndelag.

Mvh.
Tonganenseren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-11 19:07

Relevant værktøj...................jeg er knivkaster i et cirkus og er på vej til arbejde.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-11-11 12:58

Jo, men nu tænker jeg på et blad på hele 2½ cm

Jeg tvivler på at det kan betragtes som værende et våben?
som bander og småkriminelle vil rende rundt med...
Og jeg kan slet ikke forstå, at Loven skal gælde for alle.
Men mere for de typer, der færdes i det kriminelle miljø.
Som Loven sikkert også var tiltænkt til, går jeg ud fra.
Citat
Man kan godt dræbe hurtigt og effektivt med en skarp kniv med en klingelængde på 4 cm. Kun et sprøgsmål om håndelag.

Jo, det er ikke umuligt, MEN så kan man jo også bruge et stykke glasskår.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-11-11 15:04

Racen Homo Sapiens er en udspekuleret fætter, som undertiden kan tænke kreativt. Fætteren kan, som det eneste dyr i verdensfaunaen smile - endda skrige af grin, mens man slagter løs på sagesløse medborgere. Racen er også upålidelig, fordi medlemmer af denne er i stand til at trives i en form for fiktiv verden - uden omgivelserne hitter ud af det.
Derfor kan man ikke konstruere særlove - afhængig af hvordan mennesker agerer i det daglige, altså efter udseende, indtjeningsforhold og titler. Homo Sapiens er så upålidelig et kræ, at vi gør bedst i at betragte hele hoben som en homogen masse - og lave love - gældende for hele menneskeheden. (Det kan man squ heller ikke blive enige om).
Kun hvis frygten for en gedigen røvfuld følger med en afgørelse i retten, finder folk ud af at opføre sig ordentligt.
Det er min triste livsfilosofi.

Mvh.
Tonganenseren

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-11-11 17:57

Citat
Kun hvis frygten for en gedigen røvfuld følger med en afgørelse i retten, finder folk ud af at opføre sig ordentligt.
Det er min triste livsfilosofi.

Jow da - men hvor er vi så henne..
De ´´mennesker´´ lærer alligevel aldrig.

Men i min bog, er der altså en himmel til forskel - på en Pensionist og en LØMMEL,

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 05-11-11 17:57

Tak for svaret Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-11-11 18:43

He, he. Pensionister kan også være ondskabsfulde.

Jeg blev engang påkørt bagfra af en gammel ond satan med indkøbsvogn i Aldi.

Mvh.
Tonganenseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-11-11 18:43

Og mange tak for POINGENE.

Mvh.
Tonganeseren