/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
12v varmeblæser erfaringer
Fra : mi-to
Vist : 8768 gange
50 point
Dato : 31-10-11 19:54

nogle der har erfaringer med sådan en godt og skidt og om de overhovedet giver noget varme<???

Michael

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 31-10-11 21:38

De kan skam give fin varme. Jeg er ikke sikker på, at det er en billig løsning.

Selv har vi en gasovn, de fås også med blæsere:

http://www.bolius.dk/alt-om/energi/artikel/supplerende-opvarmning-med-gasovn/

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 31-10-11 21:53

De koster ikk meget synes jeg.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 31-10-11 22:14

Hvor/hvad skal den bruges til i hus eller bil. En 12 V varmeblæser skal bruge en stor strøm for at give noget varme, 12 volt 10 amp = 120 watt, så der skal en god strømforsygning til det hvis det er i boligen, og hvis det er i en bil, skal den være i gang og lade på batteriet,for ikke at tappe batteriet.
Så hvis der er i boligen, er det bedre at brug en 230 v blæser.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 31-10-11 22:26

Det er i bilen. Men den ska jo ikk køre så længe af gangen plus det er en diesel bil med stort batteri

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-11 23:19

Det er ikke meget varme den kan give. Hvis det er til opvarmning af kabinen er den nytteløs.
Den kan hjælpe lidt på dug på en rude, men det skyldes mere luftbevægelsen end varmensom den selv giver. .

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 31-10-11 23:25

Citat
Det er i bilen. Men den ska jo ikk køre så længe af gangen plus det er en diesel bil med stort batteri

OK.
Hvor mange watt er blæseren på ?, for at få det optimale ud af varmeblæseren, skal den helst tilsluttes med en ledning på min. 2,5 kv direkte på batteriet og en sikring.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 31-10-11 23:39

300w er den på. Det var til af af ise vinduerne i bilen med

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 31-10-11 23:58

300 w er for lidt, du får større virkning, når motoren har varmet vognens varmeapparat op.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 01-11-11 00:53

Ja det var jeg godt klar over den ska jo ikk køre når motoren kører. Men som jeg skriver i overskriften søger jeg en der har erfaring og har prøvet en. ?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-11-11 02:24

Hvis bilen er parkeret, så du har rimelig adgang til 230v er den nemmeste og billigste løsning en hårtørrer til ca 100kr som du selv bygger et lille sikkerhedsstativ til. Det gætter jeg (ud fra dine tidligere projekter) på, at du er mand for. Bruger selv sådan én på bagsædets midterarmlæn (kan også stå på hattehylden, bare den har ca 30 cm frit udkast), så den den blæser op mod forruden, den afiser på den måde alle ruder på ca 20 min i 10 graders frost mens jeg drikker morgenkaffe.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 01-11-11 04:00

Ja okay men der er desværre ingen strøm hvor den normalt holder. Når de nu kan købes på 12v må de da virke bare lidt ;)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-11-11 05:29

De virker til at tappe dit batteri men dybest set ikke til andet. Det eneste der ellers virker er et fyr f.eks vebasto.
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 01-11-11 05:33

Du skal da have et "oliefyr" som man kalder selv om de køre på benzin eller diesel.
Den kan programeres til at starte f.eks. 1 time før du skal ud og køre. Så er forruden fri for is og der er varme i bilen, da varmeblæseren også starter.
Jeg har haft det i over 20 år og det virker bare. Så er motoren varm og du undgår de mange koldstarter om vinteren. Bruger det selv i min egen dieselbil og 2 minibusser.

vic200

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 01-11-11 06:04

Der findes flere mærker, men her er en type:
http://www.webasto-bilvarmer.dk/produkter/bilvarmere.html

vic200

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 01-11-11 06:26

Nej nej ska slet ikk op i den pris klasse

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-11-11 09:16

Citat
300w er den på. Det var til af af ise vinduerne i bilen med

En 300W 12 volt varmeblæser skal bruger 25 Amp, så det er ikke en der skal være tændt i ret lang tid for at tappe batteriet en kold vinter dag, hvis bilen ikke er startet.
Du kan bruge den på den måde at du starter bilen, og så tænder blæseren for at få varme her og nu, indtil bilen giver varme.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 01-11-11 09:20

Altså det vil sige at den ikk kan køre bare i 10min selvom man har en diesel bil med stor batteri. ?

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 50 point
Dato : 01-11-11 09:32

Jo 10 min kan den godt køre, den bruger 25 Amp pr time, og du har nok 70 Amp timer ved ca.20 grader, mindre når det er koldt, så et par timed, så er der ikke strøm nok på batterier til at du kan starte bilen, men 10 min skulle ikke give problemer.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 01-11-11 10:01

Så er det så bare om 10-15 min giver noget til optøning af en frossen forrude

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 01-11-11 10:02

Hvis du ikke vil have et oliefyr, så glem alt om varme i bilen med en 12 volts varmeblæser.

vic200

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 01-11-11 10:07

Fordi????

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 01-11-11 10:25

Det har du ikke strøm til, hvis den skal virke og gøre noget gavn.

vic200

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 01-11-11 12:23

Man behøver ikke at have prøvet noget når man ved hvor lidt varme 3oo w afgiver. Som loddekolbe
er det tilstrækkeligt, men at tø en rude ved hjælp af en loddekolbe siger sig selv ikke kan andet end
forårsage at bilen ikke kan startes. I frostvejr falder batteriets kapacitet til ca det halve, så 25 amperes forbrug tømmer ladningen gevaldigt i løbet af bare 10 minutter.

Godkendelse af svar
Fra : mi-to

Dato : 01-11-11 12:40

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-11-11 14:54

Selv tak mi-to

PS. hvor god en 300 w varmeblæseren er til at tø forruden op med, afhænger også af hvor hurtig den kan opvarme den gennemstrømmende luft fra -grader til lidt + grader og hvor bred et felt den dækker på ruden.
Så det er nok bedre at starte bilen lidt før end normalt, og så få en varmer termostat i bilen, så den bliver lidt varmer.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 01-11-11 18:25

Ja du har nok ret det var os kun et lille projekt bare lige og købe en timer og så den blæser det koster ikk det store på ebay. Synes bare jeg kan huske en af mine kammerater havde sådan en blæser og den synes jeg godt ku varme.