/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvad bestemmer om 64bit eller 32bit
Fra : rudik
Vist : 757 gange
150 point
Dato : 30-10-11 18:04

Jeg har købt min computer for 2 års tid siden, og da jeg købte den understøttede de fleste spil ikke 64bit, så jeg valgte selvfølgelig en 32bit windows. Men nu har spørgsmålet meldt sig, er det mon en 64bit maskine med en 32bit version af windows? - Jeg har fået computeren samlet hos Føniks computer.

Er der nogle af jer der ved hvordan jeg tjekker dette?
CPU- Intel core 2 Duo E6850 - Socket 775 LGA
Motherboard - Asustek computer INC. Model navn: P5N-E SLI
Chipset Nforce 650i SLI SPP
Southbridge nforce 650i SLI MCP

Ram: DDR2 4gb

Grafik kort: Geforce 8800 GTS 512

På forhånd tak for hjælpen.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 160 point
Dato : 30-10-11 18:18

Det er din CPU som er enten 32 eller 64 bit, din er 64 bit så du har ret i at du kører med en 32 bit Windows på en 64 bit CPU:
http://www.cpu-world.com/CPUs/Core_2/Intel-Core%202%20Duo%20E6850%20HH80557PJ0804MG%20%28BX80557E6850%29.html

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-10-11 18:18

På min maskine ligger der 2 linier med internet eksplorer når jeg trykker på start - alle programmer. På den ene linie står der bare internet eksplorer, men på den anden står der internet eksplorer (64 bit)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-10-11 20:01

Det er såmænd meget enkelt:
Højreklik på denne computer, eller computer, og vælg egenskaber.
Står der ikke noget om 64 bit, ja så er det 32
Men der er ikke den store gevinst ved at køre 64 bit, man regner med at computere med 64 bit afvikler 64 programmer ca 20% bedre.
VH Palle

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-10-11 20:21

Citat
Højreklik på denne computer, eller computer, og vælg egenskaber.
Står der ikke noget om 64 bit, ja så er det 32

Det fortæller jo kun om Windows er 32 eller 64-bit.

Men selv om din CPU er designet til 64-bit så kan du godt installere og køre 32-bit Windows.

Godkendelse af svar
Fra : rudik

Dato : 30-10-11 20:56

Hej Pallehansen, Webnoob samt granner01 og o.v.n. Tak for svarene.
Webnoob du har nemlig ret, det beskriver ikke noget, da jeg jo godt er klar over at jeg kører 32bit windows min ikke er klar over om jeg kan kører 64bit windows på min hardware.
O.v.n tak for svaret, det var lige det jeg skulle vide. Jeg forsøger at installere 64 bit på den nu her til aften, og hvis det ikke løkkedes, så hænger jeg dig op på det .
Pallehansen, tja. du har nok ret i at det ikke ændre vildt meget til almindeligt dagligt brug, men hvis man anvender sin computer til 3D cad programmer, så er der bestemt en forskel Samt at du også kan udnytte mere end 3,5Gb ram.

Tak for svarene alle sammen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-11 21:32

Selv tak
Citat
hvis det ikke løkkedes, så hænger jeg dig op på det
det vil nu ikke ødelægge min nattesøvn det skal nok lykkes for dig at få Windows 64 bit installeret

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 30-10-11 22:23

Det fungere find nu, tak for hjælpen endnu en gang