/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Afledning af regnvand
Fra : HomeAlone
Vist : 4415 gange
100 point
Dato : 01-11-11 13:25

Hej

Jeg har et spørgsmål om hvorvidt følgende er lovligt. På en småbygning, der er opført tæt på nabogrunden, er et nedløb fra tagrende blot ført under jordens overflade (ca. 30cm) Dvs. nedløbet er ikke forbundet til kloaknettet eller en faskine. Er dette lovligt?

Problemet er, at når det regner gennem længere tid så bliver grunden ved nedløbet en del sumpet, ikke mindst hos naboen som ligger 10 cm lavere. Småbygningen som er et brændeskur er 6 m2 og opført ved siden at garagen. Tagvand fra garagen er afledt til offentligt kloak så dette er ok, men der er vel også risiko for at garagen tager skade når vandet fra brændeskuret blot ledes ned i jorden da det blot er en meter fra fundamentet til garagen.

Jeg er indstillet på at løse problemet og har en ejerskifteforsikring med tilvalg af ulovlige installationer. Jeg har anmeldt sagen til forsikringen, men de har blot meddelt at afløbet er lovligt, hvilket jeg finder lidt mystisk.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 01-11-11 14:10

Man må opføre tilbygninger så som carport, brændeskur o. lign. på under 12 kvm uden godkendelse, der er kun ganske få regler der skal overholdes så som afstand til hus, ingen vindue mod nabo.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-11 15:10

Der er også en regel om at taagvand skal holdes inde på egen grund.

MJeg mener ikke at en løsning med blot et nedløbsrør ned ti jorden , hverken er lovlig eller vil fungere.

Mon ikke der har været hensigt med en faskine, som er forkert , eller aldrig lavet.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 01-11-11 15:18

Citat fra vejledning til Bygningsreglementet.

DS 432, Norm for afløbsinstallationer (Dansk Standard, 2009e) stiller krav om, at regnvand, der falder inden for grundens grænser, skal bortledes gennem et ledningssystem, hvis der ellers ville opstå gener i form af dryp eller oversvømmelser. Normalt vil bortledning ske i afløbsledninger til det offentlige kloaknet, men i visse tilfælde kan bortledning ske ved nedsivning af regnvand i faskiner på grunden. Yderligere information kan findes i SBi-anvisning 185, Afløbsinstallationer (Ovesen, Faldager & Nielsen, 1997).

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 01-11-11 15:20

Spørgsmålet er om en småbygning er undtaget for regler om regnvand. Selv om der ikke skal søges om den er der jo visse regler der skal overholdes.

Om tidligere ejer har haft planer om en faskine ved jeg ikke. Da det er et lille tagareal kunne man måske have troet at et nedløbsrør afsluttet under jorden ville have været tilstrækkelig.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-11-11 18:20

Citat
2.7.7 Småbygninger på højst 10 m²
BESTEMMELSE VEJLEDNING
Stk. 1
For småbygninger på højst 10 m2 gælder alene bestemmelserne
i kap. 2.7.7, jf. dog kap. 2.7.6, stk. 2,
nr. 2.
(

kap. 2.7.6 stk.2 nr. 2 :

Citat
2) De sider, der vender mod skel, må ikke have en
større samlet længde end 12,0 m. Kun bygningernes
længste side mod skel medregnes.

http://www.ebst.dk/file/104440/bygningsreglement.pdf

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-11-11 18:24

Altså ikke noget om regnvand i dit tilfælde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-11 21:20

Så læg lige mærke til at regler om bortledning af regnvand gælder hele grunden. Der skal sørges for det, hvis det ellers vil give gener . Her underforstået især for naboen.

Den regel har ikke noget at gøre med hvilke tilladelser der skal til , eller om der overhovedet er en bygning.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-11-11 07:51

som det er nu leder du i realiteten dit tagvand ud på naboens grund, og det må du ikke. du skal nok lave en faskine til regnvandet og føre nedløbet i den.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 02-11-11 08:25

Citat
som det er nu leder du i realiteten dit tagvand ud på naboens grund, og det må du ikke. du skal nok lave en faskine til regnvandet og føre nedløbet i den.

Ja det er nok det nemmeste.

Mht. ejeskifteforsikringen hvad er jeres vurdering af, om det er dækket. Forsikringen har meldt tilbage at de ikke vil dække da de mener afløbet er lovligt, hvilket kommunen og flere af indlæggene her siger det ikke er. Endvidere er småbygningen ikke omfattet af forsikringen, men der er stadig risiko for skader på garagens fundament (som er omfattet af forsikringen) da den ligger lige op ad nedløbet. Derforuden løber regnvandet over på naboens grund, hvilket det jo ikke må.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 02-11-11 16:35

Det kommer vel også an på hvad selvrisikoen på forsikringen er.

Jes

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 02-11-11 20:53

Hvor svært kan det være. Der falder max. 8 m3 vand per år - hvis det er 6 m2 tag. En byge på 40 mm giver 240 liter vand.

Grav dog et hul omkring nedløbsrøret på ½ m3 - fyld nogle sten / fliser / stort i hullet - så vandet kan løbe ned i bunden - og langsomt sive væk.

Det tager længere tid at få arrageret noget via forsikring/fagmand - end det tager at lave selv. Det burde ikke tage længere tid end 1 formiddag med en spade.

Godkendelse af svar
Fra : HomeAlone

Dato : 07-11-11 10:33

Tak for svarene transor.