/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
raid 5 i nas server??
Fra : kimm01
Vist : 647 gange
70 point
Dato : 30-10-11 19:43

Hej
står lige og skal købe en nas serve. der er plads til fire harddiske i den jeg ser på en som er en qnap.
men mangler lige det sidste med hensyn til viden omkring raid
har læst og læst men bliver ikke rigtig klog på det.

jeg ønsker at sætte 4 diske i på hver 2 tb, hvis så jeg køre med raid 5 hvor meget plads for jeg så i alt til brug?

vil bare gerne have sikkerhed for at en disk kan gå ned uden at miste data. (går to ned samtidig må jeg bare miste data BASTA)
nede tid betyder ikke noget i min sammenhæng. (hjemme brug)

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-10-11 20:34

Med et raid 5 hvor du har 4 diske på 2 Tb, så har en fælles harddisk på 2 Tb. Du mister først data hvis du har 2 harddiske der går ned. Altså ingen tab af data hvis du mister en harddisk, men derimod mister du performance, så har du en harddisk der går ned gælder det om at få en ny ind i raidet og genopbygge det, både for at får performance tilbage, men også for at undgå at miste data hvis nu nummer 2 harddisk skulle gå ned.

Accepteret svar
Fra : Falcham

Modtaget 35 point
Dato : 30-10-11 20:43

Du får ca. 5,59 Tb total kapacitet.

Falcham

Godkendelse af svar
Fra : kimm01

Dato : 21-11-11 22:29

Tak for svaret Falcham.