/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
oprette et lille firma.. regler....
Fra : tiemaster
Vist : 859 gange
73 point
Dato : 02-11-11 19:28

hej har lige brug for lidt hjælp her...

en kammerat og jeg ønsker at starte et lille firma på nettet.
vi er blevet det man kalde re-seller af et produkt som vi skal importere fra england. der er et miniums beløb vi skal bestille for og der betales 20 procent i vat.

hvad er reglerne i danmark omkring dette vi regner bestemt ikke med at tjene over 50.000 om året.

er det bare at få varene og sælge dem her i danmark til venner og venners venner osv osv.
eller skal man betale skat moms osv.

nogen der ved dette eller kender et link til en side der fortæller alt om dette..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-11-11 19:47
Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 02-11-11 19:53

ha ha ja mange tak da, der har jeg været lidt uoverskuelig........................

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-11-11 20:22

Så ring til skat.

Der er import regler, der er import afgift regler, er er omsætningsafgift (Moms) sidste skal man være momsregistreret for at betale. Alt efter hvor meget du tjener, kan du i visse tilfælde nøjes med at betale B-Skat af din fortjeneste.

Men skat er til at tale med.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-11-11 20:59

Under 50.000 kr. i omsætning skal I ikke momsregistreres, men I skal stadig betale skat af overskuddet.

Hvis I er momsregistreret skal I ikke betale VAT i England, og kan fratrække dansk moms fra momsbelagte udgifter i DK, men I skal stadig betale dansk indkomstskat af overskuddet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-11 21:24

Citat
eller skal man betale skat moms osv.

Ja, selvfølgelig skal I da det.
Og der skal hvert år indsendes regnskab og udvidet selvangivelse.

Og hvis det er en lille virksomhed der går ind under begrebet Hobbyvirksomhed, så skal der betales skat af hele beløbet varerne sælges for, uden der kan trækkes nogen udgifter fra.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 02-11-11 21:26

1) i skal betale skat af ethvert salg i laver, ingen mindste grænse.
2) det er en fordel at blive momsregistret i det, det kan være i ikke skal betale VAT, eller at den bliver returneret. Det kan skabe lave start udgifter når I køber det første lager hjem.
3) de fleste revisions virksomheder giver gratis opstarts møde. Hvis du ikke kan finde en, så vil jeg godt skaffe dig en. skriv en Personlig besked hvor i landet du bor.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-11-11 23:08

Det er så kompliceret at du er nød til at præcisere hvad du vil handle med, (software, dyr/fisk, fødevare, tøj, biler ?)
hvilke udgifter du / i har, : husleje, strøm, varme, tlf. 'maskiner' / kontorinventar, bil, osv. osv,..

skal det være et APS,.. eller vil du risikere dine / jeres egen formue, ?

der er meget normalt at et nystartet firma har underskud det første år, eller 2- 3 - ....!
det skyldes at investeringer kan fradrages intægten,
det er således ikke unormalt at nystartede firmaer får penge tilbage fra 'skat' det første år,...
(udgifter større end indtægter)

hvor du køber varene er fx. ret ligegyldig, forbindelse med skat/moms,

hvis du / i .. ikke vil have en revisor, kan det blive et dyrt eksperiment,
medmindre du / i ved hvad i har med at gøre, !

en anden mulighed er at starte op i 'fritiden' .. så kaldes det bi-erhverv,
der gælder lidt andre regler,
http://www.prosa.dk/a-kasse/dagpenge/selvstaendig-virksomhed/

men snak med 'skat' i din by, de er flinke til at forklare, og det er gratis,... !!
og læs mere her,
http://ivaekst.dk/vaekst/0/0/4/2/skal-min-virksomhed-momsregistreres
http://www.net-revision.dk/gratis-raad.shtml

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-11-11 08:58

Det er ikke fortjenesten men omsætningen som afgør om i skal momsregisteres.
Omsætningen er det beløb i sælger for på et år. Hvis i er to kan i gøre det hver for sig , men i samarbejde. I skifted bare til at skrive regningerne. hvis hver omsætter for under 50000 behøver i ikke at momsregistrere.
Uden momsregistrering kan i ikke trække få refunderet moms eller vat , men iskal heller ikke lægge moms på salgsprisen.
Regnskaberne kan blive ret enkle hvis der ikke er andre investeringer, og omkostninger kun er varerindkøb, indpakning og porto.
Der skal ikke indsendes regnskab, hvis i ikke opretter aps eller anden slag selskab.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-11-11 12:14

Citat
Der skal ikke indsendes regnskab, hvis i ikke opretter aps eller anden slag selskab

Ikke korrekt, der skal indsendes et regnskab til SKAT sammen med en udvidet selvangivelse.
Det skal der altid hvis der er tale om man driver erhverv.
Også hvis de eksempelvis bare lejer et hus ud.

Jeg tror du taler om regnskab til selskabsstyrelsen, eller hvad det nu hedder

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 03-11-11 15:14

Dova du har næsten ret.

Skat:
Der skal ikke indsendes regnskab til skat sammen med selvangivelse. Der skal dog være udarbejdet et. Hvis der ikke er det risikerer du en straffesag. Gælder både selskaber og enkeltmandsvirksomheder.

Erhvers - og selskabstyrelsen:
Alle selskaber skal indsende deres regnskaber senest 5 måneder efter afslutning.

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 73 point
Dato : 03-11-11 15:15

men som skrevet tidligere kan der være fordel af frivillig registrering af moms. Men spørg nu Skat eller en revisor.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-11-11 23:21

Citat
Der skal ikke indsendes regnskab til skat sammen med selvangivelse. Der skal dog være udarbejdet et

Min erfaring gennem de seneste 14 år er, at man lige så godt kan sende regnskabet ind med selvangivelsen, for ellers sender de bud efter det alligevel

Godkendelse af svar
Fra : tiemaster

Dato : 04-11-11 08:13

Tak for svaret snaptil.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 04-11-11 11:41

Dova min erfaring på et revisons kontor siden 2006 er at det ikke er nødvendigt, for de ca 100 kunder jeg behandler. Men nogen folk er Skat selvfølgelig mere efter hvis de tidligere har lavet fejl.