/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
1-brombutan
Fra : delfin
Vist : 969 gange
125 point
Dato : 23-05-03 19:44

Hej
På mandag skal jeg lave en syntese af vand, 1-butanol, natriumbromid og svovlsyre og får 1-brombutan ud af det, men vi har kun vejledningen på engelsk er der ikke en der ligger inde med den danske udgave.
På forhånd tak
Maibritt

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 24-05-03 12:19

Du kan følge synthesen med billeder på adressen: http://ull.chemistry.uakron.edu/organic_lab/butyl/
Det er godt nok på engelsk, men med fotos af fremgangsmåden!
Ellers er der: http://www.rod.beavon.clara.net/bromobutane_prep.htm
desværre også på engelsk, men ganske forståligt.
Så vidt jeg ved findes ingen danske synthetiseringsbeskrivelser på nettet.

Mvh. Kim Boje

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 30-05-03 17:11

må jeg spørge om det var nok ?? fordi ellers skal jeg da hurtigt få lavet en vejledning til dig.

fed og simpel syntese. - skal du bruge en mekanisme ???

beck!!

Kommentar
Fra : delfin

Dato : 30-05-03 22:37

Vi har fået lavet syntesen, men ikke med stor held. Butylbromiden fordampede for os. Men jeg kunne godt tænke mig at vide on der er nogen der ved hvad det bruges til.
Hilsen Maibritt

Accepteret svar
Fra : kimboje

Modtaget 125 point
Dato : 31-05-03 00:40
Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 31-05-03 01:03

Nu har fundet en svensk synthetiseringsanvisning - bedre sent end aldrig...:
http://users.du.se/~lmh98can/Hemsida1/labbrom.htm

Mvh. Kim Boje

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 02-06-03 13:46

bromerede alkaner er særdeles giftige thi de er gode alkyleringsmidler... dvs. i 1-bromobutan-tilfældet vil butandelen kunne sætte sig på frie thioler, aminer og alkoholer. - altså også ofte carcinogene og mutagene idet DNA og RNA indeholder frie aminer.

bare for sjov.... så ved i det

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 05-06-03 20:10

forresten må i have kørt ved høj temepratur (over 100grader) siden skidtet er fordampet .... hvor lavede du forsøg henne ?

Kommentar
Fra : delfin

Dato : 06-06-03 16:05

Vi lavede forsøget på Laborantskolen. Vi er også kommet frem til at det måtte være for høj temperatur.

Hilsen Maibritt

Godkendelse af svar
Fra : delfin

Dato : 06-06-03 16:07

Tak for svaret kimboje, men også til beckski. Begge Jeres svar har været gode. Nu må vi se på torsdag der skal vi op og forsvare vores raport.
Hilsen Maibritt

Kommentar
Fra : emul0c

Dato : 15-08-03 00:04

prøv evt. at gå ind på www.studienet.dk det kan være at der er nogen andre der HAR haft samme problem og at der så muligvis ligger en øvelsesvejledning der.

Kommentar
Fra : xjsp

Dato : 22-09-03 15:40

er der nogle der eventuelt har lavet en rapport over opgaven. så ville jeg være meget glad for hvis der er mulighed for at jeg ken se den igennem.