/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiator med kun én ind-/udgang
Fra : pleif
Vist : 2143 gange
200 point
Dato : 31-10-11 09:45

Hej

Vi har kig på et hus, hvor der er nogle radiatorer, jeg aldrig før har set. De har kun én ind-/udgang (eller hvad man nu kalder det), og den sidder i bunden. Fra gulvet kommer to kobberrør op og går ind i en lille forgrener, hvor der også sidder en alm. hane (ikke termostat) på. Forgreneren sidder så direkte på radiatoren.

Hvis vi køber huset, vil jeg have termostater på, men spørgsmålet er, om det overhovedet er muligt på den type. Det skriver ham, der har lavet energimærket, at det ikke er, men måske er der alligevel en mulighed... Det er i hvert fald gjort inde i stuen...

I det hele taget har jeg svært ved at forstå, hvordan en radiator fungerer, når der ikke er en indgang til varmt vand og en udgang til kold/afkølet vand...

Se fotos her
http://peecee.dk/upload/view/334262
http://peecee.dk/upload/view/334263

Ser frem til jeres svar.

Mvh Peter

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 210 point
Dato : 31-10-11 10:11

Dette spørgsmål er tidligere stillet her i kandu:

http://www.kandu.dk/Spg81900.aspx

Du ved jo at varmt vand søger opad, så der sker en udveksling,
men ikke så kontroleret og effektivt som i et tostrenget anlæg.

Skift til radiatorer med både indgang og udgang, du må have mindst én termostat,
på indgagen, men kan også styre tilgangen med rumbesparelse.

Du må kunne bruge til og afgangs ledningerne med lidt rør arbejde...
Ak ja det minder mig om totaksmotorer der også stadig findes?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-10-11 10:32

den slags er meget brugt i sverige, og de fungerer ligeså godt som dem vi kender her i landet. jeg ved ikke hvordan den indvendige udformning af ventilen er, men vil da tro at der er adskillelse mellem fremløb og retur på en eller anden måde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-11 10:48

>de fungerer ligeså godt som dem vi kender her i landet...

Det tror jeg simpel hen ikke på:

-man styrer jo enten ved at regulere tilgang eller afgang,
i nogle avancerede systemer begge, men så skal man passe på ustabilitet...

-og hvordan kan vor største danske industri virksomhed Danfoss have en milliard omsætning
på salg af radiator retur termostat ventiler?

Danfoss har selvfølgelig også de mere avancerede temperatur styringer,
med ude inde styring, nat sænkning osv...

Svært at etablere i et enstrengs system?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 31-10-11 11:04

Det er noget skrammel, der med ret stor sikkerhed kører et-strengs. Fuldkommen træls svært at få ordentlig i balance. Er fuldkommen uegnet til enhver form for energibesparende opvarmningsformer. Jeg ville have et passende godt fradrag, således jeg kunne få skidtet bygget om og sat nye termostatventiler på.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 31-10-11 11:11

Man kan udmærket sætte thermostater på et enstrenget anlæg, men som der skrives er det ikke så effektivt som tostrenget. Det skal være særlige thermostater til enstrenget anlæg. Jeg mener, hvis de ikke er effektive nok, kunne man sætte en større pumpe på. det har dog den begrænsning, at der kan komme støj i cirkulationen.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 03-11-11 20:03
Kommentar
Fra : pleif

Dato : 21-11-11 10:10

Tak for jeres svar alle sammen!
Hvis det ender med at vi køber huset vil jeg kraftigt overveje at installere et tostrengsanlæg.

/Peter

Godkendelse af svar
Fra : pleif

Dato : 21-11-11 10:11

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-11-11 10:19

selv tak