/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Ladefoged Johan Christensen
Fra : agerlund
Vist : 1138 gange
90 point
Dato : 23-05-03 19:15

Hvem kender noget til Johan Christensen født ca. 1764. død 1837 Jetsmark Ø.Bleggrav.
Han blev udlagt som barnefader 1811 i Biersted til Peder Christian Johansen.
Moderen var Margrethe Pedersdatter født 1781 Biersted, død 1873 Biersted.
Han var ladefoged på Lundergård i 1811. Han blev ikke gift med barnets moder.
Ved hans død var han enke efter 4 ægteskab.
1 gang 1814 Jetsmark med Maren Christensdatter som døde 1824
2.gang 1824 med Karen Nielsdatter som døde 1825.
3. gang med ? død inden 1834.
4 gang før 1834 med Maren Eriksdatter død 1837. Hvor blev de gift.
Hvem er hans forældre. og hvor var han født.

Med venlig hilsen Grete Skatka

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 23-05-03 23:16

Hej Grethe!
Er det ham her:
1824:
19 April. Enkemand Johan Christensen, fæstegaardmand i Øster Bleggrav, 60 år.

Pigen Karen Nielsdatter af Sønderby, 27½ år.
Fundet på:
http://home.tiscali.dk/erlingje/Vielser%201815%20Jetsmark%20sogn.htm
----
Det gi´r jo godt nok ikke svar på dine spørgsmål.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 23-05-03 23:31

Mon ikke det er skiftet efter Maren?

23. feb. 1824 fol. 276 skifte efter Johan Christensens hustru Maren Christensdatter. Børn: Christen, 8 år, Maren, 6 år, og Anne, 3 år, hvis morbroder, gårdmand Peder Christensen af Tranum, er formynder.

Og efter Karen Nielsdatter:
18. sept. 1825 fol. 285b skifte efter gårdmand Johan Christensens hustru Karen Nielsdatter af Øster Bleggrav i Jetsmark sogn. Afdødes fader er Niels Jensen i Sønderby.

17. apr. 1837 fol. 343b skifte efter fæstegårdmand Johan Christensens kone Maren Eriksdatter af Bleggrav. Eneste arving hendes søn Niels Kjeld Jensen, myndig, avlet inden ægteskabet.

18. maj 1837 fol. 344b, 346, 346b, 348 skifte efter gårdfæster Johan Christensen af Øster Bleggrav i Jetsmark sogn. Børn med 1. kone Maren Christensdatter: Christen Johansen, 21 år, for hvem husmand Jørgen Thomsen på Mosen var kurator, Maren Johansdatter, ugift, og Ane Johansdatter, begge umyndige. Deres fødte værge er deres morbroder, gårdmand Jens Jensen af Rævhede i Aaby sogn.

Hvis Jens Jensen er morbror til døtrene, må deres mor hedde Jensdatter og hun var måske også fra Åby sogn (og gift med Johan der?)?

Fundet på:
http://medlem.spray.se/birgerha3/Skifteprotokoller/Lundergaard.htm

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 23-05-03 23:43

Måske er det ham her ?:
Der er ikke langt mellem Biersted, Jetsmark og Brovst.
Samtlige personer i husstanden

Hjørring, Øster Han, Brovst, Jegerum, , , 1, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Johan Christensen, 37, Ugift, Tjenestekarl, Avlskarl,
Søren Christensen, 46, Ugift, Tjenestekarl, ,
Jens Sørensen, 37, Gift, Tjenestekarl, ,
Knud Andersen, 38, Ugift, Tjenestekarl, ,
Jens Anthonsen, 26, Ugift, Tjenestekarl, ,
Søren Sørensen, 18, Ugift, Tjenestekarl, ,
Anders Gregersen, 31, Gift, Tjenestekarl, National soldat,
Christen Jepsen, 34, Ugift, Tjenestekarl, ,
Jens Erichsen, 15, Ugift, Tjenestekarl, ,
Johanne Jensdatter, 40, Ugift, Tjenestepige, Husholderske,
Karen Thomsdatter, 23, Ugift, Tjenestepige, ,
Zitzel Albertsdatter, 16, Ugift, Tjenestepige, ,
Anne Christensdatter, 23, Ugift, Tjenestepige, ,
Anne Margrethe Nielsdatter, 11, Ugift, Tjenestepige, ,

--
Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 24-05-03 06:46

Hej Jeannie.
Tak for dine svar.
Vielsen og skifterne havde jeg .
Men fkt. kan være en mulighed, som jeg vil undersøge nærmere.

hilsen Grete Skatka

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 24-05-03 06:46

Hej Jeannie.
Tak for dine svar.
Vielsen og skifterne havde jeg .
Men fkt. kan være en mulighed, som jeg vil undersøge nærmere.

hilsen Grete Skatka

Kommentar
Fra : bit

Dato : 25-05-03 19:56

Hej Jeannie, jeg er imponeret, hvordan finder du lige ind i en skifteprotokol, det var ang. svaret her, du fandt Lundergaard, så vil jeg spørge er der en adresse hvor man kan finde skifteprotokoller, jeg er ikke så ferm til det internet. Med Venlig hilsen Birthe.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 25-05-03 22:02

Hej Birthe!
Søgemaskinen www.google.com er guld værd
Jeg tastede:
"Johan Christensen" skifteprotokoller
og så kom alle hits med navnet johan christensen, som er opført i skifteprotokoller. MEN kun dem der ligger på nettet, hvilket kun er en lille del. Kort sagt, jeg var heldig.

Hvilken del af landet søger du skifter?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : bit

Dato : 25-05-03 22:32

Hej Jeannie !
Tak for svaret, det vil jeg prøve, mine forfædre kommer mest fra Mors, Salling og
Bjerre herred, og så søger jeg for familien i Silkeborg og Århus området.
Det er jo spændende om man kan finde noget på nettet, det sparer rejser til Viborg.
Hilsen Birthe

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 25-05-03 22:55

Hej Birthe!
Du kan jo starte her:
http://ddd.dda.dk/dprob/
Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : margot

Dato : 15-02-04 17:28

Kære Grethe Skatka

Det er ganske vist længe siden du efterlyste Johan Christensen. Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med selve spørgsmålet. Men den omtalte Margrethe Pedersdatter, 1781 -1873, Birsted, er min 3x tipoldemor. Hun blev senere gift med Jens Christensen. Jeg har ikke vidst, at hun havde en søn mere. Hvor har du oplysningerne fra?
Jeg ville være meget glad, hvis du har tid og lyst til at sende mig et par ord.
Venlig hilsen Margot

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 15-02-04 21:16

Hej Margot.
Margrethe Pedersdatter får en søn Peder Christian Johansen 3-11-1811 i Biersted. han døde 26-5-1866 Birsted N.Halne.
Han er min mands tip2 oldefar. Så Margrethe er 3 tipoldemor til min mand.
Hvis du er intresseret i flere oplysninger. kan du sende et par ord på
g.skatka@webspeed.dk
hilsen Grete

Annuller spørgsmålet
Fra : agerlund

Dato : 13-12-06 22:11

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål