/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
De 1% rigeste betaler 8,4% af skatten.
Fra : kartoffel88
Vist : 625 gange
285 point
Dato : 03-11-11 11:24

Det synes alligevel er imponerende tal. På en måde kan jeg da godt se at de giver en hel del. Plus at de lidt mindre rige sikkert også betaler en hel masse.
Når jeg tænker på at de røde vil have at de rige betaler, så kan det da ikke være dem her de mener?

Hvem er det de røde gerne vil have betaler gildet?

http://www.cepos.dk/publikationer/analyser-notater/analysesingle/artikel/de-1-pct-rigeste-betaler-84-pct-af-skatterne/

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-11-11 13:01

Det lyder yderst rimelig,....
sandsynligvis noget i underkanten,.. husk på der går 10.000 - 100.000 fattige til 1 (én) rig,..

gang på gang får vi proppet i ørerne at de højtlønnede får den høje hyre,
fordi de har et stort ansvar, ..
sandheden er at når noget går galt, skal de ikke stå til ansvar for noget som helst,..

et eksempel kunne være IC4 tog skandalen,
eller hvad med div. bankdirektører, som fik skyhøje lønninger for deres tvivlsomme indsats, !!
de kunne tjene penge mens økonomien var god,.. (det kunne de fleste fattige også)
nu hvor det går dårliger, hyler de,... de rige / højtlønnede,..
det er nu,.. de skal vise deres værd / berettigelse... at de er pengene værd. !!!

og så skal man ikke glemme hvem der har betalt deres uddannelse,...

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-11-11 13:14

her er et link, for at genopfriske hukommelsen :
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1646363.ece

hvis jeg husker rigtigt, blev de fleste bro-budgetter overskredet med 50 - 100% ..
hvem har stået til ansvar for det, ?

sådan er det hele vejen igennem,.. og det skal belønnes, vorherrer bevares.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 285 point
Dato : 03-11-11 13:38

Som altid med CEPOS-tal, skal de tages med flere spande salt.

Det er jo ikke mærkeligt, at den øvertse procent betaler 8 gange så meget i skat som gennemsnitsborgerne, hvis den øverste procent tjener mange gange så meget som gennesnittet.

CEOPS-folkene, der sidder på toppen af deres egen egocentriske pyramide, "glemmer" at fortælle, hvor meget den rigeste procent tjener i forhold til gennemsnittet, og til den fattigste procent, mv.

Men det kan man finde på skatteministeriet

http://www.skm.dk/tal_statistik/indkomstfordeling/4998.html se tabel 1

100%, den øverste, tjener 1,55 mill, eller 6 gange mere end gennemsnittets 256000, 1% har negativ indkomst, 10% tjener 32000 kr, osv., så store grupper tjener næsten ingenting og betaler småpenge (i kr, ikke for dem) i skat, vi har jo div bundfradrag osv.

Så den øverste procent, der efter skat stadig har 867000 til sig selv, får lov at beholde ca 56% af deres indtjening til sig selv, mod gennemsnittets ca 67%.

CEOPS synes åbenbart det er vildt synd for den rigeste procent, jeg syntes det er meget mere synd for de fattigste procenter, sådan kan man se så forskelligt på verden!

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-11-11 13:43

Så 'glemte' du også lige at pointere at CEPOS er en uafhængig borgerlig-liberal tænketank, !

Citat
CEPOS modtager ikke nogen form for offentlig støtte og drives udelukkende for private midler. I vores arbejde for større personlig frihed og mindre statsmagt er vi derfor afhængige af bidrag fra sponsorer. Ved at sponsorere CEPOS støtter du arbejdet med at fremme borgerlig-liberale værdier i Danmark.

gad vide om det er de 'fattige' der støtter CEOPS,.. og deres arbejde med at fremme
Citat
borgerlig-liberale værdier i Danmark.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-11-11 13:44

Lige netop, derfor er det også bunduhæderligt, når bladsmørere og mikrofonpappegøjer himler op om, at de rigeste tjener mest på skattelettelser. Den sindsyge påstand lader sig kun gøre, hvis man sætter lighedstegn mellem sparet og tjent, hvilket jeg nu forventer et par "begavede" delargumenter for.
Skiller vi det forventede vrøvl ad, er der lige et par kendsgerninger:
- Selv hvis bidrag millimeterretfærdigt nedskrives med samme pct., vil den rige nødvendigvis spare mest, både fordi og selv om han stadig er den, der bidrager mest. Og lige netop dér virker det bunduhæderligt, at tale om at tjene mest.
Hvem "De Røde" sætter til at betale? Når jeg kigger på de seneste afgiftsforslag (DR teksttv i går) så bliver det procentvis dyrest for lavindkomsterne, altså hvis de er så "usunde" at de f.ex. spiser det utroligt sundhedsskadelige Yoghurt.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 03-11-11 15:05

Gider næsten ikke læse sådan en opgørelse. Den kan laves på mange måder, hvad er det feks lige de regner med.
Jeg hører op til flere selskaber som mener de betaler meget skat, fordi de både ligger selskabsskat og indeholdt Askat Ambidrag for medarbejdere sammen?????
Sku da surt så at få en medarbejder med en underskud saldo til fremskrivning, så vil de jo ikke have bidraget med så meget.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-11-11 15:56

Citat
Hvem er det de røde gerne vil have betaler gildet?

De er da ligeglade HVEM der betaler - bare det giver TOPLØN til dem selv....

Nationalbanken skal bare lave nogle større sedler - disse kan omdeles af PostDanmark sammen med reklamer.....

Når alle har modtaget forstummer snakken om penge

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-11-11 16:12

Nej, refi, hvis man i sin barndom har læst sin Carl Barks (ikke Marx) ved man, at penge uden arbejde/værdier bagved bare giver inflation

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-11-11 16:29

Citat
at penge uden arbejde/værdier bagved bare giver inflation

Pyt da med det - bare der er penge nok

Vi kan ligesågodt se det i øjnene - uden et HELT NYT pengesystem og skattesystem er kapitalismen gået fløjten (for de forarmede - vi andre overlever)

Det vil til TID OG EVIGHED altid blive de mindrebemidlede der "må betale" - jo mere indviklet de laver reglerne - jo mere tjener "de kloge"

Det er som at fylde verdenshavene op - vandet flytter sig bare - det forsvinder ikke

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 03-11-11 17:41

Men hvorfor skal de rige absolut have alle mulighederne for at undslippe at betale det samme i procent som alle os andre? De mister jo ikke mere ved det? Det er jo samme procent?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-11-11 17:51

Citat
hvorfor skal de rige absolut have alle mulighederne for at undslippe at betale

Der er jo en grund til de er blevet RIGE

De har været "dygtigere" end både folketing og de "fattige"

Der var engang en "klog" mand der foreslog at landet skulle styres af Mærsk, lego, danfoss, jysk osv. - så ville det bare køre.....

Problemet var så blot at det STADIG var "de fattige" der betalte men hva´

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 03-11-11 18:09

Hvis de styrede landet, så ville en almindelig arbejder degraderes til andenrangsmenneske med 12 kr i timen og en arbejdsdag på 11 timer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-11-11 18:14

Yep

men de får jo i forvejen ikke mere - det hedder bare noget andet

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-11-11 18:24

refi, jeg vil stadig anbefale dig at læse lidt Carl Barks, det er ovenikøbet nem læsning, billeder med lidt talebobler

En af USAs præsidenter, i 1920'erne, mente som din "kloge" mand, det kørte bare lændet i sænk, 1929!

Det er meget sværere at styre et land, end en virksomhed, der er der kun EN bundlinie, og alle vælgerne på generalforsamlingen har samme interesse, bundlinien!

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-11-11 19:29

kartoffel88

S politik er grundlæggende at støtte / supportere arbejderne,

V og K politik er grundlæggende at støtte / supportere arbejdsGIVERNE,

ingen af den har nogensinde haft mulighed for at gennemføre deres politik
uden at gå på kompromis med andre partier.

da den nuværende regeringssammensætning er lidt mere arbejdervenlig
vil den undersøge om store multinationale selskaber overholder Danske skattereglerne,

det blev NESTLÉ, så fortørnet over, at de 'truer' med at flytte til Sverige,...
altså Sverige,... hvor idéen kommer fra,... ..

her er et indtryk af forholdene for Danske ECCO i Asien / Thailand,
http://hsfo.dk/erhverv/hf108989/oversvoemmelser-i-thailand-koster-ecco-dyrt

Thaier er de mest dovne mennesker der findes, de arbejder kun sålænge de mangler penge,
når maven er fyldt, sover de indtil de er sultne igen, ..
dertil kommer sprogvanskligheder, og endnu værre kultur / mentalitets forskelle,

historien melder sjovt nok aldrig / sjældent noget om alle de firmaer der lukker,.......
og har mistet formuer i udlandet,.. der er nemlig ikke noget 'sikkerhedsnet'.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-11-11 23:20

En anekdote fortæller om Henry Ford I, at man på et bestyrelsesmøde diskuterede håndværkernes lønninger. En produktionsleder fremlagde synspunktet, at man skulle hæve lønnen fra 2½$ til 3½$ for at tiltrække konkurrenternes bedste folk. En aktionærrepræsentant snerrede sarkastisk, at man lige så godt kunne give dem 5$. Ford kiggede op et par sekunder, klaskede en hånd i bordet og sagde med et bredt grin: "Vi gør det, så får nogen af dem råd til at købe vore egne biler" og han fik ret.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 04-11-11 02:30

Citat
... at man skulle hæve lønnen fra 2½$ til 3½$ for at tiltrække konkurrenternes bedste folk.

ja, ja,.. det er der stadig - i dag - nogle der tror,... at penge kan købe dygtige folk,
der er ingen der er uundværlig,.. men mange der tror de er

og der findes mange anekdoter,
en anden går på at Hitler,.. lovede alle arbejdere en VW, hvis de arbejdede hårdt og hurtig,
det fik han vel egentlig også ret i,

faktum er at interessen / lidenskaben tiltrækker folk / arbejdere,.. langt mere end penge,
tag et kik på alle U-lands frivillige, nødhjælpsarbejdere mm, der er mill der er villige
til at arbejde for ingen,.. eller ganske få penge,

du behøver ikke gå længere end her til vor alles KANDU.DK...
her sidder en flok trofaste 'medarbejdere' og rådgiver dagen lang (og natten med)
ganske gratis,... i samme tidsrum kunne de / vi,.. tjene mindre formuer ved såkaldt alm. arbejde

men det er tydeligvis ikke interessant nok,.. interessant,.. !! ups,. ja hvad er det nu for noget,.
det er dét,. det hele drejer sig om,... interesse for arbejdet,.. penge alene gør det ikke,

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-11-11 07:20

For nu at fortsætte i vigesporet, så har Hvem-Hvad-Hvor fra 1939 en interessant historie om Volkswagen. her i forkortet udgave:

Pris 990 mark, forudbetales i ugentlige rater a 5 mark+1 mark til forsikring. "Naar en Mand (det var åbenbart utænkeligt med en Kvinde, Tidsaanden I ved)har batalt nok til at kunne faa sin Vogn, shal han rejse til Fallersleben, hvor han indkvcarteres påå et særligt Hotel. Under Ophldet modtager han Undervisning i at køre, og efter Erhvervelsen af Førerbeviset kører han selv sin Vogn hjem."

Ferrari gør noget tilsvarende i dag, dog regner de vist med man har Førerbeviset i forvejen.

Således kom jeg nogenlunde tilnage til hovedsporet, den 1 % rigeste

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 04-11-11 09:25

De behøver ikke nogen støtte de har aldrig lagt skjul på hvem de holder med.
alan57

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 04-11-11 13:14

alan57:

S fører da EU økonomisk politik. Den er ikke særlig rød

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 10-11-11 12:45

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-11-11 12:51

Selv tak, kartoffel88.