/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Den nye Danfoss termostat
Fra : jorael
Vist : 912 gange
500 point
Dato : 03-11-11 17:43

Fyringssæsonen nærmer sig, og et par radiatorer hos min søn virker ikke. Han har en lejlighed i en ca 2 år gammel ejendom. Måske har termostaten sat sig, tænker jeg. Af med føleren - men her ser jeg nogle forandringer. Stiften er en del tykkere, end jeg er vant til, og der sidder ikke en sekskant til at skrue stiftholderen af med, men derimod ser jeg en grøn krave med nogle små tal på. Hvordan får man sådan en fætter til at virke - hvis den er problemet?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-11-11 18:17

Citat
Hvordan får man sådan en fætter til at virke - hvis den er problemet?

Reklamer

Citat
Han har en lejlighed i en ca 2 år gammel ejendom

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-11-11 18:19

´
Den manglede vist

Så enten til vicevært eller sælger/bygherre

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-11 18:30

>eller sælger/bygherre

Selv om jeg har været på Danfoss i 38 år kender jeg ikke den nye Termostat,
jeg kender selvfølgelig den gamle med seks kant skruen,

men for det første var jeg i en anden division,
og for det andet, kvaliteten faldt da jeg gik på pension...

Måske er den lavet i Viby, men i dag nok snare i Kina?
Jej prøver at finde links...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-11 18:36

måske kan dete link hjælpe:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/153851

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 03-11-11 20:27

I nye ejendomme har lejer den indre vedligeholdelse. Dvs. der er ingen "ejendom" eller vicevært til den slags.
Den grønne krave som sidder uden på den "skive", som den tykke stift sidder i, er af plastic - derfor tør jeg ikke bare rive i den med en tang. Måske er tallene til en slags justering.
Den velkendte sekskant, man lige skruede af, er der ikke. Og massage til stiften har foreløbig ikke hjulpet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-11-11 20:47

Citat
Den velkendte sekskant, man lige skruede af, er der ikke. Og massage til stiften har foreløbig ikke hjulpet.

Så er det bedre med en trekant, her virker stiften garanteret uden massage

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 03-11-11 22:40

Er det sikkert det er en danfoss ventil? Plastikkraven er sikkert til at forudindstille flowet for at balancere anlæget, så den skal der ikke røres ved. Prøv evt. at slå moderat ind på siden af selve ventilen med en nylonhamer eller en træklods......

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 03-11-11 22:44

Som beskrevet i pkt. 5 i følgende link:
http://handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=402

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 04-11-11 04:47

Det ER en Danfoss. Og dit link viser hen til den metode, jeg har brugt så mange andre steder.
Problemet et den s......... grønne plasticring, som jeg ikke har set før. Den går helt ind til den stiften, så jeg kan ikke se hvordan, jeg skal komme videre med at skrue den af. Stiften er som sagt tykkere, end på de sædvanlige "gammeldavs".

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 04-11-11 05:22

Hov 1901; der sagde du noget. Kan det tænkes, at følerhovedet (det runde, man drejer på) er Danfoss, men termostatventilen med den grønne krave og den lidt tykkere stift er af et andet fabrikat?? Har nogen hørt om det?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-11-11 10:15

varmeanlægget hører ikke under indvendig vedligeholdelse. det er en installation som udlejer skal sørge for er i orden.
den indvendige vedligeholdelse er maling og den slags.
alle faste installationer er udlejers problem.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 04-11-11 10:27

Det står noget andet i lejekontrakten - beklager (I byggerier opført efter 1991 har udlejer bedre stillet end andre steder)

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 500 point
Dato : 04-11-11 15:11
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-11-11 15:19
Kommentar
Fra : jorael

Dato : 12-11-11 18:25

Indsæt din tekst her

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 12-11-11 18:27

Føleren (det hvide hoved er Danfoss. Radiatorventilen er IKKE en Danfoss.
Hvilket fabrikat kan det være?
Stiften er tykkere end på en Danfoss, og der siddier en grøn krave af plastik fra stiften og ned langs siden.

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 22-11-11 20:38

Tak for svaret smuller54. tak for henvisningerne - men det er ikke en Danfoss